• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Oprichting Nijmeegs Netwerk Neerlandistiek (NNN)

10 oktober 2016 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Door Nicoline van der Sijs

De afdeling Nederlandse Taal en Cultuur van de Radboud Universiteit Nijmegen vindt het belangrijk dat de banden tussen docenten Nederlands in het academisch en middelbaar onderwijs worden aangehaald. We zijn van mening dat beide partijen veel van elkaar kunnen leren en veel gemeenschappelijke belangen hebben. Daarom willen we een Nijmeegs Netwerk Neerlandistiek (NNN) oprichten, waarvan alle leraren Nederlands lid kunnen worden. In de praktijk zullen de meeste leraren woonachtig zijn in het achterland van de Nijmeegse universiteit: Gelderland en de aangrenzende provincies.

Het doel van het Nijmeegs Netwerk Neerlandistiek is om te komen tot dialoog en kennisuitwisseling tussen neerlandici in het middelbaar en academisch onderwijs en om samenwerkingsverbanden te smeden, zodat we gezamenlijk het vak Nederlands in zowel het middelbaar als het wetenschappelijk onderwijs kunnen verdiepen en verrijken. Dat klinkt misschien abstract maar we willen het heel praktisch aanpakken. We denken onder andere aan de volgende activiteiten:

  • Het aanbieden van een digitale NNN-docentennieuwsbrief met aankondigingen van neerlandistische lezingen, publicaties en onderzoeksresultaten die interessant zijn voor leraren en leerlingen, en informatie over belangrijke ontwikkelingen rond het schoolvak Nederlands.
  • De samenstelling van docentontwikkelteams waarin leraren, academici en vakdidactici samenwerken om modules, filmpjes, tools of apps te ontwikkelen over speciale onderwerpen die in het reguliere onderwijsprogramma niet aan bod komen. Deze modules etc. kunnen dienen als verdieping van het schoolvak Nederlands en scholieren kunnen ervan leren wat ze in het academisch onderwijs kunnen verwachten.
  • Het betrekken van leerlingen bij concreet neerlandistisch onderzoek via crowdsourcingprojecten, bijvoorbeeld door leerlingen enquêtes over taalgebruik en taaladviezen te laten invullen en ze opdrachtjes te laten uitvoeren, of ze nieuwsberichten uit oude kranten of oude jeugd- of schoolboeken te laten overtikken. De resultaten van de crowdsourcingprojecten worden teruggekoppeld naar de leerlingen en op een website gepubliceerd.
  • Het aanbieden van hulp bij het schrijven van profielwerkstukken op het gebied van de neerlandistiek via de website van de Radboud Universiteit.
  • Het uitsturen van docenten en/of studenten van Nederlandse Taal en Cultuur naar scholen om presentaties te houden over aansprekende neerlandistische onderwerpen, en zo scholieren voor het vak Nederlands te enthousiasmeren en te laten ontdekken hoe belangrijk een goede taalvaardigheid is voor ieder toekomstig beroep, ongeacht welk profiel ze volgen.

Dit zijn wat ideeën van onze kant, maar wij zijn vooral erg benieuwd naar de ideeën, wensen en behoeftes van leraren. Bovendien zullen niet alle bovenstaande ideeën tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd. Kortom: er moeten keuzes worden gemaakt, en daarvoor willen we graag uw hulp inroepen.

Daarom willen we om te beginnen een korte enquête houden om de behoeftes te peilen. U zou ons erg helpen als u de 10 vragen uit de enquête invult, het duurt niet langer dan een minuut; klik hier om naar de enquête te gaan. Wij stellen het op prijs als u dit bericht doorstuurt aan collega’s van wie u denkt dat ze er belangstelling in stellen.

 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: middelbaar onderwijs, onderwijs, schoolvak

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Edwin Fagel • Ik antwoord de conducteur goedenavond

Ik antwoord de conducteur goedenavond
zoals ik amen antwoord op de hostie
ik volg de structuren van de samenleving
ik houd me aan de regels.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WINTERMORGEN

Vastgeworteld in de richting van het waaien,
in die dromen scheefgegroeid bukken de bomen.
Elke ochtend in de wind die een maaier nabootst
en het bewegen van wie zand graaft, raap ik tussen
stammen, zoek ik talmend, breek ik berketakken. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Wim Hendriks
1948 Hans den Besten
sterfdag
1831 Willem Bilderdijk
➔ Neerlandicikalender

Media

Elise de Vos – Van alles de laatste

Elise de Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

15 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d