• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Waarom de meeste mensen beter dan gemiddeld autorijden

19 juli 2017 door Marc van Oostendorp 3 Reacties

Door Marc van Oostendorp

Altijd weer gezellig, als iemand op Facebook een bericht deelt waaruit blijkt dat de meeste automobilisten vinden dat hun stuurmanskunst groter dan gemiddeld is. Dat kan toch helemaal niet, wat een hoogmoed van de mens!

Het lijkt ook inderdaad een robuust effect, en er zijn al verschillende theorieën over opgesteld, zoals dat mensen zulke gedachten koesteren om een prettig zelfbeeld te creëren. Maar daarbij had nog niemand rekening gehouden met een mogelijkheid die in een nieuw artikel door een aantal onderzoekers wordt gesuggereerd: dat de alledaagse betekenis van het woord gemiddeld.

Typisch

 De onderzoekers lieten een aantal studenten zichzelf vergelijken met ‘de gemiddelde student’ op een aantal punten: algemene vaardigheden zoals spreekvaardigheid en gymnastiek; academische vaardigheden zoals wiskunde; en kunstzinnige vaardigheden zoals zingen. Die drie soorten vaardigheden bleken in opklimmende volgorde als moeilijk te worden beoordeeld (dus algemene vaardigheden het gemakkelijkst en artistieke vaardigheden het lastigst). Bovendien bleek dat de studenten zich over het algemeen als beter dan gemiddeld beschouwden voor de algemene vaardigheden maar juist als slechter dan gemiddeld voor de kunstzinnige vaardigheden. Voor de academische vaardigheden leek het oordeel van de studenten over het algemeen overeen te stemmen met de wiskundige verdeling.

Dat effect was al bekend: mensen overschatten zichzelf vooral voor vaardigheden die algemeen als eenvoudig worden beschouwd, en ze onderschatten zich voor vaardigheden die in hun gemeenschap als lastig worden beschouwd. Maar in dit onderzoek kregen de studenten nog een andere vraag voorgelegd: hoe hun eigen gedrag zich verhoudt tot de typische student.

En daar kwamen antwoorden op die sterk leken op de vraag naar de gemiddelde student.

Stamelende pubers

Dat komt, zeggen de onderzoekers, doordat mensen in het dagelijks leven ‘de gemiddelde student’ hetzelfde interpreteren als ‘de typische student’. Wanneer je iemand vraagt om zich te vergelijken met ‘de gemiddelde student’ in kunstvakken, denkt deze automatisch aan de typische student. En de typische student voor de kunsten is iemand die daar een meer dan gemiddelde begaafdheid voor heeft. Terwijl de typische student die zich bezighoudt met zijn spreekvaardigheid daar niet zo bijster goed in is, en iedereen op dit college kennelijk wel wat wiskunde deed.

Natuurlijk hebben typisch en gemiddeld verschillende betekenissen, ook in het dagelijks leven. Alleen denk je bij kunst studeren automatisch aan begaafde zangers en bij welsprekendheid onmiddellijk aan stamelende pubers. Zoals je bij autorijden kennelijk meer denkt aan alles wat er fout kan gaan dan aan de briljante manier waarop je over de wegen kunt zoeven. En je laat je interpretatie van het woord ‘gemiddeld’ daardoor bepalen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: pragmatiek, psychologie, woordbetekenis

Lees Interacties

Reacties

  1. Lalagè zegt

    19 juli 2017 om 07:38

    Ik vraag me af of dit onder wiskundigen anders is.

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      19 juli 2017 om 08:12

      Dit ging, als ik het goed zie, juist over betastudenten. Ook wiskundigen zullen in het dagelijks leven woorden anders gebruiken dan wanneer ze hun vak uitoefenen. Zoals ook sterrekundigen zich best kunnen verheugen over een zonsondergang.

      Beantwoorden
  2. jan zegt

    24 juli 2017 om 11:55

    Bedankt voor het interessante artikel. Zou je de verwijzing kunnen geven naar het oorspronkelijke artikel waarin de resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd?

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

OPSTAAN BIJ RADIO

Waterhoogten in de ochtend
maken kamers vol van kou,
waterkou en blauwe luchten,
was en val, ik was mij gauw.

Bron: datering: 1948-1955; Tijdrovertje, postuum gepubliceerd, 1992

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1805 Joan van Bolhuis
1907 Jacob Drewes
1908 Wytze Hellinga
1933 Johan Mönnink
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d