Om te beginnen is het belangrijk een onderscheid te maken tussen het reguliere bachelor- en masteronderwijs en de research master. Het grootste deel van onze studenten leiden we niet op voor een loopbaan in het toponderzoek (waar het Engels inderdaad de lingua franca is), maar zal na de studie allerlei dienstverlenende functies in de Nederlandse samenleving gaan vervullen. Denk daarbij aan sectoren als de advocatuur, de overheid, het onderwijs en de gezondheidszorg. Deze studenten hebben meer baat bij goed onderwijs in het Nederlands dan het Engels, want een uitstekende beheersing van het Nederlands is een absolute voorwaarde voor de latere beroepsuitoefening.
Ten slotte nog een speciaal woordje over de geesteswetenschappen. De humaniora zijn bij uitstek taal- en contextgevoelig. Ze laten ook de meerwaarde zien van andere talen als het Frans, Duits en Spaans. Tijdens mijn studie filosofie lazen we Descartes, Foucault, Kant, Frege, Wittgenstein en Heidegger. Naast de originele tekst gebruikten we ook steeds vertalingen in het Nederlands, opdat we deze vaak uiterst complexe teksten beter konden doorgronden. Ik moet er niet aan denken dat die colleges in het steenkolenengels hadden plaatsgevonden, laat staan dat ik al mijn papers in het Engels had moeten schrijven. Het is een open deur, maar onderwijs in de humaniora is afhankelijk van een goed begrip van de taal. De inhoud verschraalt en het niveau van het onderwijs daalt, wanneer het Engels zonder meer als lingua franca in het geesteswetenschappelijke onderwijs wordt doorgevoerd. Maar dit is geen preek louter bestemd voor eigen parochie. Het geldt, mutatis mutandis, evenzeer voor opleidingen in tal van andere studies, zoals de rechten, psychologie en geneeskunde.
Lucas Seuren zegt
Je maakt een paar terechte punten, denk ik, een volledige verengelsing van de universiteit lijkt me eveneens een slecht idee (al zal dat niet snel gebeuren). Desondanks ben ik het niet volledig met je eens. Ten eerste zijn er, zeker bij de bètafaculteit, opleidingen die uitermate geschikt zijn om louter in het Engels te onderwijzen. Dit zijn namelijk vaak de opleidingen waar studenten wel voorbereid worden op een academische carrière.
Daarnaast hoeft geesteswetenschappelijk onderwijs niet plots in steenkolenengels te worden gegeven. Ons Engels is niet als dat van native speakers, maar menig onderzoeker is gewend om in het Engels presentaties te geven en kan dat zeker ook doen voor een groep studenten. Dat hoeft vrijwel niet ten koste te gaan van de inhoud of kwaliteit.
Bovendien zou, als we die lijn doortrekken, het academisch onderzoek in Nederland zich sterk gaan beperken tot Nederlanders. Mensen die Nederlands niet als hun moedertaal hebben kunnen geen onderwijs geven, en worden daarmee vrijwel uitgesloten van elke baan voorbij de post-doc.
Er moet dus zeker ruimte zijn, ook binnen de geesteswetenschappen, om delen van het onderwijs in het Engels te geven. Ook bij de bachelors en gewone masters kunnen studenten er enorm baat bij hebben om in het Engels te leren denken en werken. Ze komen weliswaar vaak op de Nederlandse arbeidsmarkt, maar om een cliché in te zetten, we leven in een steeds meer globaliserende samenleving en een aardig tot goed begrip van het Engels is zeker in het belang van de student.
Johan Rooryck zegt
Ik kom uit een land waar universitair onderwijs in het Nederlands pas mogelijk werd in 1932 met de oprichting van de Gentse universiteit. Daar was decennia voor gevochten. Het lijkt me goed om een genuanceerde discussie aan te gaan over meertalig academisch onderwijs, met name in de geesteswetenschappen waar ook vakken in verschillende doeltalen worden gedoceerd (Frans, Duits, Spaans etc).
Anoniem zegt
Zelf, als iemand die in nederland studeerde, ben ik tegen een volledige verengelsing van de universiteit. Wat ik heel slecht vind is dat de universiteiten heel weinig doen om buitenlandse studenten te hulpen met de taal. Ze zouden gratis cursussen kunnen aanbieden waarmee studenten studiepunten zouden kunnen krjgen (taal is een academische studie)en bij een faculteit zoals taalwetenschap of geschiedenis zou dat heel handig kunnen zijn om nieuwe docenten te opleiden. Mijn ervaring van Nederland, is dat er bijna geen integratie is van buitenlandse studenten in de universiteit, ze blijven bij hun eigen kleine groepen en dit is omdat de universiteit niet genoeg doet om de taal te promoveren. Natuurlijk, als nederlander zou je niet het Engels willen spreken met idereen. Ik ben voor het gebruik van het Engels in het begin, om nieuwe studenten te kunnen aantrekken, maar ik vind het heel slecht dat er mensen zijn die geen nederlands spreken na twee of drie jaren in het land. Een van de redenen waarom niet veel EU studenten in nederland blijven, is omdat ze niet de taal spreken, en de meerderheid van nederlandse bedrijven zouden nooit iemand huren zonder een redelijke beheersing van de taal. Dat betekent dat de investering van de nederlandse staat is verloren, omdat zij geen belastingen zouden betalen in nederland etc.
Ik ben dus voor een taalverplichting voor buitenlandse studenten,ik denk dat niemand mag afstuderen zonder een behersing tot B1 niveau (die heel redelijk is, dat is lager dan in Frankrijk of het VK), maar ik denk ook dat de universiteit ze gratisse cursussen moet aanbieden. Dit hoeft niet duur te zijn, want ze zouden studenten de kans aanbieden om studiepunten te kunnen krijgen voor deze cursussen, een taal leren is een academische studie. Je zou ook toekomstige leraren kunnen opleiden in taalwetenschap, geschiedenis etc, er is heel veel variatie tussen nederlandse dialecten en er zijn heel veel experimenten etc die je zou kunnen doen.