Ik ben bij redelijk wat lezingen geweest waar een breder publiek op afkwam, maar om nou te zeggen dat ze er kwamen om zichzelf te verheffen. Dat klinkt mij wat denigrerend in de oren, maar van wat ik zag klopt het ook niet. Als ik kijk naar de vragen die bij dergelijke lezingen gesteld werden waren het gewoon mensen die het onderwerp interessant vonden, die daar best eens wat over wilden horen op een begrijpelijke manier. Zonder dat ze nou per se wilden leren.
Is er trouwens een inhoudelijk verschil tussen colleges en lezingen zoals ze worden gegeven. Doet een onderzoekers (of Mart Smeets) iets anders als er het label “college” op wordt geplakt dan wanneer het een “lezing” zou zijn?
Het hoeft niet denigrerend bedoeld te zijn, maar het komt op mij over dat academische kennis beter is dan niet-academische. Dat een arbeider minder is dan een academicus.
Ah, wat een misverstand. Dat een arbeider ‘minder’ is dan een academicus, lijkt me hoe dan ook onzin; met mensen die zoiets vinden zou ik niet eens willen discussiëren.
Of academische kennis beter is dan niet-academische hangt ervan af. Je kunt niet zeggen dat kennis van de goniometrie beter is dan kennis over hoe je een stekkerdoos moet repareren. Maar aan de andere kant zou ik bij een vraag over goniometrie eerder vertrouwen op het oordeel van een afgestudeerd wiskundige dan op dat van iemand die de middelbare school niet heeft afgemaakt.
Met de strekking van mijn betoog in de video heeft het allemaal niet veel te maken, denk ik.
Lucas zegt
Ik ben bij redelijk wat lezingen geweest waar een breder publiek op afkwam, maar om nou te zeggen dat ze er kwamen om zichzelf te verheffen. Dat klinkt mij wat denigrerend in de oren, maar van wat ik zag klopt het ook niet. Als ik kijk naar de vragen die bij dergelijke lezingen gesteld werden waren het gewoon mensen die het onderwerp interessant vonden, die daar best eens wat over wilden horen op een begrijpelijke manier. Zonder dat ze nou per se wilden leren.
Is er trouwens een inhoudelijk verschil tussen colleges en lezingen zoals ze worden gegeven. Doet een onderzoekers (of Mart Smeets) iets anders als er het label “college” op wordt geplakt dan wanneer het een “lezing” zou zijn?
Marc van Oostendorp zegt
Ik vind ‘jezelf verheffen’ niet denigrerend, integendeel. Voor mij is het een belangrijk doel in het leven, dat meen ik echt.
Lucas zegt
Het hoeft niet denigrerend bedoeld te zijn, maar het komt op mij over dat academische kennis beter is dan niet-academische. Dat een arbeider minder is dan een academicus.
Marc van Oostendorp zegt
Ah, wat een misverstand. Dat een arbeider ‘minder’ is dan een academicus, lijkt me hoe dan ook onzin; met mensen die zoiets vinden zou ik niet eens willen discussiëren.
Of academische kennis beter is dan niet-academische hangt ervan af. Je kunt niet zeggen dat kennis van de goniometrie beter is dan kennis over hoe je een stekkerdoos moet repareren. Maar aan de andere kant zou ik bij een vraag over goniometrie eerder vertrouwen op het oordeel van een afgestudeerd wiskundige dan op dat van iemand die de middelbare school niet heeft afgemaakt.
Met de strekking van mijn betoog in de video heeft het allemaal niet veel te maken, denk ik.
Jaap K. Blom zegt
Het is (of was?) niet gebruikelijk, maar mag ik na dit college even applaudisseren?