• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Cúltureel erfgoed, pólitieke elite

15 juni 2013 door Marc van Oostendorp Reageer

Waarom klemtoon soms naar voren schuift
Door Marc van Oostendorp 

“Dit is al een paar jaar gaande,” schrijft iemand op het Meldpunt Taal, “maar steeds meer hoor ik bij woorden met drie of meer lettergrepen de klemtoon op de eerste lettergreep: cùlturele hoofdstad, Débussy, ìdeale partner, spèctaculaire show. En gisteren (12-06-2913) 3 x in het Tropenmuseum-item tijdens Eén Vandaag: pòlitieke besluitvorming, vòòrmalige koloniale gebieden, cùlturele erfgoed.”

Het is een verschijnsel dat al enige tijd bestaat – een verschijnsel dat in 1982 een Nederlandse naam kreeg, toen de taalkundige Ron van Zonneveld (1942-2012) het ‘de ritmische hangmat’ noemde. Hij gebruikte weliswaar niet precies dit soort voorbeelden, maar ze vallen wel makkelijk in die dertig jaar oude theorie te passen.

Die naam hangmat is aardig gekozen.
Hij beschrijft een voorkeur om in ieder lang woord of ieder zinsdeel twee lettergrepen te kiezen – een helemaal aan het begin en een helemaal aan het eind – waar klemtoon ligt. De overige lettergrepen hangen daar dan zo’n beetje lui tussen. In de praktijk ligt in het Nederlands de hoofdklemtoon vaak aan het eind. Dat betekent dat er een forse bijklemtoon aan het begin komt.

Je vindt het binnen woorden. In het woord Constantinopel ligt de hoofdklemtoon op ó. Er komen dan twee lettergrepen voor bijklemtoon in aanmerking. Het meest ritmisch zou zijn bijklemtoon op stan, want dan bestond het woord uit een regelmatige afwisseling van beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen: con-stán-ti-nó-pel, te-dam-te-dam-te. Dat is echter niet wat we zeggen. In plaats daarvan leggen we een forste bijklemtoon lekker ver weg van de hoofdklemtoon: cònstantinópel. Dat is het principe van de hangmat.

Dat zelfde principe is aan het werk in de voorbeelden die op Meldpunt Taal genoemd worden.

(a) culturéle hóófdstad
(b) cúlturele hóófdstad

Voorbeeld (a) is ‘zoals het eigenlijk zou moeten’ (cultureel heeft de klemtoon waar die ook zou staan als je het woord apart uitspreekt), maar (b) krijgt kennelijk de voorkeur omdat het zo’n hangmat creëert.

Opvallend is dat het in al die gevallen (behalve Debussy, maar dat lijkt me ook wat anders) gaat om een bijvoeglijk naamwoord gevolgd door een zelfstandig naamwoord. De verschuiving gebeurt alleen in dat soort zinsdelen. Je hoort wel cúltureel érfgoed, maar niet dat is cúltureel. Dat is dus precies te verklaren: in het laatste geval is er geen reden voor klemtoonverschuiving.

Wat is nu de reden dat de klemtoon cúltureel érfgoed wel verschuift? Waarom houden we van die hangmatten? Je zou kunnen speculeren dat klemtoon altijd een signaaltje geeft aan de luisteraar dat hier een nieuw woord of een nieuwe woordgroep begint. Door een woordgroep van een hangmat te voorzien, laat je dus horen dat die woorden bij elkaar horen, dat de luisteraar ze in hun onderlinge samenhang moet begrijpen.

Helaas is Ron van Zonnevelds werk nog niet online beschikbaar; wel is er de zeer leesbare Nederlandstalige inleiding van Mieke Trommelen en Wim Zonneveld uit 1989 die onder andere dit begrip heel helder uitlegt.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: fonologie, klemtoon, taalkunde, uitspraak

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Leo Vroman • Gras hooi

maar de geur van hooi
is dood zo mooi
als dorrend vel
of groeiend gras

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

MUUR

’k Ben ouder dan ik ben, een muur om naar te kijken,
voegen en steen, vroeger in steen gemetste lijken.
Wie mij verwijt kan klimmen naar wat ik onttrek,
kan over puntig glas mijn binnenkant bereiken.

Bron: datering: 1969-1970; Begane grond, postuum verschenen, 1985

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1943 Johan Taeldeman
sterfdag
1935 Jan Bergsma
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d