• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Wij eten ook heel weinig vlees

14 september 2017 door Redactie Neerlandistiek 3 Reacties

Door Guusje Jol

Sinds kort weet ik het zeker: veel mensen vinden mij irritant. Omdat ik vegetarisch eet. (Ik zeg dat liever dan dat ik vegetariër ben. Dat suggereert dat dat mijn eetvoorkeur de enige identificerende factor is. Ik maak mezelf graag wijs dat dat niet zo is.)

Hoe kwam ik tot dit nuttige inzicht? Het stond laatst zo in het NRC: ‘Het verklaart wel waarom veel mensen vegetariërs zo irritant vinden.’ Het stuk ging over een boek van Naomi Ellemers over moraliteit. Kern van het artikel was dat mensen het liefst mensen met dezelfde morele standaarden om zich heen hebben. Mensen met een andere of hogere morele standaard tasten ons zelfbeeld aan. En dus worden vegetariërs irritant bevonden door niet-vegetariërs.

Fijn.

Verantwoorden

Als ik heel eerlijk ben, verbaast dat me niet. Vraag het maar aan vegetariërs in uw omgeving. Zodra ter sprake komt dat je vegetarisch eet, beginnen vleesetende gesprekspartners zich te verantwoorden. Een paar veelgehoorde reacties:

  • ‘Oh, maar ik eet ook heel weinig vlees.’
  • ‘We eten nu alleen biologisch vlees.’
  • ‘Dat zou ik niet kunnen.’
  • ‘We hebben het een tijdje geprobeerd, maar we hielden het toch niet vol.’

Met de formuleringen ‘heel weinig vlees’ en ‘alleen biologisch vlees’ benadrukken gesprekspartners dat ze zich bewust zijn van gevolgen van veel vleesconsumptie en dat ze daar rekening mee houden. Ze dragen ook heus wel een steentje bij! (Alsof ik daaraan twijfelde.)

Met de reacties ‘Dat zou ik niet kunnen’ en ‘we hielden het niet vol’ laten mensen juist zien dat ze het wel zouden wíllen, maar dat het vlees zwak is (geen woordgrap). Daarmee behandelen ze vegetarisch eten als iets dat ze in principe een goede zaak vinden.

Voor mij is die verantwoording niet nodig. Vega-evangelisatiedrang zou mijn huwelijk met een overtuigd vleesliefhebber nogal moeizaam maken.

Maar ik snap het ook wel weer. De bewuste keuze geen vlees te eten impliceert een mening over vlees eten. En het lijkt mij inderdaad een goed idee voor deze aardbol als de mensheid iets minder vlees zou eten. En áls je dan vlees eet, vind ik het persoonlijk wel een idee om boeren die hun best doen om dieren een beter leven te geven te ondersteunen door kiloknallers te vermijden. Want meer ruimte en aandacht kost nou eenmaal meer investering en een boer moet ook ergens van leven.

Op dit soort mogelijke redenen voor vegetariërschap anticiperen mensen met hun verantwoording. Ook al heeft de vegetariër daarom nooit gevraagd. Daarmee zeggen vleeseters natuurlijk niet per se dat ze vegetariërs irritant vinden. Wel presenteren ze een verantwoording als iets dat op z’n plek is tegenover deze persoon die géén vlees eet.

Hoopvol

Een andere variant is de volgende:

  • ‘Is dat om uit principe of omdat je het niet lekker vindt?’

Dit is een hoopvolle vraag. De vraag opent de mogelijkheid dat er niets principieels aan de keuze is. De vegetariër houdt domweg niet van vlees, zoals een ander niet van spruitjes of koriander houdt. En dan is het allemaal natuurlijk zo nobel niet. En dat is dan weer een geruststelling voor de vleeseters.

Soms leveren morele verwachtingen rondom vegetarisch-etenden grappige uitspraken op. Ik zat een keer in een eetcafé met collega’s en ober stond verward rond te kijken voor wie de bak kokendhete vega-lasagne bestemd was. Dus ik stak mijn hand op. ‘Bent u vegetariër? Maar u ziet er zo gezond uit!’

