• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Niet de as bewaren, maar het vuur doorgeven

6 september 2014 door Marc van Oostendorp Reageer

Over Wat er op het spel staat van Cyrille Offermans

Door Marc van Oostendorp

De laatste schrijver aan wie Cyrille Offermans een essay wijdt in zijn nieuwe boek Wat er op het spel staat is Joke van Leeuwen, een schrijfster die zowel voor kinderen als voor volwassenen geschreven heeft. Dat een ernstig literatuurbeschouwer als Offermans, deskundige op het gebied van algemeen als moeilijk bekend staande experimentele schrijvers als Gerrit Kouwenaar, Jacq. Vogelaar en Ivo Michiels, waardering zou hebben voor kinderboeken, verwacht je op het eerste gezicht niet. 
Maar na lezing van deze nieuwe persoonlijke literatuurgeschiedenis, zie je dat Van Leeuwen voor hem zo’n beetje de ideale schrijver moet vertegenwoordigen. “De kinderlijke spontaniteit”, schrijft hij, “is opgelost in precieze en vormgeving, in een geraffineerde verstrengeling van verhalen, talloze impliciete verwijzingen en onuitgesproken betekenissen. Daarmee cultiveert ze een vorm van feestelijkheid die maatschappelijk op zijn retour is. Veel tijdgenoten, niet eens alleen jongeren, zien een feest als een orgie van ongeremdheid, liefst collectief te ondergaan in een staat van verdoving die eindigt in een kater van doffe, hulpeloze sprakeloosheid.”
Van Leeuwen lijkt daarmee een paradox op te lossen die in zijn lezersleven gaandeweg voor Offermans is ontstaan.

Grote Drie

Aan de ene kant is hij altijd gefascineerd geweest door de literaire avant-garde, zoals in Nederland sinds 1945 (Offermans’ geboortejaar) vertegenwoordigd door onder andere de Vijftigers en de vertegenwoordigers van het ‘ander proza’ zoals Ivo Michiels. Aan de andere kant ziet hij duidelijke ideologische lijnen tussen die avant-garde en die feestelijke orgieën van ongeremdheid. Juist het feit dat de avant-gardisten alles wilden afbreken om helemaal opnieuw te beginnen, heeft ervoor gezorgd dat de cultuur en de traditie zijn afgebroken en er weinig anders dan hedonisme overblijft.

Die paradox blijft impliciet in Wat er op het spel staat, maar je kunt hem wel makkelijk reconstrueren. Het boek begint met een essay waarin de futuristen als Marinetti en surrealisten als André Breton ernstig de maat wordt genomen over hun onverantwoordelijke culturele vernielzucht. Daarna komen beschouwingen over de schrijvers die Offermans om de een of andere reden interesseren. Behalve de al genoemden zijn dit bijvoorbeeld Lucebert, Breyten Breytenbach, Remco Campert, Jan Hanlo, Bernlef, A.F. Th. van der Heijden, Erwin Mortier, Tom Lanoye en Stefan Hertmans. (De laatsten zijn volgens Offermans de meest waarschijnlijke opvolgers van de Grote Drie.) Het boek eindigt met een paar essays over meer algemene onderwerpen zoals het verdwijnen van het handschrift of de toenemende minachting voor de economische en politieke elites voor de cultuur.
Prachtige verhalen

Zoals uit die lijst al blijkt, is Offermans niet eenkennig in zijn voorkeuren, al is Joke van Leeuwen als enige kinderboekenschrijver en enige vrouw wel een beetje een buitenbeentje. Er zitten licht-melancholieke columnisten bij en schrijvers die zich erop lieten voorstaan alles zo eenvoudig mogelijk te zeggen; twintig jaar geleden overleden dichters en nog lang levende toneelschrijvers. Hij is overigens ook zeker niet over iedereen positief, al spreekt uit zijn essays wel de bereidheid iedere schrijver serieus te nemen. Schrijvers als Peter Verhelst en Pjeroo Roobjee vindt hij uiteindelijk te veel blijven steken in hun vormexperimenten: ‘prachtige, al te prachtige verhalen’ is de titel van het stuk over de eerste.
Offermans houdt het meest van de schrijvers die met de vorm experimenteren maar tegelijkertijd iets blijven zeggen; van de schrijvers die opnieuw durven beginnen zonder de traditie te vergeten; van de schrijvers die kinderlijk durven zijn zonder infantiel te worden. Boven het essay over Luc Devoldere haalt hij Gustav Mahler aan die iets formuleerde dat ook het motto van het hele boek had kunnen zijn: ‘Tradition: nicht die Aufbewahrung der Asche, sondern die Weitergabe des Feuers.’

Cyrille Offermans. Wat er op het spel staat. Literatuur en kunst na 1945. Amsterdam: Cossee, 2014.  Bestelinformatie bij de uitgever.



Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: essays, letterkunde, literatuurgeschiedenis, recensies

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d