• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Hoe ik een 7,5 voor Nederlands haalde

14 juni 2018 door Marc van Oostendorp 14 Reacties

Door Marc van Oostendorp

Ik heb mijn rugzakje zojuist zorgvuldig aan onze vlaggenmast bevestigd!  In mei heb ik het centraal eindexamen vwo gemaakt, samen met andere min of meer prominente neerlandici: een paar studenten en docenten van de Radboud Universiteit, de schrijfster Aafke Romeijn, een docente van het Dominicus College in Nijmegen (waar we het examen mochten meedoen), nog wat andere docenten.

Ik had een 7,5. Van onze groep werd het hoogste punt gehaald door een van de organiserende docenten van het Dominicus College. Zij had een 8,4. Het hoogste punt daarna was een 7,6, gehaald door de Algemeen Secretaris van de Nederlandse Taalunie, Hans Bennis. Andere hoogleraren, leraren, journalisten en schrijvers zaten ook allemaal ergens tussen de 6 en de 7,5. Een van de (ouderejaars!) studenten zou zelfs zijn gezakt, met een 5,0. 

Gevulde koeken

Een van onze ouderejaars studenten Nederlands aan de Radboud Universiteit is zelfs gezakt met een 5.0. Zoals de docente zegt: “De resultaten maken wel pijnlijk duidelijk dat er een probleem is: ik ben de meest getrainde persoon uit deze groep (10 jaar lang ervaring met examentraining) én ben opgeleid als Neerlandica en haal niet eens een 9.”

Ik heb het idee dat iedereen echt zijn best heeft gedaan tijdens het examen. Het Dominicus College had het officieel aangepakt: we zaten in dezelfde omstandigheden als de scholieren (zij het natuurlijk wel in een apart lokaal), met de reglementen op tafel (als je naar het toilet wilde, ging er een docent mee) en een flesje water en een gevulde koek van de school. De pakken examens werden officieel opengesneden en we deden in doodse stilte ons werk.

Een beetje trainen

Je zou toch eigenlijk zeggen dat iemand als ik (ik mag mij ‘hoogleraar Nederlands’ noemen en heb de afgelopen vijf jaar het examen nooit zo officieel gemaakt, maar wel altijd bekeken) of iemand die de baas is van de Taalunie, of journaliste bij NRC Handelsblad (waaruit meerdere van de behandelde stukken kwamen), of leraar Nederlands of al die andere studenten en docenten Nederlands ook zonder noemenswaardige training wel een 9 moeten halen voor tekstbegrip van een column uit de krant. Een 10 hoeft het niet te zijn, want het is waarschijnlijk onmogelijk om een examen te maken waarbij je ook niet een beetje moet trainen voor dat specifieke examen; maar een 9 zou toch moeten lukken.

 

 

 

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: eindexamen

Lees Interacties

Reacties

  1. John Wervenbos zegt

    14 juni 2018 om 09:07

    Geen 9 gehaald… Bar. Tja waar zit dat dan in? Die reflectie ontbreekt in dit eerlijke blog. Zelf heb ik het idee dat een mens bij het ouder worden zoveel meer stof ter overweging heeft en wellicht in een aantal opzichten meer en tegelijk ook minder is geautomatiseerd. En eager? Ben je nog wel zo gretig of nooddruftig als vroeger bij een examen? Een examen dat je bovendien niet meer per se hoeft te halen. Je ‘lot’ hangt er niet van af. Ik heb respect voor plichtsgetrouwe en ambitieuze scholieren en studenten. Neem mijn petje er voor af. Je moet het toch maar kunnen op die leeftijd.

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      14 juni 2018 om 10:06

      Als u meer reflectie wilt, staat het u vrij om meer op dit blog te lezen, bijvoorbeeld onder de tag ‘eindexamen’.

      Het is best mogelijk dat ik oud en moe en der dagen zat ben; dat zou echter alleen interessant zijn als ik het slechter zou doen dan de eindexamenkandidaten. Als er geen problemen waren met het centraal eindexamen, was wat voor punt ik heb gehaald niet interessant. De reden waarom wij hebben meegedaan is echter dat we min of meer vermoedden wat er nu ook is gebleken: dat wij, als experts, óók niet in staat zijn een goed punt te halen. (Overigens hadden de studenten gemiddeld juist een wat lager punt dan de hoogleraren, wat laat zien dat ervaring hier waarschijnlijk belangrijker is dan leeftijd.)

      Natuurlijk hing er voor ons verder weinig vanaf, maar ik kan u verzekeren dat we allemaal ons best hebben gedaan. Ik durf dan ook beweren dat de anderhalve punt die mij scheidt van de negen niet primair ligt aan mijn ouderdom en algehele uitgeblustheid, maar aan het feit dat sommige van mijn goede antwoorden zijn foutgerekend, omdat dit moest volgens het correctiemodel.

      En een ieder die beweert dat het allemaal ligt aan de onnozelheid van de huidige deelnemers: maandag is het herexamen. Doe dat zelf een keer, laat het door een bevriende leraar volgens het correctiemodel nakijken, en bewijs maar hoe gemakkelijk het is om wel een negen te halen.