Moraliteit in dagelijkse gesprekken

Kortom, morele kwesties worden tot leven gebracht in gesprekken, door wat mensen zeggen en hoe ze dat doen. Daarmee is zoiets als moraliteit niet alleen iets van ethici of zware gesprekken; moraliteit laat zich zien in hoe we praten in het alledaagse gesprekken.

Overigens sprak ik een keer een veganist. In dat gesprek zei ik: ‘Ja, ik zou het wel willen, maar ik hou teveel van eieren en romige toetjes enzo.’

Tsja, vegetarisch-etenden zijn ook maar mensen.

Naomi Ellemers (2017) Morality and the Regulation of Social Behavior, Groups as Moral Anchors’, London: Taylor & Francis

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: conversatieanalyse

Lees Interacties

Reacties

  1. Lucas zegt

    14 september 2017 om 13:15

    Ik vraag me af waarom dit fenomeen vanuit moraliteit moet worden benaderd. Mensen, sociale dieren die we zijn, verkeren graag in kringen met gelijkgestemden. Dat leidt nu eenmaal tot minder conflict. En we werken actief in interactie om tot overeenkomsten te komen.

    Ben je vegetariër of veganist, dan is de verwachting dat je een bepaalde levensvisie hebt en dus moet er interactioneel werk verricht worden om de verschillen in te perken. Ik geef net zo goed vaak aan dat ik vlees, eieren, en kaas hartstikke lekker vind; ik werk als veganist om de verschillen met de niet-veganisten in te perken als die interactioneel relevant dreigen te worden. Met andere woorden, omnivoren en veganisten kunnen zich allebei prima verontschuldigen en dat gebeurt ook.

    Maar als ik gevraagd wordt om uit te leggen waarom ik een keuze heb gemaakt, dan moet de ander ofwel mijn argumenten afwijzen, of de argumenten accepteren, maar dan heb je dus het probleem dat je zelf niet leeft naar die argumenten. En dan krijg je dus dat verontschuldigend gedrag.

    De irritatie komt er denk ik pas uit als iemand niet mee wil werken. Mensen die inderdaad continu laten merken dat hun moraliteit beter is dan de jouwe. Ik vond veganisten (en vind dat nog steeds wel, ondanks dat ik er zelf een ben) irritant die bv wilde invoeren dat conferenties volledig veganistisch werden; anderen hun keus willen ontnemen. In zekere zin word je een schuldgevoel aangepraat, conflict wordt niet vermeden, en de interactie verloopt tegennatuurlijk. Ja, dat is irritant.

    NB ik hoor nu voor het eerst dat mensen vegetariërs irritant vinden.

    Beantwoorden
    • DirkJan zegt

      14 september 2017 om 15:20

      Iemand die niet weet dat vegetariërs irritant worden gevonden, en zeker dat voor een veganist (of misschien juist daardoor), komt op mij een beetje levensvreemd over. Dat verklaart misschien ook de reactie op het artikel. En ik kan het nog sterker vertellen, ja, mensen vinden vegetariërs irritant, dat is nog daar aan toe. maar veganisten zijn levensgevaarlijk en worden generaliserend altijd in verband gebracht met extreem links radicalisme en terrorisme. Bon appetit, qui, qui.

      Beantwoorden
      • Lucas Seuren zegt

        14 september 2017 om 16:18

        Levensvreemd; of ik verkeer gewoon in sociale kringen waar vegetariërs al decennia geaccepteerd worden en veganisme weliswaar tot vragen leidt en natuurlijk verbazing—het blijft een zeer afwijkende keus—maar niet tot absurde generalisaties over terrorisme. Sterker nog, zelfs in de discussies die ik heb meegemaakt over waarom veganisten irritant zijn is het dat ze opdringerig zijn; terrorisme heb ik er nog nooit zo mee geassocieerd gezien.

        Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Lucas SeurenReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d