Een ready-made is een troost voor iedere compulsieve lezer. Al van kindsbeen zou ik het liefst ieder woord dat me voor de voeten komt willen lezen: de kentekenplaten op iedere auto waar ik voorbij loop, iedere bijsluiter van ieder medicijn, iedere zin op elke kassabon die ik krijg.
André Westra moet dat ook hebben. Hij heeft een eigen uitgeverijtje, Tanker Boot, en daar geeft hij boekjes uit met de tekst van brochures of ander materiaal dat hij ooit in de trein gevonden heeft. Van zo’n boekje worden dan enkele tientallen exemplaren verkocht: één ervan wordt teruggelegd in de trein.
Mooi hè, zo’n naadloze bh! is de door Westra gegeven titel aan een ‘Handleiding voor het organiseren van een filiaalavond W&M;’. Eerder verschenen een Verkoopinstructie Dagelijkse Krantengroep en een Verslag overleg College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Alphen-Chaam met de werkgroep externe contacten van de Natuurvereniging Mark en Leij. Het boekje is sober maar mooi vormgegeven.
Mooi hè is in 2008 uitgedeeld aan de filiaalhouders van een bedrijf ‘na afloop van de modedag in juni’ en vat als ik het goed begrijp nog eens samen zodat die filiaalhouders tijdens een filiaalavond alle vergaarde kennis aan hun medewerkers kunnen overdragen. Het gaat daarbij vooral om manieren om nóg beter te kunnen verkopen. Een aspect daarvan zijn de zogenoemde Unieke Product Kenmerken (UPK): het moederbedrijf bepaalt om de zoveel tijd welke eigenschappen van bepaalde producten bijzondere aandacht vereisen. Wanneer een klant zo’n product koopt, moet de verkoper even iets zeggen over dat UPK, zodat de klant zich goed voelt en terugkomt.
De titel komt van zo’n praatje. Andere voorbeelden zijn:
1. Kinderbroekjes: ‘Praktisch, hè, mevrouw/meneer zo’n verstelbare broekband. Wist u dat al onze kinderbroekjes dat hebben?’
2. Summer Cotton: ‘Goede keuze, mevrouw/meneer, dit product is van Summer Cotton. Op het kaartje staat vermeld waarom dit zo prettig draagt en welke producten we er nog meer van verkopen.’
“We begrijpen dat het best wennen zal zijn”, melden de schrijvers van de Handleiding, “om deze kenmerken te noemen. Je zult merken dat het gaandeweg steeds meer een natuurlijk gedrag gaat worden.”
Het boekje geeft op deze manier een ongekend inkijkje in het leven in Nederland aan het begin van de 21e eeuw: de manier waarop iedereen de hele tijd bezig is om op ieder detail in het werk te letten, om alles te organiseren, om ervoor te zorgen dat er geen woord zomaar gezegd wordt.
Jayzz van Dam (red.) Mooi hè, zo’n naadloze bh! Handleiding voor het organiseren van een filiaalavond W&M;. Haarlem: Uitgeverij Tanker Boot. ISBN 978 90 812770. Prijs € 10,75
Laat een reactie achter