• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Weg met het wetenschappelijke artikel

11 april 2013 door Marc van Oostendorp 3 Reacties

Door Marc van Oostendorp

Het wetenschappelijk artikel, daar moeten we toch eigenlijk ook maar eens vanaf zien te raken. Er wordt de laatste tijd veel gediscussieerd over nieuwe manieren van publiceren, maar die gaan eigenlijk altijd over een aspect dat niet eens zo interessant is. Wie beheert de tijdschriften – commerciële uitgevers of openbare instellingen zoals universiteitsbibliotheken? En wie betaalt er – de lezer, de auteur, of de overheid?

Maar als we het hele systeem toch gaan veranderen, waarom zouden we dan ook niet eens dat artikel overboord zetten? Op dit moment is het de standaardmaat van wetenschappelijke output: hoeveel schrijf je er, hoe vaak worden ze gelezen en geciteerd, waar worden ze gepubliceerd – dat is hoe gemeten wordt hoe productief je bent.

Maar eigenlijk gaat het er natuurlijk niet om hoeveel artikelen (inleiding, conclusie,  besprekingen van alternatieve analyses in de literatuur) iemand produceert. Het gaat erom hoeveel kennis iemand bijdraagt aan de wetenschap.

Er zijn tijden geweest waarin men inzag dat wetenschappelijke kennis vooral ontstaat in dialoog. Nog in de zeventiende eeuw werden wetenschappelijke traktaten dan ook wel in dialoogvorm gepubliceerd. In de loop van de tijd is dat in de versukkeling geraakt. Er is natuurlijk altijd volop gediscussieerd (in de koffiekamer, op congressen), en daarbij zijn vast de beste ideeën ontstaan. Maar dat bleef onzichtbaar: ik ken mensen die niet gepromoveerd zijn, nauwelijks gepubliceerd hebben en toch het vak vooruit hebben geholpen door te discussiëren.

In de taalkunde zijn het laatste jaar een aantal weblogs opgekomen (Faculty of language, Pieter Seuren, Ideophone) waar zeer vooraanstaande taalkundigen met elkaar op (soms) hoog niveau discussiëren over nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied. Hoe zou je kunnen zeggen dat degenen die aan dit soort blogs bijdragen, als bloggers of als commentatoren, minder belangrijk werk doen voor ons begrip van taal dan degenen die maar artikelen blijven publiceren?

Dialoog – tegenspraak, verheldering, onenigheid, verzoening – is waarschijnlijk een van de beste vormen van denken; beter dan het individualistische model van het artikel. Een artikel kan natuurlijk door meer dan één persoon geschreven worden, maar de auteur blijft een gesloten eenheid. Waarom zouden we dan aan die laatste vorm blijven vasthouden?

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: nieuwe media, sociale_media, wetenschapscommunicatie

Lees Interacties

Reacties

  1. Milfje Meulskens zegt

    11 april 2013 om 09:11

    Inderdaad, bloggen is de toekomst! Ook omdat er op dat niveau gevoerde discussies veel toegankelijker worden voor de niet-specialist. Of ze uiteindelijk ook begrijpen waar het over gaat is een andere vraag, maar de beschikbaarheid van informatie is een groot goed.

    Beantwoorden
  2. janien zegt

    11 april 2013 om 09:25

    U zegt het!

    Beantwoorden
  3. Anoniem zegt

    12 april 2013 om 11:21

    Een wetenschappelijk artikel met enige kwaliteit veronderstelt allerlei vormen van dialoog, met de wetenschap, bestaande literatuur, maar ook met zichzelf. Nadenken over het onderwerp, de stof, de voorbeelden, kan m.i. niet zonder een intense vorm van innerlijke dialoog. Dus als het goed is, gaat aan `het individualistische model van het artikel' discussie vooraf.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Tom Graftdijk • De electrische stoel (1)

politici met hun handen op één
verschrikkelijke buik verspreiden
de publieke geheimen waar ik
geen weet van heb

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

OPSTAAN BIJ RADIO

Waterhoogten in de ochtend
maken kamers vol van kou,
waterkou en blauwe luchten,
was en val, ik was mij gauw.

Bron: datering: 1948-1955; Tijdrovertje, postuum gepubliceerd, 1992

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1805 Joan van Bolhuis
1907 Jacob Drewes
1908 Wytze Hellinga
1933 Johan Mönnink
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d