• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Rust in poëzie

18 oktober 2025 door Wiljan van den Akker 14 Reacties

Begrafenis te Amsterdam, 1810-1825. Collectie Rijksmuseum.

De documentaire Rust in poëzie  lijkt wel een reclamespotje voor een politieke partij. Het begint met “Een gedicht voor N.N. Boterdiep”. (Het is een naam die de anonimiteit moet waarborgen:  “N”omen + “N”escio + “Boterdiep”: een straat in Groningen (met dank aan Willem Tieske Derks, die mij hierop terecht terechtwees). Anonimiteit gewaarborgd dus. Enige tijd geleden heb ik een onderzoek gedaan naar alle, door F. Starik in zijn overicht genoemde ‘Eenzame uitvaarten’ en wat bleek: een behoorlijk aantal was gewoon te herleiden tot ‘bestaan-hebbende-overledenen’ met naam en toenaam en soms zelfs met een overlijdensadvertie. Zo waterdicht blijkt de anonimiteit dus niet te zijn (geweest?).

En dan de gewichtige stem waarmee het gedicht wordt voorgedragen. Alsof er in de poëzie de laatste decennia niets is veranderd. Poëzie als het Hoogste wat een mens kan bereiken… Het is bijna alsof de dichter voor Petrus speelt die de hemelpoort voor de heer of mevrouw ‘Boterdiep’ mag openen.

En vervolgens de kwaliteit van de tekst. Over smaak valt niet te twisten. Ik weet het, maar wat dat betreft deden de zo verguisde en door iemand als Marita Mathijsen terecht in ere herstelde ‘domineedichters’ het in de negentiende eeuw even goed of misschien wel beter.

Voorstander

Deze ‘docu’ is gemaakt om donaties op te halen “voor goed camerawerk, goede belichting en goed geluid”. Voor een uitvaart? Camerawerk? Geluidsapparatuur? Voor wie wordt het gefilmd? Niet voor de nabestaanden, want die zijn er niet. Jammer  dat die overledene niet in een van de vele talkshows op televisie kan optreden. (“En, hoe hebt u uw eenzame uitvaart ervaren?” N.N. Boterdiep met een grafstem: “Nou, nogal veel aandacht voor iemand die eenzaam het graf ingaat.”) Zijn de donaties niet ook bestemd voor een goede of betere beloning voor de dichters? Of maken die al voldoende de gemeentelijke subsidiepotjes op? Even googelen leert dat een dichter in Rotterdam 331,19 euro (ex btw) van de gemeente krijgt en dan heb ik de 150 euro voor “de coördinator” nog niet eens meegeteld. (Lees ook: dit jaarverslag over 2020.) Google ook eens met de vraag: “hoeveel verdient een dichter aan een bijdrage aan een ‘eenzame uitvaart’?” Het levert interessante leesstof op. De kosten zijn voor de gemeente bijna even hoog als wanneer ze een echte dominee hadden ingehuurd, iemand die de gebeurtenis nooit zou hebben opgenomen.

Het lijkt me inmiddels voor iedereen duidelijk dat ik geen voorstander kàn zijn van het fenomeen “Eenzame Uitvaart”. Waarom niet?

Ten eerste: de overledene heeft er nooit mee kunnen instemmen om door vreemden met een gedicht en een camera op het gezicht gericht te worden begraven, een gedicht dat hij/zij ook nooit zal kennen.

Ten tweede: de begrafenis wordt op sociale media breed uitgemeten, zelfs met inzet van een reclamespotje. Als de overledene geen nabestaanden heeft en dus “eenzaam” moet zijn gestorven, zou haar/zijn begrafenis dan niet bescheiden, in stilte bijvoorbeeld behoren te gebeuren? Hebben deze dichters enig benul van wat ‘sterven’ betekent? Ik verdedig hier de stelling dat sterven altijd een eenzame aangelegenheid is. Niemand gaat met je mee door de laatste deur.

Ten derde: kan het niet zonder de naam en foto van “de dichter van dienst”? Het lijkt wel een katholieke mis met het gedicht als Bijbeltekst en de dichter als Hogepriester die met ronkende stem “poëtische woorden” het graf in mikt. Of komen ze ook rappen aan de kuil? Over wie gaat het eigenlijk: de eenzame overledene of de dichter en de crew?

Zoveel mogelijk inkomen

Ten vierde: het blijkt een verdienmodel voor dichters te zijn. Is dit niet een vorm van geld verdienen over de rug van overleden mensen die nooit voor een dergelijke begrafenis hebben kunnen kiezen?

Ten vijfde: zoals ik hiervoor heb aangegeven, is de ‘eenzaam overledene’ niet gegarandeerd anoniem en soms wel degelijk te herleiden (ik had bijna “herlijden” geschreven) tot bestaande mensen die bijvoorbeeld buren hadden. De “Eenzame Uitvaart” suggereert dat de meneer of mevrouw die ze vanuit ‘het hier’ (‘Diesseits’) naar een plek in ‘het daar’ (‘Jenseits’) toespreken, ook een eenzaam leven moet hebben geleid. Hoe weten ze dat? Daar zit toch geen enkel noodzakelijk en aantoonbaar verband tussen?

