• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Er is slechts één manier om een gedicht te vatten

4 juli 2014 door Marc van Oostendorp Reageer

Door Marc van Oostendorp

Paul Claes kent geen twijfel. Hij weet hoe gedichten gelezen moeten worden, hij heeft de formule gevonden om dat te doen. Wie zijn methode volgt, kan ieder gedicht, hoe obscuur het ook is, openbreken en er de ware betekenis uit halen.

Dat blijkt – ook weer – uit zijn nieuwe bundel opstellen De sleutel, waarin hij ‘vijfentwintig gedichten van Noord en Zuid’ aan zijn methode onderwerpt. Hij citeert het gedicht, hij schrijft er twee pagina’s over, met aan het eind bijna steeds een witregel en dan een apodictische uitspraak: ‘Wie een middeleeuws gedicht wil ontcijferen, moet zijn Bijbel als intertekstuele sleutel bij de hand hebben’, ‘moderne gedichten zijn soms stoutmoedige interpretaties van oude gedichten’, ‘de paradox is vaak de sleutel tot het begrip’.

Er bestaan geen alternatieve interpretaties in deze wereld. Wie een gedicht anders begrijpt dan Claes, begrijpt het eenvoudigweg verkeerd.

Persoonlijkheid

Allerlei andere schrijvers over poëzie worden dan ook genadeloos aan de kant gezet: alsof ze nu Komrij heetten, of Balk-Smit Duyzentkunst – knoeiers waren het, die de juiste methode niet gebruikten, die geen geschiedenis kenden, of de woorden niet in het Woordenboek der Nederlandsche Taal hadden opgezocht. Sommige gedichten hebben eeuwenlang in het duister moeten verkeren voordat Claes er zijn licht over liet schijnen.

In weerwil van de titel gaat het daarbij om twee sleutels, volgens Claes: kennis van de traditie en kennis van de poëtica van de dichter. Nu lijken me dat eerder lopers dan sleutels: ja, als je wil weten wat een schrijver heeft bedoeld, moet je weten wat hij gegeven zijn achtergrond en zijn persoonlijkheid zou kunnen hebben bedoeld.

Duistere gedichten

Ik vind het fascinerend dat iemand zo echt kan denken: er echt helemaal van overtuigd kan zijn dat er één juiste lezing is van een gedicht. Als Komrij bijvoorbeeld het Egidius-lied leest als een weemoedige klacht van iemand die zijn vriend verloren heeft, wijst Claes hem terecht: er wordt in het gedicht toch juist gezegd dat het zo fijn is in de hemel? Projecteert die Komrij niet zijn moderne levensgevoel op de middeleeuwen? Dat het heel legitiem kan zijn om dat laatste te doen, bestaat in Claes’ wereld eenvoudigweg niet. (Dat er nog tientallen andere interpretaties van hetzelfde lied zijn, wordt niet eens genoemd.)

Tegelijkertijd: waarom eigenlijk niet? Waarom denk ik eigenlijk dat je ieder gedicht op allerlei manieren kan lezen? En vooral laat Claes zien dat zijn rotsvaste geloof in de ‘juiste’ interpretatie hem ook precies de hardnekkigheid oplevert om sommige duistere gedichten inderdaad voor het eerst een interpretatie te geven. Wanneer je denkt dat alles wat iedereen ergens in ziet óók wel kloppen, kom je natuurlijk nooit ergens.

Autoraampje

Een goed voorbeeld vind ik Claes’ analyse van het gedicht Gij zijt een bloem van Karel van de Woestijne, waarin hij laat zien dat de bezongen bloem in kwestie de maan is. En in het algemeen is hij het meest succesvol bij symbolistische dichters: daar is zijn methode natuurlijk ook op toegespitst. De dichters die van hun gedichten een puzzel maakten, die zijn het best te kraken.

Maar verder lijkt me de achterliggende gedachte onjuist. Er is geen enkel door mensen gemaakt object waarvan maar één ‘juiste’ manier is om het te gebruiken. In een auto kun je rondrijden, maar je kunt er ook in gaan zitten zoenen. Claes zou dan op je raampje tikken en zeggen: maar dit laat zien dat u de historie van het autobedrijf niet begrijpt! Daar heeft hij dan natuurlijk volkomen gelijk in.

Paul Claes. De sleutel. Vijfentwintig gedichten van Noord en Zuid ontsloten. Nijmegen: Van Tilt, 2014.

 

 

 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: letterkunde, poëzie, recensies

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Leo Vroman • Gras hooi

maar de geur van hooi
is dood zo mooi
als dorrend vel
of groeiend gras

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

MUUR

’k Ben ouder dan ik ben, een muur om naar te kijken,
voegen en steen, vroeger in steen gemetste lijken.
Wie mij verwijt kan klimmen naar wat ik onttrek,
kan over puntig glas mijn binnenkant bereiken.

Bron: datering: 1969-1970; Begane grond, postuum verschenen, 1985

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1943 Johan Taeldeman
sterfdag
1935 Jan Bergsma
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d