Is het als docent Nederlands zinvol om je leerlingen op fouten te wijzen? Voor het onderwijs in Nederlands als tweede taal is deze vraag preciezer uitgezocht dan voor Nederlands voor moedertaalsprekers. Een belangrijk discussiepunt in het antwoord op die vraag is de relatie tussen bewuste kennis en onbewuste kennis. Onze taalkennis is voor een heel groot deel onbewust. In een flits bepaal je bijvoorbeeld of je over een man en een vrouw spreekt. Je hoeft niet na te denken of je hij of zij zegt, het gaat vanzelf goed. In andere talen dan het Nederlands hoef je lang niet altijd aan te geven of het om een man of een vrouw gaat en daarom hoor je Chinezen of Indonesiërs soms over she of zij praten als het om een man gaat of juist om he of hij als het om een vrouw gaat. Alle sprekers die ik tegenkom die hij/zij fouten maken, weten best dat hij voor een man is en zij voor een vrouw, er is dus op bewust niveau geen enkel probleem, maar om het onderscheid altijd goed te gebruiken, dat is de uitdaging.
Krashen denkt dat er geen wisselwerking mogelijk is tussen bewuste kennis (‘als je naar een man verwijst zeg dan hij’) en onbewuste kennis en dat taalonderwijs in de vorm van het aanbieden van taalregels daarom tijdverspilling is. Anderen zijn optimistischer en zeggen dat er wel indirect effect kan zijn van bewuste kennis op onbewuste kennis en omgekeerd. Door taalonderwijs kun je je bijvoorbeeld bewust worden van de eigenaardigheden van de taal die je leert. Een doel van onderwijs zou ‘noticing’ kunnen zijn. Een docent kan ervoor zorgen dat een leerling een vorm opmerkt en daardoor kan hij/zij die vorm vaker goed gebruiken.
Gaston Dorren zegt
De opvatting van Krashen, of in ieder geval die opvatting zoals weergegeven door jou, is zó contra-intuïtief dat het me moeite kost om 'm zelfs maar serieus te nemen. Maar goed, dat geldt voor de relativiteitstheorie ook, en die zou ik niet in twijfel durven trekken.
Grappig detail: jij hebt het over een 'puntje' boven de sparkasse. Ik zou dat één letter anders hebben gezegd: een muntje.