• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

De zeven lagen van een gedicht

12 november 2025 door Marc van Oostendorp Reageer

Poëtica’s dienen te beginnen met de constatering dat er al enige tijd geen poëtica meer is verschenen, geen overzichtswerk over vorm en betekenis van poëzie. In 1993 opende W. Bronzwaer zijn Lessen in lyriek met de constatering dat er sinds vlak na de Tweede Wereldoorlog geen poëtica’s meer waren verschenen. Nu is het weer ruim 30 jaar later en publiceert Paul Claes zíj́n Poëtica. ABC van de dichtkunst.

Paul Claes is misschien wel de enige in het Nederlandse taalgebied die dat kan, met zijn ontstellende belezenheid, niet alleen in de poëzie van zo’n beetje de hele westerse traditie, maar ook in wat er allemaal in de afgelopen decennia over het onderwerp is geschreven. Bronzwaer schreef dat hij gebruik maakte “van modernere theorieën en inzichten dan de genoemde auteurs ter beschikking stonden”, maar hem stond het werk van Jonathan Culler, Yra van Dijk, Nigel Fabb, Don Patterson niet ter beschikking. Van Culler neemt Claes bijvoorbeeld het idee dat lyriek uit bijzondere taaldaden bestaat: niet uit zakelijke mededelingen, of oproepen tot actie, maar taaldaden die zoals Claes dat noemt ’tussen haakjes’ staan. Ze zijn niet rechtstreeks tot de lezer gericht. (Tegelijkertijd kunnen ze natuurlijk wel indirect tot effect hebben dat de lezer iets verneemt over de wereld of zich genoodzaak voelt in actie te komen.) Van Fabb neemt hij het idee dat hét definiërende vormkenmerk van de ‘regel’ is – het feit dat de taal in gedichten niet alleen georganiseerd is in lettergrepen, woorden en zinnnen, maar ook in eenheden die er in de gesproken taal niet zijn, versregels.

Wegstervende galm

Als het gaat om de besproken gedichten zelf, is Claes overigens niet heel duidelijk de eenentwintigste eeuw ingestapt. Hij zegt er af en toe iets over, maar altijd in algemene zin en zonder voorbeelden, en niet erg positief: “Hedendaagse poëzie […] schokt met gruwel, creëert een surreële wereld, ontregelt de zintuiglijke waarneming.” Dit is overigens niet hoe ik de hedendaagse poëzie in doorsnee ervaar. In plaats daarvan haalt Claes juist veel meer klassieke gedichten aan dan Bronzwaer, ook in andere talen dan het Nederlands, met name het Frans, maar ook het Duits, Engels en de klassieke talen (en een enkele klassieke haiku).

Net als Bronzwaer wilde Claes geen voorschrijvende poëtica maken, een die je uitlegt hoe een goed gedicht in elkaar hoort te zitten, maar een beschrijvende, een die vertelt hoe gedichten in elkaar zitten. Er staan allerlei handige lijstjes in het boek. Situatielyriek: ‘afscheidsgedicht, afwijzingsgedicht, begroetingsgedicht, beurtzang, blazoengedicht, briefgedicht, bruiloftsgedicht, dageraadslied,’ enz. Procédés om een gedicht te eindigen: ‘een sprong in de tijd, een sprong in de ruimte, een foutieve gevolgtrekking, een pakkende zin, een doorslaggevend argument, een wegstervende galm, een anticlimax, een niet-einde’.

Nog mooier zijn illustraties, zoals het ‘klankenalfabet’ dat klankeffecten illustreert:

  • A: Het huis mijns vaders, waar de dagen trager waren (Karel van de Woestijne, Het Vader-huis)
  • B: Ik ben een blomme en bloeie voor uwe oogen (Guido Gezelle, ‘Ego flos’)
  • C: Nunc cantu crebro rumpunt arbusta cicadae (‘Struiken kraken nu onder herhaald gekras van cicaden’, Pseudo-Vergilius, Copa)
  • D: Où le jardin mélodieux se dodeline (‘Waarin de welluidende tuin zich laat dodijnen’, Paul Verlaine ‘La fileuse’)
  • (enz.)

Meerdimensionaal

De kern van Claes’ boek is een analyse van lagen waaruit een gedicht bestaat. Zo is er de typografische laag – hoe ziet de tekst eruit op de pagina –, de fonische laag (hoe klinkt het), de lexicale laag (wat zegt de woordkeuze), de syntactische laag (wat wordt er gedaan met de zinsbouw), de semantische laag (hoe wordt de tekstsamenhang inhoudelijk bepaald), de referentiële laag (op welke manier verhoudt de tekst zich tot de werkelijkheid buiten het gedicht) en de pragmatische laag (wat wil de tekst bereiken bij de lezer). Al die lagen hebben met elkaar te maken, en wat je op het ene niveau vindt heeft iets te maken met wat er gebeurt op de andere lagen. Helemaal aan het eind van het boek past Claes deze lagenanalyse toe op het Wandrers Nachtlied (‘Über alle Gipfeln / ist Ruh’) van Goethe.

Die lagentheorie is een manier om de verschillende manieren om naar een gedicht te kijken te onderscheiden en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat we de samenhang zien. Een literaire tekst is – net als trouwens iedere tekst, want alle teksten hebben de genoemde lagen – een meerdimensionaal object. In Poëtica laat iemand met een levenslange ervaring in het kijken naar zulke objecten ons zien hoe het moet.

Paul Claes. Poëtica. ABC van de dichtkunst. PoëzieCentrum, 2025. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: letterkunde, Paul Claes, poetica, poëzie

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d