
Toen in 1986 de AKO-prijs in het leven werd geroepen was dat de eerste commerciële literatuurprijs. Tot dan waren prijzen in handen van overheden of donaties van particulieren, met als uitgangspunt, linksom of rechtsom, dat de artistieke of literaire kwaliteit doorslaggevende factor was. Uiteraard werd er ook door de nieuwe commerciële prijzen, zeker in de beginjaren, hard gewerkt aan hun literaire credibility: de jury van de eerste AKO-prijs bestond onder meer uit de toentertijd twee meest vooraanstaande critici uit Nederland en Vlaanderen én de laureaat van de laatste P.C.Hooftprijs. Voorzitter was Hans van Mierlo, een onaangevochten cultuuricoon, uit de goede oude tijd dat Kamerleden nog weleens een boek lazen.
Toch speelde minder of meer op de achtergrond natuurlijk altijd het commerciële aspect een rol: naamsbekendheid van de sponsor van de prijs en afwisselende bijkomendheden als een eigen bijdrage van de uitgeverijen van genomineerden op long- en shortlist. Er waren steeds al op de achtergrond voorwaarden voor deelname.
Magic always comes with a price, dearee.
Maar zo gortig als de Vlaamse debuutprijs ‘De Bronzen Uil’, strikt genomen overigens geen commerciële prijs, het nu maakt aten wij het niet vaak. Een van de genomineerden, Safae el Khannoussi met haar roman Oroppa, is verhinderd op de dag van de mogelijke bekroning in Brugge. De organisatie liet daarop weten:
Schrijfster Safae el Khannoussi zal jammerlijk niet aanwezig kunnen zijn bij de uitreiking van De Bronzen Uil op zaterdag 29 november 2025 in Brugge. Dit betekent dat zij niet in aanmerking komt voor de Bronzen Uil 2025. Het reglement is zeer strikt. Voor de prijs van de vakjury komen enkel boeken in aanmerking van auteurs die op de prijsuitreiking de prijs persoonlijk in ontvangst komen nemen.
‘De Bronzen Uil’ geeft niet voor niks zijn dure Euro’s weg! Daarvoor moeten de genomineerde debutanten wel netjes door het Brugse hoepeltje komen springen en anderszins blijk geven van hun grote dankbaarheid aan de gulle gevers. Dat vier van de vijf genomineerden met lege zakken en de kosten van een retourtje Brugge huiswaarts keren is een risico van het vak.
De ferme formulering van de organisatie is welbeschouwd nogal grotesk: ‘Het reglement is zeer strikt.’ In mijn bescheiden opinie is het reglement vooral tamelijk debiel. Een jury bekroont toch het boek dat de meerderheid van de juryleden inhoudelijk, stilistisch, qua strekking of compositie, het beste boek vindt? En niet vanwege het al-dan-niet-aanwezig-zijn op een festival.
Nee, het reglement is zeer strikt: voor de prijs van de vakjury komen enkel boeken in aanmerking van auteurs die op de prijsuitreiking rode sokken en een vlinderdas dragen.
Ik zou me als jurylid bepaald niet-serieus genomen voelen. Stel nu het geval – dat zeer goed mogelijk is (behalve als ik in de jury had gezeten) – dat Oroppa unaniem het beste debuut gevonden zou zijn? Dan krijgt nu de tweede keus dus de prijs uitgereikt, op volstrekt niet-inhoudelijke gronden. Het zou de juryleden sieren als ze zouden weigeren aan dit circus mee te doen. En dat geldt eigenlijk ook voor de mede-genomineerden. Uiteraard realiseer ik me dat het mogelijk prijsbedrag zeer welkom is, zeker als je als debutant bezig bent te beginnen een bestaan op te bouwen. Maar er zou toch door en voor alle serieuze betrokkenen een grens getrokken moeten worden wat je een auteur kunt opdringen ten behoeve van andermans eer en glorie.