Ten zesde: is poëzie het uitverkoren genre voor zoiets? Waarom geen muziekstuk? Wie heeft bepaald dat de subsidiepotjes van de gemeente naar één genre moeten gaan? Componisten en musici willen toch ook wel iets extra’s verdienen? Of dansers, schilders? Een dansje op het graf lijkt me prachtig (mits ik van de “Eenzame Uitvaart” zou houden, quod non).

Rest voor mij de belangrijkste vraag: is met dit fenomeen niet de grens bereikt van wat ethisch nog verantwoord is? Of wordt die grens zelfs overschreden? Dat laatste is naar mijn overtuiging het geval en ik weet dat ik hierin niet eenzaam en alleen sta. 

Ik gun dichters zoveel mogelijk inkomen en heb daar in het verleden ook mijn uiterste best voor gedaan, maar op deze manier? Met deze egocentrische, platte bombarie?

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: eenzame uitvaart, poëzie

Lees Interacties

Reacties

  1. Robbert-Jan Henkes zegt

    18 oktober 2025 om 08:10

    Ik heb gedoneerd.

    Beantwoorden
    • Jos Houtsma zegt

      18 oktober 2025 om 08:20

      Niet erg hoor

      Beantwoorden
  2. Bart Haers zegt

    18 oktober 2025 om 11:02

    Een interessante gedachte, waarbij de goodwill voor het project in vraag gesteld wordt, maar dat moet elk met zichzelf in overeenstemming weten te brengen. Maar we zijn bijna terug in de tijd van lijkbidders en huilende rouwvrouwen of hoe het fenomeen ook heette.

    Beantwoorden
  3. Bennie Sieverink zegt

    18 oktober 2025 om 11:28

    Het stuk van Wiljan van den Akker is mij uit het hart gegrepen. Een uitvaart is geen poppenkast, tenzij het de nadrukkelijke wens van de overledene is.

    Beantwoorden
    • Robert Kruzdlo zegt

      18 oktober 2025 om 13:00

      De wens- de begrafenis van Harry Mulisch 6 november 2010. Wat vind je daarvan¿

      Beantwoorden
      • Bennie Sieverink zegt

        18 oktober 2025 om 17:11

        Ik weet nog dat er toen een regenboog te zien was. Dat is natuurlijk alleen voor de hele groten weggelegd.

        Beantwoorden
        • Robert Kruzdlo zegt

          18 oktober 2025 om 20:02

          Klopt, alsof het hem toekwam in de diepte van de oppervlakte, een diepere betekenis vinden in.

          Beantwoorden
  4. Michiel zegt

    18 oktober 2025 om 17:57

    Geen Eenzame uitvaart? Maar dan hadden we wel het gedicht ‘Bij de gemeentekist van mevrouw P.’ van Menno Wigman gemist.

    Beantwoorden
    • Wiljan van den Akker zegt

      19 oktober 2025 om 10:16

      Waarom? Menno had zo’n tekst toch ook kunnen schrijven zonder de context van “De Eenzame Uitvaart”?

      Beantwoorden
      • Michiel van Hunenstijn zegt

        19 oktober 2025 om 15:06

        Menno Wigman had dit gedicht misschien ook wel kunnen schrijven zonder de context van ‘De eenzame uitvaart’. Maar ik denk het eigenlijk niet. Want de gedichten van Eenzame Uitvaart waren gelegenheidsgedichten. Gedichten op verzoek, als opdracht, omdat Menno Wigman aan de beurt was in de poule des doods, een ‘moetje’ dus in de neutrale zin van het woord.
        Ik vraag me af of mevrouw P. zonder de Eenzame Uitvaart in een gedicht herdacht zou zijn.

        Beantwoorden
  5. Ko van Geemert zegt

    19 oktober 2025 om 08:19

    Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht, maar ik vind dat Wiljan van den Akker met sterke argumenten komt.

    Beantwoorden
    • Robbert-Jan Henkes zegt

      19 oktober 2025 om 15:08

      Zeker, anderen het licht in de ogen niet gunnen, het vooral zo saai mogelijk houden, de eer aan de geregistreerde dominee laten, allemaal uitstekende argumenten. Maak er vooral geen poppenkast van, o wee!

      Beantwoorden
  6. krispyscrumptiously2352fc9628 zegt

    16 november 2025 om 14:16

    Inmiddels heb ik een weerwoord gepubliceerd op dit nogal merkwaardige schrijven van de kennelijk niet zo goed op de hoogte zijnde oud-hoogleraar: https://neerlandistiek.nl/2025/11/pure-kolder-over-de-eenzame-uitvaart/

    Bart FM Droog, Eenrum

    Beantwoorden
  7. Jos Damen zegt

    16 november 2025 om 23:01

    Mooie aansporing om te doneren. Zojuist gedaan.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

J.W. Schulte Noordholt • Adieu

Nu vannacht, het hele huis ligt open,
ik zit in de blote eeuwigheid,
en ik laat mij door de regen dopen
voor een zachte dood, ik ben bereid.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WINTERMORGEN

Vastgeworteld in de richting van het waaien,
in die dromen scheefgegroeid bukken de bomen.
Elke ochtend in de wind die een maaier nabootst
en het bewegen van wie zand graaft, raap ik tussen
stammen, zoek ik talmend, breek ik berketakken. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Wim Hendriks
1948 Hans den Besten
sterfdag
1831 Willem Bilderdijk
➔ Neerlandicikalender

Media

Elise de Vos – Van alles de laatste

Elise de Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

15 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d