
De Onderwijsraad adviseerde onlangs aan de minister van onderwijs om Talige diversiteit te benutten. Staatssecretaris Becking sprak in een Kamerbrief zijn steun over dit advies uit. Toch zijn er zorgen onder experts uit wetenschap, onderwijspraktijk en lerarenopleiding/professionalisering dat aan de geadviseerde maatregelen onvoldoende concrete maatregelen worden verbonden.
Om deze reden stuurden Dr. Maaike Verrips (Drongo), Dr. Mirjam Günther (NHL Stenden Hogeschool), Dr. Jantien Smit (Hogeschool Utrecht), Dr. Ellen-Rose Kambel (Rutu Foundation, Taalvriendelijke school), Prof. Dr. Catherine van Beuningen (Hogeschool van Amsterdam, Universiteit van Amsterdam) en Prof. Dr. Elma Blom (Universiteit Utrecht) een brief aan de vaste Kamercommissie voor Onderwijs Cultuur en Wetenschap. In deze brief wordt opgeroepen om:
1. Het advies opnieuw te bespreken met de staatssecretaris, met het doel om concrete maatregelen per aanbeveling te treffen.
2. Scholen, opleidingen en voorschoolse voorzieningen niet langer afhankelijk te laten zijn van vrijblijvendheid, maar te zorgen voor duidelijke randvoorwaarden
3. In gesprek te gaan met het veld, inclusief leraren, lerarenopleiders, leraren in opleiding, onderzoekers, experts en schoolleiders, om te bepalen welke maatregelen nu noodzakelijk zijn om de meertalige realiteit in het onderwijs daadwerkelijk te benutten.
4. Een concrete tijdslijn en structuur voor uitvoering vast te leggen, waaronder een tijdspad waarin wordt aangegeven wanneer welke onderdelen van het advies worden uitgewerkt en geïmplementeerd, helderheid over welke directies binnen het ministerie verantwoordelijk zijn, en systematische monitoring van de voortgang.
De volledige brief met de oproep aan de Kamer lees je hier.
Meer informatie vinden of de oproep medeondertekenen kan op de website van Drongo.
Er is wel meer aan te merken op het advies van de Onderwijsraad Talige diversiteit benutten, dan dat het advies weinig concreet is. Zie onder andere de kanttekeningen van Iris Breetvelt (Neerlandica en oud-onderzoeker bij Kohnstamm Instituut) en de discussies die hierover recent plaatsvonden op deze site:
https://didactieknederlands.nl/2025/11/politiek-correct-advies-onderwijsraad-draagt-niet-bewezen-bij-aan-bevordering-taalvaardigheid-nederlands/
https://neerlandistiek.nl/2025/11/een-achterhoedegevecht-voor-de-eentalige-fictie/
https://neerlandistiek.nl/2025/11/__trashed-17/