El Khanoussi bleek een zeer valide, literaire reden te hebben om geen acte de presence te geven in Brugge. Maar dat doet er eigenlijk niet toe. Ze had een terminaal familielid kunnen hebben dat zorg behoefde, met haar kat naar de trimsalon hebben kunnen willen gaan, onder haar dekbed een dag Netflixen of – ik noem nog maar wat geks – lekker thuis willen werken aan een nieuw boek. Hoe een auteur zijn of haar zaterdag wenst in te vullen, gaat de organisatie van ‘De Bronzen Uil’ geen bal aan – laat staan dat het een conditio sine qua non is om een literaire prijs toegekend te krijgen.
Ik zou dus met z’n allen – juryleden én genomineerden – vrolijk wegblijven en de organisatie melden dat ze die bronzen uil kunnen steken waar de zon niet schijnt. En dan maar hopen dat het beestje massief brons is.
Puur existentialistisch moet je de keuze aan Safae el Khannoussi overlaten en niet aan een Minerva discusanten die de wrede logica loslaten op. Of/Of is aan Safae el Khannoussi.
Moet staan discussianten. Toch is de uiteindelijke beslissing aan Safae el Khannoussi en de regels van…
Bij mijn weten krijgt een genomineerde die voorwaarde van aanwezig zijn op de uitreiking meestal gelijk met het nieuws van de nominatie voorgeschoteld. Dus het accepteren van de nominatie is akkoord gaan met de voorwaarde. Als de schrijfster van plan was zich op die datum elders te engageren had ze de nominatie om die reden moeten weigeren. Of die datum vrijhouden voor de uitreiking en de nominatie accepteren.
Dat neemt niet weg dat het raar is om zo’n buitenliteraire voorwaarde te verbinden aan de toekenning van een prijs…
Volgens mij gaat het bij de meeste prijzen zo, en het lijkt me ook niet meer dan logisch. Een prijs is een gift met een feestje eromheen. De gever keert uit en bepaalt de regels, niet de jury of de kandidaten. Het feestje is het evenement waarmee de gever zich profileert. Als een kandidaat niet naar het feestje kan of wil komen, dan vervalt de nominatie, anders zou er bij een eventuele bekroning van die kandidaat geen feestje te houden zijn.
Ik vind het absoluut niet logisch. Je verdient een prijs voor je intellectuele en kunstzinnige prestatie, niet voor je bereidheid om tegemoet te komen aan andermans profileringsdrang, niet om als uithangbord te dienen voor een organisatie, niet om reclame te maken voor de gulle gever, niet omdat je aanwezig wil zijn op een feestje. Een cadeau onder voorwaarden is geen cadeau, maar een transactie. De schrijver dient zich te voegen naar de ‘logica’ van reclamejongens en -meiden.
Ik ben het met je eens, maar zo blijkt het vaak te gaan in prijzenland. Een prijs is dan dus eigenlijk geen vrijblijvend cadeau maar een soort transactie, zoals je zegt, waar voorwaarden aan verbonden zijn. Noem het inderdaad hoepels waar je door moet springen. Toch lijkt het me logisch dat de organiserende partij het wedstrijdreglement mag opstellen, en in de praktijk blijkt daar dus vaak die voorwaarde van het persoonlijk in ontvangst nemen van de prijs in te staan. Echt niet alleen bij de Bronzen Uil. Het staat de genomineerde vrij om er op in te gaan of niet. Als hij of zij niet aan die duidelijke voorwaarde kan of wil voldoen zit er niets anders op dan de nominatie af te wijzen, en dat is wat El Khannoussi volgens mij had moeten doen.
En daarmee diskwalificeert De Bronzen Uil zich als serieuze literaire prijs. Het gaat de organisatoren niet om literaire kwaliteit om haar bloedeigen hoepel.
De eerste Librisprijs was voor De harde kern (deel twee). De auteur nam de prijs zelf niet in ontvangst. Het was een mooie avond in het Amstelhotel. Iedereen was blij, ook de commerciële sponsor.
Dit kan zoals Robert Kruzdlo hierboven schreef Safae el Khannoussi zelf bepalen of ze zich in een slangenkuil begeeft of niet. Dus, komop Safae el Khannoussi.