• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Vinden, geloven en beschouwen

4 januari 2018 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

Door Marc van Oostendorp

Wat is het verschil tussen vinden en geloven? Waarom kun je wel zeggen ‘Ik vind dat het eten in de kantine lekker is’, maar niet ‘Ik vind dat jij een dokter bent’? Het ligt er niet aan dat je alleen dingen kunt vinden die objectief waar zijn, want je kunt natuurlijk zeggen ‘Ik geloof dat jij een dokter bent’ en dan is het ook niet zeker waar dat jij tot de medische stand behoort.

De jonge Zweedse taalkundige Elizabeth Coppock geeft in een net verschenen artikel nog een groot aantal voorbeelden waaruit hetzelfde blijkt (ze geeft ze in het Zweeds, maar ze zijn zo in het Nederlands te vertalen):

  • Ik vind dat het vandaag dinsdag is.
  • Ik vind dat ik ga winnen.
  • Ik vind dat het misschien om kwart over begint.
  • Ik vind dat God bestaat.

Bij de meeste van die voorbeelden is er helemaal geen sprake van objectieve waarheid (het is op dit moment nog verre van zeker dat ik inderdaad ga winnen). Toch kun je hier geen vinden gebruiken, maar wel geloven.Toch heeft het verschil tussen geloven en vinden wel iets met de objectieve waarheid te maken, laat Coppock zien. In alle genoemde voorbeelden weten we weliswaar misschien op dit moment niet wat de objectieve waarheid is, maar als we genoeg geduld hebben en middelen om het uit te zoeken, kunnen we er wel achter komen. (Dat geldt, voor ons taalgevoel, dus ook voor het bestaan van God.)

Geen gelijk

Het geldt meestal niet voor de dingen die je vindt. Dat zijn zaken die afhankelijk zijn van de manier waarop iemand de wereld bekijkt. Dat zie je aan het verschil tussen discussies als, aan de ene kant:

(1)
A: God bestaat.
B: Nee, Hij bestaat niet.

en, aan de andere kant:

(2)
A: Deze soep is heerlijk!
B: Nee, hij is veel te zout!

In de eerste discussie heeft iemand ongelijk, ook al weten we misschien niet wie dat is. In de tweede discussie kun je dat niet zeggen. Er is geen gelijk.

Veel te zout

Nu zou je kunnen denken dat de sprekers in de tweede discussie allebei alleen verslag uitbrengen van hun eigen smaak, en dat ‘deze soep is heerlijk!’ eigenlijk zoveel betekent als ‘Ik vind deze soep heerlijk’. Maar dat verklaart niet dat er iets raars is met de volgende dialoog:

(3)
A: Ik vind deze soep heerlijk!
B: Nee, ik vind deze soep veel te zout!

Er is iets raar aan deze dialoog (al worden dit soort gesprekken misschien soms wel gevoerd). Nee! suggereert dat er tegenspraak is, maar het feit dat A het ene vindt en B het andere is natuurlijk niet in tegenspraak. Dat rare gevoel is er niet bij het dialoogje 2: als iemand zegt dat de soep lekker is, kan ik zonder problemen zeggen dat de soep niet lekker is.

Dictator

Waarom doen we dat? Coppock noemt dit soort opinies verfijningen van de wereld. Als ik zeg dat de soep lekker is, geef ik een verfijning van de objectieve wereld: een waarin de soep lekker is. Door dat zo te zeggen: “De soep is lekker!” stel ik aan jou als luisteraar voor om samen die verfijning van de wereld te leven. Wanneer jij dan zegt “Nee, hij is veel te zout!” stel je een andere verfijning van de wereld voor die we samen kunnen beleven.

Coppock wijst er in dit kader op dat het als je in gesprek met Kim Jong-Un niet verstandig is om hem tegen te spreken, ook niet met een beroep op het niet-objectieve van een mening over soep. Het is immers minder fijn om met mensen te spreken die je verfijning van de wereld niet overnemen. Dus, ja, in gesprek met een dictator is de soep net zo lekker als hij wil.

Politieke kwestie

Er zijn meer werkwoorden die verfijningen van de wereld beschrijven. Beschouwen bijvoorbeeld. Coppock wijst onder andere op het volgende interessante paar:

  • Anne beschouwt Boergondië als een deel van Frankrijk.
  • Anne beschouwt de Krim als een deel van Rusland.

De eerste zin is enigszins eigenaardig, omdat niemand betwist dat Boergondië een deel van Frankrijk is – daarmee is het natuurlijk nog geen objectief feit, want er is in zekere zin geen objectiviteit in dit soort kwesties; het is echter intersubjectief, de mensen zijn het hierover met elkaar eens. De tweede zin is veel gewoner, en dat heeft te maken met het feit dat de relatie tussen de Krim en Rusland een politieke kwestie is.

Algemeen geldig

Beschouwen en vinden zijn onderling wel weer licht verschillend. Soms kun je ze allebei gebruiken:

  • Kim vindt Lee fascinerend / beschouwt Lee als fascinerend, omdat hij een oesterdeskundige is.

maar er zijn ook gevallen waar je het ene wel kunt zeggen en het andere niet:

  • Kim vindt Lee een vegetariër [vreemd] / beschouwt Lee als vegetariër. omdat hij alleen oesters eet.

Bij beschowuen lijkt het dus vooral te gaan om hoe je je woorden en begrippen precies afbakent. Als je zegt ‘ik beschouw de soep als vies’ zeg je dat jouw idee van vies dusdanig is dat deze soep eronder valt’; iemand anders afbakening van het vieze in de wereld kan een andere zijn. Maar als je zegt ‘ik vind de soep vies’ ga je uit van de mogelijkheid dat iedereen een zelfde definitie van viesheid hanteert. Alleen valt in jouw beleving de soep onder die algemeen geldige definitie.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: semantiek, woordbetekenis

Lees Interacties

Reacties

  1. Anton zegt

    5 januari 2018 om 13:29

    “Kim beschouwt Lee als vegetariër omdat hij alleen oesters eet” is wat problematisch als acceptabele zin. Kim is een beetje gek, denk ik dan…

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Leo Vroman • Gras hooi

maar de geur van hooi
is dood zo mooi
als dorrend vel
of groeiend gras

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

IJSBLOEMEN

Het raampje is een Séraphine,
een bloemstilleven ongezien,
een nonnenspiegel, een gewas
vol donzen dorens, melk van gras,
oase onder een pak sneeuw,
berijpte manen van een leeuw,
albino’s, schedelverentooi,
strikken van tule, ’t krullenooi —
ze drukt haar pop tegen haar vacht
en ooilam, ooilam zegt ze zacht —,
paard, pluim, toom, tuig en rinkellast,
dood fluitekruid, een holle bast,
een schalvel, een dicht berkenbos,
een meisjesschool met haren los
het duin afrennend wie-het-eerst,
een knippapieren kinderfeest,
van porselein, van gips, van steen,
soldaten op hun tinnen teen.
Het ziet er van de doden wit. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1937 Adriaan Beets
1978 Mea Verwey
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d