• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Oprichting Nijmeegs Netwerk Neerlandistiek (NNN)

10 oktober 2016 door Redactie Neerlandistiek Reageer

Door Nicoline van der Sijs

De afdeling Nederlandse Taal en Cultuur van de Radboud Universiteit Nijmegen vindt het belangrijk dat de banden tussen docenten Nederlands in het academisch en middelbaar onderwijs worden aangehaald. We zijn van mening dat beide partijen veel van elkaar kunnen leren en veel gemeenschappelijke belangen hebben. Daarom willen we een Nijmeegs Netwerk Neerlandistiek (NNN) oprichten, waarvan alle leraren Nederlands lid kunnen worden. In de praktijk zullen de meeste leraren woonachtig zijn in het achterland van de Nijmeegse universiteit: Gelderland en de aangrenzende provincies.

Het doel van het Nijmeegs Netwerk Neerlandistiek is om te komen tot dialoog en kennisuitwisseling tussen neerlandici in het middelbaar en academisch onderwijs en om samenwerkingsverbanden te smeden, zodat we gezamenlijk het vak Nederlands in zowel het middelbaar als het wetenschappelijk onderwijs kunnen verdiepen en verrijken. Dat klinkt misschien abstract maar we willen het heel praktisch aanpakken. We denken onder andere aan de volgende activiteiten:

  • Het aanbieden van een digitale NNN-docentennieuwsbrief met aankondigingen van neerlandistische lezingen, publicaties en onderzoeksresultaten die interessant zijn voor leraren en leerlingen, en informatie over belangrijke ontwikkelingen rond het schoolvak Nederlands.
  • De samenstelling van docentontwikkelteams waarin leraren, academici en vakdidactici samenwerken om modules, filmpjes, tools of apps te ontwikkelen over speciale onderwerpen die in het reguliere onderwijsprogramma niet aan bod komen. Deze modules etc. kunnen dienen als verdieping van het schoolvak Nederlands en scholieren kunnen ervan leren wat ze in het academisch onderwijs kunnen verwachten.
  • Het betrekken van leerlingen bij concreet neerlandistisch onderzoek via crowdsourcingprojecten, bijvoorbeeld door leerlingen enquêtes over taalgebruik en taaladviezen te laten invullen en ze opdrachtjes te laten uitvoeren, of ze nieuwsberichten uit oude kranten of oude jeugd- of schoolboeken te laten overtikken. De resultaten van de crowdsourcingprojecten worden teruggekoppeld naar de leerlingen en op een website gepubliceerd.
  • Het aanbieden van hulp bij het schrijven van profielwerkstukken op het gebied van de neerlandistiek via de website van de Radboud Universiteit.
  • Het uitsturen van docenten en/of studenten van Nederlandse Taal en Cultuur naar scholen om presentaties te houden over aansprekende neerlandistische onderwerpen, en zo scholieren voor het vak Nederlands te enthousiasmeren en te laten ontdekken hoe belangrijk een goede taalvaardigheid is voor ieder toekomstig beroep, ongeacht welk profiel ze volgen.

Dit zijn wat ideeën van onze kant, maar wij zijn vooral erg benieuwd naar de ideeën, wensen en behoeftes van leraren. Bovendien zullen niet alle bovenstaande ideeën tegelijkertijd kunnen worden uitgevoerd. Kortom: er moeten keuzes worden gemaakt, en daarvoor willen we graag uw hulp inroepen.

Daarom willen we om te beginnen een korte enquête houden om de behoeftes te peilen. U zou ons erg helpen als u de 10 vragen uit de enquête invult, het duurt niet langer dan een minuut; klik hier om naar de enquête te gaan. Wij stellen het op prijs als u dit bericht doorstuurt aan collega’s van wie u denkt dat ze er belangstelling in stellen.

 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: middelbaar onderwijs, onderwijs, schoolvak

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Margriet Westervaarder • gelegen in een nest

gelegen in een nest
van dons en klein venijn
de takjes dagelijks herschikt
zacht mos en doornig groen

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Van zomers die wij niet kennen
ritselen de blaren,
in winters die wij niet kennen
sneeuw onhoorbaar valt.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

19 september 2025: Afscheidscollege Fred Weerman

19 september 2025: Afscheidscollege Fred Weerman

15 juli 2025

➔ Lees meer
1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

1 juli – 15 september 2025: Over de grenzen van het boek

11 juli 2025

➔ Lees meer
26 september 2025: Afscheid Peter-Arno Coppen

26 september 2025: Afscheid Peter-Arno Coppen

10 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Aad Nuis
sterfdag
1994 Jacob Drewes
➔ Neerlandicikalender

Media

Inclusive Dutch: Between Norm and Variation

Inclusive Dutch: Between Norm and Variation

15 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek 1 Reactie

➔ Lees meer
Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

14 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Marc van Oostendorp over prijs voor Neerlandistiek

Marc van Oostendorp over prijs voor Neerlandistiek

13 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d