Over Thomas Vaessens’ Geschiedenis van de moderne Nederlandse literatuur
hip filmpje
Zo kun je je ook afvragen of het toeval is dat Vaessens, die opgeleid is door Wiljan van den Akker en Gillis Dorleijn – allebei lezers die volgens Vaessens de letteren bekeken in een modernistisch frame – uitgerekend nu met dat idee van frames komt. Dat idee past natuurlijk zelf bij uitstek in het postmoderne frame: het is immers een uitvloeisel van de gedachte dat de werkelijkheid sterk verbrokkeld is, dat er niet één geprivilegieerde manier is om ernaar te kijken, enzovoort. Het is daarbij dan toch wel verleidelijk om te denken: Vaessens volgt op Van den Akker zoals het postmodernisme op het modernisme.
De lezer centraal
Nee, eigenlijk is dat ook niet helemaal juist. Die frames passen eigenlijk in een frame dat wel op het postmodernisme lijkt, maar daar toch net van verschilt. En dat me eigenlijk ook recenter lijkt – de nieuwste manier van kijken.
Van de vijf frames van Vaessens’ literatuurbeschouwing stellen er drie de auteur centraal: het romantische frame ziet hem als een genie, het avantgardistische als een voortrekker en het realistische als een wetenschapper. Twee stellen de tekst centraal: het modernistische ziet hem als een mechaniek dat wordt bijeengehouden door een subject, het postmodernistische juist als een verbrokkelde product van de taal zelf.
Maar het zesde frame stelt de lezer centraal. Die lezer kan zo’n gekleurd glaasje nemen en er elke willekeurige tekst mee bekijken. Het doet er niet toe wat de schrijver precies wilde (dat Multatuli niet voor afschaffing van het kolonialisme was betekent niet dat we Max Havelaar niet als een antikoloniale roman kunnen lezen), en het doet er niet toe wat de tekst eigenlijk betekent, want er is geen eigenlijk.
“Misschien moeten we op een gegeven moment vaststellen,” luidt de laatste zin van Vaessens boek, “dat dit verhaal [van de literatuur in de toekomst] een zodanige andere rol van schrijvers en van literatuur impliceert, dat er nieuwe frames nodig zijn om de literatuur van de toekomst te duiden.” Maar misschien gaat het in het nieuwe verhaal wel niet langer om schrijvers en literatuur, maar om de lezers. En is het verhaal van de frames zelf het nieuwe frame.
Fabian Stolk is Vaessens’ boek ook aan het lezen: aflevering 1, aflevering 2
Laat een reactie achter