• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het boekenvandalisme van E. du Perron

24 augustus 2025 door Nico Keuning Reageer

Charles Edgar (‘Eddy’) du Perron (1899-1940) is vooral bekend als de auteur van Het land van herkomst (1935), waarvan de titel doorklinkt in Het land van aankomst van Paul Scheffer. Samen met Menno ter Braak richtte Du Perron het toonaangevende tijdschrift Forum op. Hij was de man van het ventisme, het persoonlijke en authentieke in de literatuur, en hield er uitgesproken opvattingen op na. In het onlangs verschenen Dit is zéér belangrijk!, de ‘bibliophielen-gevoeligheidjes van E. du Perron‘ (Uitgeverij Fragment) treedt Du Perron naar voren als een meedogenloze boekenvandalist.

Behalve bezeten lezer was Du Perron een frenetiek brievenschrijver. Literaire vriendschappen leidden tot meer dan 5500 brieven (zie: eduperron.nl). In de korte periode van zijn leven (hij stierf in 1940 aan een hartaanval) schreef hij een indrukwekkend oeuvre dat na zijn dood in zeven delen Verzameld werk werd uitgegeven, Brieven in negen delen en de Briefwisseling met Menno ter Braak in vier delen. Zijn polemische uithalen en vlijmscherp sarcasme, die zich onder andere manifesteren in Uren met Dirk Coster (waarvan de titel doorklinkt in Uren met Henk Broekhuis van Karel van het Reve), maakten hem tot het literair orakel. Iemand die bepalend was voor de goede smaak in de literatuur. De man met een messcherp oordeel. ‘Dien giftigen Indischman,’ typeerde H. Marsman hem. Iemand met een onderscheidend vermogen over wat literair wel en niet deugde. Een onderscheid, dat door de dichter en Forum-adept Max de Jong werd geduid in de termen ‘fris’ of ‘goor’.

Dat oordelend, of selecterend vermogen van Du Perron uitte zich bovendien in een wel heel eigenaardige en meedogenloze verminking van de goede boeken die hij las. Auteurs dus die hij waardeerde. Maar niet alles in de uitgaven kon zijn goedkeuring wegdragen, wat leidde tot uitscheuren, uitrukken, wegsnijden. Een vorm van biblio-vandalisme. Boekenmutilatie, om er ‘zijn’ boek van te maken in een nieuwe samenstelling. Zijn persoonlijke bloemlezing. Vaak door delen uit andere boeken van de auteur samen te voegen. ‘Het mes dat Du Perron speciaal hiervoor gebruikte, is bewaard gebleven,’ vermeldt Reinder Storm in Dit is zéér belangrijk!. Hij liet vaak een nieuwe titelpagina vervaardigen. Ook plakte hij een zelfgekozen portret, een foto of portret van de auteur geknipt uit een krant of tijdschrift, voor in het boek. Du Perron liet deze persoonlijke boeken binden in een grauwe, grijze linnen band. Veelal zonder aanduiding op de rug, zodat alleen hij, de samensteller, de weg wist in zijn boekenkast. Zijn eigenzinnigheid bij het scheuren en snijden blijkt onder andere uit ‘Het geval Leopold’. Diens gedicht ‘Cheops’ werd als de heilige graal van de Nederlandse poëzie beschouwd, maar Du Perron sneed het uit de bundel. Hij nam het niet op in de dichtbundel van Leopold die hij op zijn unieke wijze samenstelde. ‘Kan jij uitleggen waarom ik Cheops zoo’n onuitstaanbaar gedicht vindt?’ schrijft hij aan Victor van Vriesland. ‘Bij elke herlezing vind ik het een tikje beroerder.’

Zijn scheur- en snijdrift komt eveneens ter sprake in zijn Cahiers van een lezer. De ‘ongewijzigde herdruk’ van de vijf delen in cassette, die ik in 1981 aanschafte voor ƒ 45,- , staat enigszins verscholen bij de P van Perron, in de hoek van mijn boekenkast. In deel 1 staat een bespreking van oktober 1925 van Nieuwe geluiden, ‘bloemlezing met inleiding van Dirk Coster, 2de druk’. Hoezo ‘nieuwe’ geluiden? vraagt Du Perron zich af. Coster verstaat de kunst ‘om zonder veel te ontdekken smakelijk om het niet ontdekte heen te praten. De heer Coster die noch scherpzinnig noch smakelijk vermag te zijn zoekt zijn heil in een geapplikeerde serieusheid van toon en een onmatige zwelling van termen.’ Du Perron is wars van domheid, pathos en verhevenheid. In Cahier 3 gaat hij in op een briefwisseling met J.C. Bloem over Coster. ‘Neen, weet je wat het is bij Coster? Ik zal je zeggen waarom je hem niet lezen kunt – dat komt: het is zo’n fluim, zie je; Coster is typies een fluim. (Dit met een opgewekte glimlach op het klerikale gelaat.).’

In het zelfde Cahier 3 (Gistoux, 12 Augustus 1928) schrijft Du Perron samen met Adriaan Roland Holst de volgende limerick:

In ons land werd de Deugd zo-be-Costerd,
dat de Daad van de Min er te los werd,
want in Proza en Rijm
zoekt die Heer slechts het Slijm –
En o, Abraham! wààr bleef Uw Mosterd?

Terug naar Dit is zéér belangrijk! Du Perron kon wel degelijk ook bewonderen. In 1927 leerde hij de dichter-schrijver en scheepsarts J. Slauerhoff kennen. Du Perron was enthousiast over de poëzie van deze dichter-reiziger en bezorgde enkele dichtbundels van hem. Maar de vriendschap liep stuk. In hun relatie komt de serieuze kant van Du Perron sterk naar boven. Slauerhoff vond dat Du Perron de letteren en zichzelf veel te ernstig nam (een trekje dat we bij Jeroen Brouwers – sterk door Du Perron beïnvloed – terugzien, ook in diens polemiek). Slauerhoff stond juist bekend om zijn slordigheid en spottende levenshouding. Nog voordat de vriendschap op de klippen liep, was de zeer exclusieve uitgave Soleares in vijftien gesigneerde exemplaren verschenen, waarvan vijf Romeins genummerd ‘voor den dichter en den drukker’. Nummer IV was bestemd voor Du Perron. Het werd teruggevonden in diens bibliotheek. Na het opzeggen van de vriendschap heeft Du Perron deze unieke uitgave met het mes bewerkt, tot een kleiner formaat gesneden. Het colofon, inclusief de handtekening van Slauerhoff, is verdwenen. Deze ‘agressieve mutilatie’ is aldus Reinder Storm wellicht ‘de weerslag van de mislukking van de ooit zo hartelijke, intense vriendschap.’

De uitgave van Fragment geeft inzicht in de eigenzinnige lezer en boekenmaniak die Du Perron was. Zowel deze fraai vormgegeven uitgave met veelzeggende afbeeldingen als de uitgaven in mijn boekenkast hebben mij enkele heerlijke ‘Uren met Du Perron’ bezorgd.

Reinder Storm. Dit is zéér belangrijk!,, Uitgeverij Fragment. Bestelinformatie



Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 20e eeuw, E. du Perron, letterkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d