• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een dood kind verzin je niet

9 mei 2018 door Marc van Oostendorp 3 Reacties

Door Marc van Oostendorp

‘Het dode kind in de literatuur’ – op  het eerste gezicht is het misschien niet het aantrekkelijkste onderwerp, maar wie Van Constantijtje tot Tonio leest, het boek dat Rick Honings, Olga van Marion en Tim Vergeer over het thema samenstelden, kan alleen maar vaststellen: dit is een gouden greep geweest.

Er blijken namelijk maar weinig onderwerpen te zijn waardoor je zo scherp over de grenzen van de literatuur kunt nadenken als dit.

 

In zijn verhelderende afsluitende essay wijst de Rotterdamse hoogleraar Frans-Willem Korsten erop dat in alle besproken werken – aan de orde zijn dan onder andere de schrijvers Bilderdijk, Tollens, Van Eeden, Büch, Jansma en Enquist geweest – vooral poëtisch zijn, ook al zijn het verhalen. Ze maken, zegt Korsten, bijvoorbeeld allemaal heel sterk gebruik van herhalingen (‘stotteren’) en andere vormverschijnselen en ze gebruiken allemaal een vorm van aanspreken of oproepen van de overledene, de zogeheten ‘apostrofe’ die we ook meer met poëzie dan met proza associëren.

Een grens van fictie

Misschien heeft dit iets te maken heeft met de uitzonderlijke heftigheid van de gevoelens die altijd met het verlies van een kind gepaard zijn gegaan. Mij viel nog iets op: dat eigenlijk in alle besproken werken het dode kind écht is. In de meerderheid van de gevallen betreft het een eigen kind, en een enkele keer een kind van een historische figuur (Malva van Haga Peeters gaat over een kind van Pablo Neruda). Korsten noemt in zijn essay Jeptha van Vondel als een werk dat gebaseerd is op ‘bijbelse fictie’, maar we mogen er toch vanuit gaan dat voor Vondel die Jeptha een even historische figuur was als Neruda.

Het is net of een dood kind zo erg is, dat je dat niet gaat verzinnen. Of: dat je er niet over schrijft tenzij je er niet om heen komt, omdat het nu eenmaal écht gebeurd is. We stuiten hier op een grens van de fictie, in ieder geval in onze cultuur.

Waarachtigheid

Interessant is in dat verband natuurlijk het geval van Boudewijn Büch, in dit boek opnieuw besproken door zijn biografe Eva Rovers, die wel degelijk een dood kind verzon, althans, die verzon dat een zoontje van een vriendin eigenlijk zijn zoontje was, en daarna dat het kind dood ging. Maar nog steeds dééd Büch nog steeds alsof het verhaal echt was, en waren zijn vrienden uiteindelijk zeer verontwaardigd toen ze er na zijn dood achter kwamen dat dit verhaal inderdaad verzonnen was. Allerlei andere dingen die hij ze op hun mouw gespeld had, leken minder erg.

Die noodzaak tot waarachtigheid gaat nog iets verder. Niet alleen moet een verhaal echt gebeurd zijn, jet lijkt ook net alsof je er niet al te veel dingen omheen mag verzinnen. Het duidelijkst komt dat misschien wel naar voren in het artikel dat Sander Bax schreef over Tonio van A.F.Th. van der Heijden. Hoewel dat boek als Requiemroman werd gepresenteerd, werd het door de kritiek over het algemeen niet als fictie gerecenseerd en wordt ook in het boek vrij nadrukkelijk gewag gemaakt van een afkeer van bijvoorbeeld stilistische middelen.

Authentiek

In zijn artikel formuleert Bax drie ‘imperatieven’ die lezers aan hedendaagse autobiografische literatuur zouden stellen:

Lezers en critici mogen niet de indruk krijgen dat de schrijver op commercieel gewin uit is (de belangeloosheidsimperatief), ze mogen niet de indruk krijgen dat hij zich het leven van zijn dierbaren te veel toe-eigent ter ere van eigen glorie (de bescheidenheidsimperatief) en ze mogen niet het gevoel krijgen dat de schrijver te veel laat zien: het portret moet (…) ook weer niet ‘exhibitionistisch’ zijn (de soberheidsimperatief).

Omdat boeken over dode kinderen dus vrijwel per definitie autobiografisch zijn, moeten ze dus ook aan deze imperatieven (die me allemaal heel plausibel lijken) voldoen. Als het over zoiets heftigs gaat, moet het boek ‘authentiek’ zijn, je mag je het leed van wie het overkomt je niet ’toe-eigenen’, zelfs als dat niet je dierbaren zijn.

Doodmaken

Vandaar misschien dat fictie uit den boze is, en dat, zoals Korsten zegt, de poëtische vorm overblijft – de lyrische, het zogenaamd rechtstreeks uitdrukken van gevoel, en die apostrofe. Ook in de vorm moet duidelijk zijn dat het leed zo groot is dat je het niet alleen niet kunt verzinnen, maar dat je er ook niets aan hebt toe te voegen.

Fictie vermag alles, maar niet alleen kan het doden niet uit het leven opwekken, het kan – of mag – ook geen kinderen doodmaken.

Rick Honings, Olga van Marion en Tim Vergeer. Van Constantijntje tot Tonio. Het dode kind in de Nederlandse literatuur. Hilversum: Verloren, 2018. Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: fictie, literatuurgeschiedenis

Lees Interacties

Reacties

  1. Ingmar zegt

    9 mei 2018 om 08:08

    Ik moest ook denken aan de ophef die in Frankrijk ontstond nav “Tom est mort” van Marie Darrieusecq. Uit de recensie van de Volkskrant:
    “Dat is ook het geval met haar laatste roman Tom est mort (2007), al leidde die bij verschijnen in Frankrijk tot een literaire rel. Als vaker neemt Darrieussecq in dit werk de relatie van een moeder tot haar kinderen tot uitgangspunt. Ditmaal kiest ze het perspectief van een moeder die haar 4-jarige zoon verliest. Merkwaardig genoeg kwam dit haar op heftige kritiek te staan, onder ander van collega-auteur Camille Laurens, die haar van ‘psychisch plagiaat’ beschuldigde. Daarmee wordt de schrijfster feitelijk het recht ontzegd zich in te leven in een dergelijk verlies en wordt het onderwerp uitsluitend tot het autobiografische domein gerangschikt – verboden te betreden voor wie het niet zelf hebben meegemaakt.”
    https://beta.volkskrant.nl/cultuur-media/tom-is-dood~bfa55f9e/

    Beantwoorden
    • DirkJan zegt

      9 mei 2018 om 16:46

      Anna Enquist liet in haar debuutroman Het meesterstuk als fictie de jonge dochter van de hoofdpersoon overlijden. Toen jaren later haar eigen kind overleed, heeft haar dat tragische plotelement achteraf danig dwarsgezeten; alsof ze het onheil van de dood van haar dochter over zichzelf had afgeroepen.

      Beantwoorden
  2. chrisbernasco zegt

    10 mei 2018 om 11:23

    Over de keuze voor poëzie i.p.v. proza: de Israëlische schrijver David Grossman schreef over de dood van zijn volwassen zoon in zijn boek Uit de tijd vallen. Een verhaal in dichtvorm. In interviews vertelde hij hoe hij worstelde om uitdrukking te geven aan wat hij meemaakte, totdat hij zijn toevlucht nam tot de poëzie. Hij verwoordde dat prachtig in een gesprek met Wim Brands van VPRO boeken. https://www.npo.nl/boeken-op-reis-met-wim-brands/08-09-2013/VPWON_1196915

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij DirkJanReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d