• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Lezen en Schrijven maakt het de leerling te moeilijk

17 mei 2018 door Redactie Neerlandistiek 3 Reacties

Door Felix van de Laar

 

In Trouw van 15 mei stond een artikel over taallessen die bajesklanten elkaar geven. Een initiatief van de Stichting Lezen en Schrijven. In de gevangenis zullen laaggeletterden vast oververtegenwoordigd zijn; en als je niks te doen hebt is Nederlands leren een uiterst nuttige tijdsbesteding.

Voor je collega-gedetineerde die zo aardig is om je te onderwijzen, is het potentieel een dankbare bezigheid.

Verontrustend was de afbeelding bij het artikel. Een bladzijde uit het leerboek. De letters van het alfabet in hoofdletters en kleine letters, in een schreefloze heldere letter. OK. Maar daaronder, lijkt een toelichting te staan op de klinkers en op drie medeklinkercombinaties in het Nederlands. Dit staat er:

Korte klank: a, e, i, o, u
Dubbele klanken: oe, ie, au, ou, ij, ei, eu, ui
Lange klank: aa, ee, oo, uu
Combinatie klanken: ch= g, ng, nk

Hoe veel didactische vragen roept dit op? (Laten we de spatie in de laatste regel maar met de mantel der liefde bedekken.) Hoezo zijn a, e, i, o en u korte klanken? Dat kúnnen ze zijn, ja, maar alleen in gesloten lettergrepen, niet in banen, merel, prieel, oren of turen. Hoezo zijn oe, eu en ie dubbele klanken? Omdat we ze met twee klinkertekens schrijven? Niet omdat je twee samenstellende delen hoort in ieder geval. Oe, eu en ie zou ik bij de lange klanken indelen, als dat al een handige categorie is om mensen in te wijden in lezen en schrijven. Waar is de y in dit verhaal Hoort de sch niet bij de combinatieklanken? Waarom staat er bij twee het enkelvoud “klank”, bij de andere twee “klanken”?

Deze aanpak maakt op mij de indruk dat het paard achter de wagen wordt gespannen. Spelling en klank worden hier gezellig door elkaar gehusseld. Je zet de leerlingen eerst op het verkeerde been, zodat je ze daarna nog lessenlang moet vertellen dat het anders zit. Dat moet anders kunnen. Je mag van een organisatie als Stichting Lezen en Schrijven verwachten dat ze het de leerlingen en hun onderwijzers gemakkelijker maken, niet moeilijker.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: lezen, schrijven, spelling

Lees Interacties

Reacties

  1. Ghislain J.J. Duchateau zegt

    18 mei 2018 om 10:43

    De belangrijkste fout is inderdaad de verwarring van klank en letter.
    Heel het systeempje moet worden herzien op basis van dat verschil.
    Fonetica en spelling worden hier door elkaar gehusseld.
    Contact met de initiatiefnemers en rectificatie is hier dringend gewenst.

    Beantwoorden
  2. Rob Alberts zegt

    18 mei 2018 om 11:46

    De reclame borden in de openbare ruimte voor alfabetiseringscursussen begrijp ik nooit.

    Via radio en tv met gesproken teksten is deze doelgroep te bereiken.
    Maar met teksten ???

    vriendelijke groet,

    Beantwoorden
  3. Leonie zegt

    19 mei 2018 om 21:42

    Is dit ook niet wat we hebben geleerd in groep 3? Het is inmiddels al een tijdje geleden (26 jaar) en ik heb nog geen kind op school dus vergeef me als ik het fout heb, maar volgens mij leren we het schoolkinderen toch ook zo?

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Michel van der Plas • Uit Amerika

een hardnekkig vasthouden aan een stal,
aan koetsbellen die niet uit het gehoor
mogen; star blijft men een ster op het spoor
tot die zich op zijn dak nestelen zal

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Als het 25 december is ben ik blij, want toen was Jezus verrezen.
Ik zoude toch zo graag willen hebben dat Jezus echt zou verrijzen. [lees meer]

Bron: Barbarber, november 1963

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

24 december 2025

➔ Lees meer
6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1917 Max de Jong
sterfdag
1981 Cornelis (C.J.) Kelk
2021 Jan van Bakel
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d