• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Waarom geeft iedereen college?

1 mei 2016 door Marc van Oostendorp 5 Reacties

Door Marc van Oostendorp

Mijn zondagochtendcollege gaat vandaag over de vraag waarom er zoveel college wordt gegeven. Zelfs door Mart Smeets!

 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel

Lees Interacties

Reacties

  1. Lucas zegt

    1 mei 2016 om 09:07

    Ik ben bij redelijk wat lezingen geweest waar een breder publiek op afkwam, maar om nou te zeggen dat ze er kwamen om zichzelf te verheffen. Dat klinkt mij wat denigrerend in de oren, maar van wat ik zag klopt het ook niet. Als ik kijk naar de vragen die bij dergelijke lezingen gesteld werden waren het gewoon mensen die het onderwerp interessant vonden, die daar best eens wat over wilden horen op een begrijpelijke manier. Zonder dat ze nou per se wilden leren.

    Is er trouwens een inhoudelijk verschil tussen colleges en lezingen zoals ze worden gegeven. Doet een onderzoekers (of Mart Smeets) iets anders als er het label “college” op wordt geplakt dan wanneer het een “lezing” zou zijn?

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      1 mei 2016 om 11:06

      Ik vind ‘jezelf verheffen’ niet denigrerend, integendeel. Voor mij is het een belangrijk doel in het leven, dat meen ik echt.

      Beantwoorden
      • Lucas zegt

        1 mei 2016 om 15:30

        Het hoeft niet denigrerend bedoeld te zijn, maar het komt op mij over dat academische kennis beter is dan niet-academische. Dat een arbeider minder is dan een academicus.

        Beantwoorden
        • Marc van Oostendorp zegt

          1 mei 2016 om 20:12

          Ah, wat een misverstand. Dat een arbeider ‘minder’ is dan een academicus, lijkt me hoe dan ook onzin; met mensen die zoiets vinden zou ik niet eens willen discussiëren.

          Of academische kennis beter is dan niet-academische hangt ervan af. Je kunt niet zeggen dat kennis van de goniometrie beter is dan kennis over hoe je een stekkerdoos moet repareren. Maar aan de andere kant zou ik bij een vraag over goniometrie eerder vertrouwen op het oordeel van een afgestudeerd wiskundige dan op dat van iemand die de middelbare school niet heeft afgemaakt.

          Met de strekking van mijn betoog in de video heeft het allemaal niet veel te maken, denk ik.

          Beantwoorden
  2. Jaap K. Blom zegt

    2 mei 2016 om 03:20

    Het is (of was?) niet gebruikelijk, maar mag ik na dit college even applaudisseren?

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Willem Bilderdijk • De wenschen

Naauwlijks vraagt hy geld en goed,
Of hy zwemt in overvloed.
Straks begeert hy vrouwenmin:
Hy verzadigt zich daar in.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Agenda

18-20 november 2025: Congres Studie Nederlands in Indonesië 2025

18-20 november 2025: Congres Studie Nederlands in Indonesië 2025

16 juni 2025

➔ Lees meer
5 september 2025: Jaarcongres van de Werkgroep Zeventiende eeuw

5 september 2025: Jaarcongres van de Werkgroep Zeventiende eeuw

15 juni 2025

➔ Lees meer
20 juni 2025: Presentatie Vertalen wat er niet staat

20 juni 2025: Presentatie Vertalen wat er niet staat

14 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1988 Cornelia Brinkman
1999 Antonin van Elslander
➔ Neerlandicikalender

Media

De internationale positie van het Engels

De internationale positie van het Engels

14 juni 2025 Door Marc van Oostendorp Reageer

➔ Lees meer
Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

11 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

10 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d