• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Groslijst: Micha Hamel, Het zwarte raam

22 oktober 2025 door Viorica Van der Roest Reageer

Het zwarte raam van Micha Hamel is geen gangbare roman. Het is in 2021 opgevoerd als muziektheatervoorstelling, en dat merk je als lezer. Het verhaal focust op de dialogen tussen een man en een vrouw, die samen in een klein huisje op een witte vlakte wonen. In het huisje staan nauwelijks meubels, precies zoals je in een toneeldecor zou verwachten. En de buitenwereld komt wel ter sprake, maar is nooit plaats van handeling. Ik heb het toneelstuk niet gezien, maar kan me voorstellen dat dit verhaal in die setting goed heeft gefunctioneerd. Ik weet niet zeker of ik het geschikt vind om als literair verhaal te lezen. Het voelt meer als een interessant gedachtenexperiment dat het nu als roman wordt gepresenteerd – ongeveer zoals een kunstinstallatie in een museum, waar je wel door kan worden gegrepen, maar toch ook een beetje onbehaaglijk van wordt. Maar misschien was dat wel precies de bedoeling van de auteur.

Het boek draait min of meer om twee dingen: de wereld is aan het vergaan, en de man houdt deze kennis weg bij de vrouw, zodat ze ongestoord verder kan werken aan het boek dat ze aan het schrijven is. Hij gaat elke dag naar buiten om belangrijk werk te doen, maar zij verlaat het huis nooit. Ze voelt wel dat er iets niet klopt, en probeert door vragen te stellen erachter te komen wat dat is. Dat levert frustrerende gesprekken op, waar ze in eerste instantie niet veel verder mee komt, maar die wel mooi laten zien hoe de dynamiek tussen de twee werkt. Zonder verder iets te weten over het andere werk van Micha Hamel, durf ik wel te zeggen dat hij een groot talent heeft om de finesses van menselijke interactie te observeren en op een herkenbare manier te beschrijven. Iets wat natuurlijk heel goed van pas komt in het theater. Hamel dicht ook, en dat merk je hier en daar in het boek, in kleine poëtische exercities die wat lucht brengen in het verhaal.

Intussen komen er grote vragen aan de orde. Kan de wereld wel echt vergaan zijn als er nog mensen bestaan die daar niets vanaf weten en gewoon doorleven? Mag je iemand kennis onthouden om die persoon te beschermen? En wie schrijft de werkelijkheid? Deze vragen worden niet beantwoord, ook niet aan het einde van het boek, maar ze zetten wel aan het denken. Je kan die thematiek zien binnen de kaders van de coronapandemie, gezien het feit dat de theatervoorstelling in 2021 werd gespeeld. De afzondering waarin de vrouw leeft, doet ook aan die tijd denken. Toch zijn het eigenlijk universele vragen, die ook nu nog heel relevant zijn, met alles wat er in de wereld speelt op dit moment.

Geen meeslepende leeservaring dus misschien, maar wel interessante observaties over relaties, over beschutting zoeken tegen de buitenwereld, over de verhouding tussen fictie en werkelijkheid. Door de abstracte setting komen de man, de vrouw en het huis niet echt dichtbij; de personages krijgen geen namen, en ook als lezer weet je niet wat de man precies meemaakt in de buitenwereld, en waar de vrouw over schrijft. Maar het effect daarvan is wel dat alles wordt teruggebracht tot de essentie, waardoor de eerder genoemde thematiek goed uit de verf komt. Het is opmerkelijk dat de scharniermomenten van het verhaal juist gebeuren door middel van fictie, in de zin dat de vrouw (wier beroep schrijven is) iets verzint wat het verhaal een onverwachte wending geeft. In dat opzicht lijkt het boek vooral een pleidooi voor verbeeldingskracht. Genoeg stof tot nadenken in ieder geval, in deze onheilspellende en enigszins vervreemdende vertelling.

Het zwarte raam, Micha Hamel. Uitgeverij Pluim

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Groslijst Libris 2026 Tags: 21e eeuw, Groslijst Libris 2026, letterkunde, Libris Literatuur Prijs, Micha Hamel, roman

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d