• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Elckerlijc in het VO

28 januari 2013 door Bas Jongenelen 5 Reacties

In het januari-nummer van Levende Talen Magazine hebben Peter Kortz en ik een artikel gepubliceerd over Elckerlijc. Of beter: of Elckerlijc wel voorkomt in lesboeken voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. De conclusie stemt ons droevig: Elckerlijc komt niet voor. Bijna niet. Vroeger trouwens wel.

Wat we niet onderzocht hebben, is waarom dit toneelstuk niet meer op de scholen onderwezen hoeft te worden. Ik denk dat het samenhangt met de verkwanseling van het ideaal van de volksverheffing. Zaterdag stond er in het katern ‘Letter & Geest’ van Trouw een essay van Sebastien Valkenberg over hoe we in Nederland niet meer proberen onze jongeren te ‘bilden’. Sterker nog: we proberen door middel van de straatcultuur de jongeren enig besef van waarden en normen bij te brengen. (Helaas is dit artikel slechts te lezen achter een inlog.)
We vallen de scholieren vandaag de dag liever niet meer lastig met moeilijke boeken van dode schrijvers, nee, als scholieren willen breakdancen dan gaan ze lekker breakdancen. Willen ze rappen? Dan gaan ze rappen. Straatcultuur als allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie. Wie ben ik om breakdancen van mindere kwaliteit te vinden dan Elckerlijc? Wie ben ik om een zelfgeschreven rap van mindere kwaliteit te vinden dan het sonnet ‘Gezwinde grijsaard’ van P.C. Hooft? Dat idee. Of zoals Marcel van Dam ooit beweerde: ‘Culturen zijn  nooit beter of slechter dan andere culturen’ (geciteerd uit het essay van Valkenberg).
Inmiddels lijken we terug te keren uit dit postmoderne dal van cultuurrelativisme. De canon mag nu weer, helaas lopen schoolboeken altijd achterop. Ik hoop dat er in de nieuwste, nog te verschijnen, schoolmethodes meer tijd en ruimte gereserveerd voor de echte literatuur. Ik hoop dat Bildung weer belangrijk wordt. Jongeren moeten kennis maken met werken uit de hogere cultuur, want alleen dán kun je verder. Wie alleen in zijn eigen stront blijft roeren, komt nooit boven de pleepot uit.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Bildung, leesonderwijs, literatuurgeschiedenis, literatuuronderwijs, middeleeuwen, toneel

Lees Interacties

Reacties

  1. Marc van Oostendorp zegt

    28 januari 2013 om 08:37

    En dat terwijl er uitgerekend van Elkerlyc een mooie uitvoering door jonge studenten online staat (bij de DBNL): http://www.dbnl.org/tekst/_elc001elck06_v01/_elc001elck06_v01_0001.php

    Beantwoorden
  2. jaien zegt

    28 januari 2013 om 09:12

    "Vroeger trouwens wel", dat kan ik alleen maar bevestigen.

    Bewijst de referentie van Marc van Oostendorp niet dat de soep wat betreft Bildung, algemene kennis, whatever – het schromelijk gebrek daaraan bij de jeugd van tegenwoordig (zie de recente Vlaamse onderzoeksresultaten voor de lerarenopleiding die internationale weerklank kregen wegens hoog sensatiegehalte) – dat die soep nooit zo heet gegeten wordt als ze wordt geschonken! Help! Gedaan met het negativisme over het zogeheten cultuurbarbarisme van de aanstormende generatie! Gedaan met cultuurpessimisme!
    (http://wp.me/p1hYm7-1em)

    En de eenzame leraar met zijn pupillen, ze ploegen dapper voort door de wisselende literaire en breder culturele landschappen. Ze worstelen dapper voort – en komen heus wel boven de pleepot uit. Maar wie wil dat zien? Wie wil dat meemaken? Wie wil dat waarderen? Wie wil dat stimuleren en steunen?

    Dat betuttelende vingertje, dat verwijtende vingertje opsteken: is dat niet een beetje al te gemakkelijk, dat huilen met de wolven in het bos. Hoe dikwijls hebben we dat al gehoord? Nu ja, waakzaamheid is te allen tijde goed. Reynaert de Vos zou zoiets in die aard hebben kunnen beweren toch.

    Beantwoorden
  3. Bas Jongenelen zegt

    28 januari 2013 om 09:44

    Dat is precies waar mijn bericht over gaat: de algemene kennis en de Bildung lijkt weer terug te komen. Het postmoderne cultuurrelativisme beginnen we achter ons te laten, en scholen plaatsen cultuur weer in het centrum van hun curriculum.

    Schoolboeken lopen altijd achterop, omdat het lang duurt om ze te maken. Het kan enkele jaren duren van het idee voor een nieuw boek tot het boek daadwerkelijk in de klas ligt. Dit betekent dat de huidige generatie schoolboeken voor een groot deel de sfeer van het postmoderne a-historische, anti-historische, anti-canonieke relativisme met zich meedraagt.

    Dat verwijtende vingertje lijkt me toch terecht, omdat ik in het artikel aantoon dat een gecanoniseerde tekst als Elckerlijc gewoon niet in de schoolboeken van nu behandeld wordt. Dan kun je wel zeggen dat e.e.a. wel meevalt, maar ga het eens meten. Een methode die pretendeert literatuurgeschiedenis te geven en die niet een tekst als Elckerlijc behandelt, is geen goede literatuurgeschiedenismethode.

    Beantwoorden
  4. Bas Jongenelen zegt

    28 januari 2013 om 09:46

    Overigens komt de moderne literatuur er in de oude methodes er bekaaid van af. Geen woord over Grunberg en Wieringa.

    Beantwoorden
  5. Anoniem zegt

    10 februari 2013 om 17:03

    Toen Nederlandse Literatuur uitkwam, ontdekte de redactie tot haar grote schrik dat er met geen enkel woord gerept was over Beatrijs. Die lacune is gevuld: ergens achter in het boek kreeg Beatrijs alsnog een plek. Daar staat ook te lezen dat een 'willekeurig werk buiten het blikveld [kan] blijven', omdat de de redactie is uitgegaan van de culturele omgeving waarbinnen teksten functioneerden.

    Welnu, Elckerlijc wordt tweemaal genoemd en slechts drie regels vindt de redactie voldoende informatie over Elckerlijk in een boek dat 938 pagina's telt.

    Uit het artikel in LT, een door Bas Jongenelen bewerkte tekst, die gebaseerd is op een deelonderzoek bij mijn eindscriptie, blijkt dat methodeschrijvers hun willekeurige keuzes niet motiveren.

    Je kunt je tegelijkertijd afvragen wat de zin is van die (vaak) uiterst summiere informatie over gecanoniseerde werken, die wij onze leerlingen voorleggen. Zij zijn in ieder geval niet geïnteresseerd. Hun interesse moet ik op een andere manier zien te activeren.

    Peter Kortz

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij AnoniemReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Robbert-Jan Henkes • Gorter en Gons

In de gracht keek ik mijn ik
in de ziel,
hoe bevederd licht dit ogenblik
mij viel.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

PRINSES RADZIWILL

‘Eén blik op haar opmerkelijke gezicht en je ziet dat zij een vrouw is van aristokratische schoonheid, zelfbeheersing en poëtische gevoeligheid. Ook dat zij gedreven wordt door een verterende ambitie, die verzacht wordt door een bepaalde droefheid en een smachtend verlangen. [lees meer]

Bron: Barbarber, december 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

8 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

15 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Plein Publiek: Jutta Chorus

Plein Publiek: Jutta Chorus

14 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d