• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Taal is solidariteit

28 mei 2015 door Marc van Oostendorp Reageer

Door Marc van Oostendorp


Op 19 oktober 1983 schreef Frans Kellendonk een brief aan de criticus Jaap Goedegebuure waarin hij zijn visie op taal uiteenzette. Twee dagen later schreef hij een brief over vrijwel hetzelfde onderwerp aan zijn vriend de schrijver Oek de Jong. Die overlap was niet toevallig: het was kennelijk een onderwerp dat hem bezighield.

Goedegebuure had geschreven dat er voor Kellendonk “buiten de taal niets is”, en dat stak Kellendonk kennelijk: “Als er buiten taal niets was, zou de taal niets uitdrukken en zou elke communicatie van woorden verwisselbaar zijn voor een anderen,” schreef hij. Er was dus wel degelijk een verband tussen de taal en de werkelijkheid, al was dat een heel ingewikkelde – een zin ‘verwijst’ niet zomaar naar de werkelijkheid, en er bestaat geen “simpele correspondentie tussen woorden en fenomenen”, hooguit “is er een overeenkomst tussen de totaliteit van de taal en de totaliteit van de wereld”.

Het is een oude gedachte: er is een zeer gebrekkige en zeer ingewikkelde relatie tussen wat de taal zegt en wat er waar is in de werkelijkheid. Kellendonk schildert het hier nog ingewikkelder voor : de taal is een wereld op zichzelf, maar een die op de een of andere geheimzinnige manier wel de ‘werkelijke’ wereld weerspiegelt: “Ik wou dat linguïsten daar eens iets over zouden schrijven!” schrijft hij aan Goedegebuure, alsof er geen zeer uitgebreide twintigste-eeuwse taalfilosofische traditie over het onderwerp is. (Niet dat die traditie ook maar het begin van een oplossing biedt, maar dat komt dus niet doordat nooit iemand erover geschreven heeft.)

De werkelijkheid blijkt voor Kellendonk vooral een kwestie te zijn van privé-indrukken. In zijn brief aan De Jong van enkele dagen later werkt hij dat verder uit. We hebben een ‘intuïtie van het leven’, maar die is “privé, persoonlijk, eenzaam en als zodanig waardeloos.” Dat laatste is natuurlijk een eigenaardige maar ook belangrijke stap: iets dat je niet kunt delen, heeft kennelijk geen waarde, ook al ligt het misschien wel dichter bij de werkelijkheid dan wat je wel kunt delen – het onvolmaakte plaatje dat de taal biedt.

“De taal is het medium van het gedeelde leven,” schrijft Kellendonk dan aan De Jong, “van het sociale, de lucht waarin die benauwde privé-intuïtie kan uitgroeien tot liefde. Door de taal gaat het losse molecuul, dat ieder mens in beginsel is, een verbinding aan met andere moleculen en ontstaat er geschiedenis. Door de taal komt de geschiedenis als overlevering tot ons. Taal is solidariteit.”

Het is misschien wel een onvolmaakte afbeelding van de werkelijkheid, die de taal ons biedt, het is in ieder geval een gedeelde afbeelding, en daardoor waardevol. Alleen: “wanneer we onszelf uitdrukken vervalsen we onszelf ook en wanneer anderen ons uitdrukken, vervalsen ze ons nog schandelijker.” Dat is als je erover nadenkt een heel ironische opmerking omdat de aanleiding tot de brieven was dat Kellendonk vond dat Goedegebuure hem een onzinnig idee in de schoenen had geschoven.

In zekere zin zit in Kellendonks redenering hier ook de kiem van het idee van John Searle dat ik gisteren besprak, al werkt Kellendonk – een schrijver en geen filosoof, laat staan een ‘linguïst’ – dat minder uit. Hij zegt het in ieder geval expliciet over de geschiedenis: die ontstaat door de taal. Aan De Jong schrijft hij bovendien: “Er bestaat geen verschil tussen literatuur en sociale werkelijkheid. De werkelijkheid, zoals we haar delen, is literair.”

Dat lijkt me dus overeen te komen met Searles gedachte dat de taal ons eerste sociale contract is en alle andere sociale contracten mogelijk maakt. De taal staat niet buiten of boven de werkelijkheid, en ze is ook niet alleen een onvolmaakte afspiegeling van de werkelijkheid.

Bijna alles wat belangrijk is in een menselijk leven, wordt door taal en literatuur gemaakt.

Frans Kellendonk. De brieven. Samengesteld, ingeleid en geannoteerd door Oek de Jong en Jaap Goedegebuure. Amsterdam/Antwerpen: Querido, 2015. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 20e eeuw, Frans Kellendonk, letterkunde, taalfilosofie

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Edwin Fagel • Ik antwoord de conducteur goedenavond

Ik antwoord de conducteur goedenavond
zoals ik amen antwoord op de hostie
ik volg de structuren van de samenleving
ik houd me aan de regels.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WINTERMORGEN

Vastgeworteld in de richting van het waaien,
in die dromen scheefgegroeid bukken de bomen.
Elke ochtend in de wind die een maaier nabootst
en het bewegen van wie zand graaft, raap ik tussen
stammen, zoek ik talmend, breek ik berketakken. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Wim Hendriks
1948 Hans den Besten
sterfdag
1831 Willem Bilderdijk
➔ Neerlandicikalender

Media

Elise de Vos – Van alles de laatste

Elise de Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

15 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d