      Beantwoorden
      • John Wervenbos zegt

        14 juni 2018 om 10:37

        Mijn reactie was welwillend en ter luchtigheid ironisch getoonzet. Waardeer het juist dat u en de uwen meedoen en eerlijk de beoordeling delen. Met het correctiemodel (als dwangbuis) had ik al rekening gehouden, hoewel ik dat als factor niet noemde in mijn reactie. Op mij komt u niet over als ‘oud en moe en der dagen zat’; als bedaagd en verzadigd. Denk dat dat evenmin geldt voor uw collega’s.

        Overigens ben ik zelf een laatbloeier. In mijn puber- en adolescentiefase kon ik me door diverse oorzaken niet goed tot (school)studie zetten. Dank voor de snelkoppeling naar meer blogs over dit onderwerp.

        Beantwoorden
  2. Esther Bouma zegt

    14 juni 2018 om 14:40

    Deze cijferuitslag laat toch des te meer zien hoe hopeloos achterhaald het eigenlijk is om schoolprestaties met cijfers te beoordelen en het absoluut geen recht doet aan iemands daadwerkelijke, huidige of latere talenten. (Gezien de maatschappelijke posities van de vrijwillige geëxamineerden)

    Beantwoorden
  3. Lucas zegt

    14 juni 2018 om 14:55

    Doen natuurkunde profs wel eens het eindexamen? of welk ander willekeurig vak dan ook? Ben nu eigenlijk wel benieuwd hoe zij zouden presteren.

    Beantwoorden
    • Thomas zegt

      14 juni 2018 om 15:52

      Dit gebeurd zeker wel, U kunt zich voorstellen dat deze toetsen gemakkelijk gehaald worden door onderwijzers natuur- en scheikunde, net als biologie. Dit zijn exacte vakken waarbij er weinig te twisten valt over de juistheid van het antwoord. Het is goed of fout, er kan een alternatieve beredenering zijn voor een antwoord maar ook deze is goed of fout. Een examen als Nederlands is ook niet zo zwart wit.

      Ik zelf heb een onvoldoende binnengehaald op mijn examen Nederlands. Ik ben dan ook met plecier een carrière gestart in de biomedische wetenschappen. Ik weet dat er professionals zijn die dit soort examens met groot succes afronden

      Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      14 juni 2018 om 18:42

      Bij Nederlands is het verschil tussen het schoolvak en de opleiding natuurlijk ook wel bijzonder groot. Het is nu eenmaal niet zo dat neerlandici meer oefenen in het leren van columns. Je kunt eventueel zeggen dat sommige neerlandici zich wel bezighouden met analyse van de structuur van betogende teksten, maar ook dan ziet die analyse er heel anders uit dan bij het schoolvak.

      Beantwoorden
      • Marc van Oostendorp zegt

        14 juni 2018 om 18:44

        Bij moderne vreemde talen zie je dat onderscheid natuurlijk ook, maar dan kun je in ieder geval verwachten dat pakweg een germanist goed genoeg Duits kent om Duitse artikelen te kunnen lezen op vwo-niveau.

        Beantwoorden
      • Lucas zegt

        14 juni 2018 om 21:32

        De vraag is dan, waar leiden we leerlingen voor op?

        Ik weet nog dat toen ik sterrenkunde ging studeren ik in de eerste week meer leerde dan op de hele middelbare school. Er was zelfs een crashcourse vectoranalyse (wiskunde) nodig voor we het eerste Introductiecollege natuurkunde konden volgen. Maar inhoudelijk sloot het er wel duidelijk op aan.

        Als voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, niet voorbereidend is voor de wetenschap, dan gaat het ergens mis. Dat is natuurlijk het punt ook. Maar het kan dus wel.

        Beantwoorden
        • Marc van Oostendorp zegt

          15 juni 2018 om 07:37

          Die vraag ‘waar leiden we de leerlingen voor op?’ is een heel belangrijke in verband met het centraal examen, dat ’teaching to the test’ stimuleert omdat de benodigde vaardigheden noch in de wetenschap noch in de dagelijkse praktijk nuttig zijn. Tegelijkertijd is het CE natuurlijk (maar) 50% van het hele examen en kunnen individuele scholen er voor kiezen de overige 50% op een zinniger manier in te vullen, net als de rest van het schooltraject. Er worden soms bijvoorbeeld profielwerkstukken geschreven waar je u tegen zegt.

          Beantwoorden
          • Johanna van Zwet zegt

            15 juni 2018 om 10:21

            “… kunnen individuele scholen er voor kiezen de overige 50% op een zinniger manier in te vullen …” Ja, gelukkig! Maar het probleem is dan weer dat de totale score van de leerlingen voor het SE niet te veel mag afwijken van de CE-score, of de school krijgt de inspectie op z’n dak. Dat maakt dat docenten geneigd zijn bij het ontwerpen van de SE’s zich te spiegelen aan het karakter van het CE, ook al zijn de vaardigheden/onderwerpen anders. M.a.w. het CE werpt zijn schaduw vooruit.

            Beantwoorden
  4. DirkJan zegt

    14 juni 2018 om 16:11

    Ik begrijp de wrevel over het examen wel, maar in een reactie schrijft Marc van Oostendorp waarom hij een relatief laag cijfer heeft gehaald., “maar aan het feit dat sommige van mijn goede antwoorden zijn foutgerekend, omdat dit moest volgens het correctiemodel.” Dan zeg ik, wie beweert bewijst.

    Beantwoorden
  5. Nico van Lieshout zegt

    15 juni 2018 om 12:48

    Laat ik nu een leerling hebben die voor het HAVO-examen Nederlands een 9,1 heeft! Nu wil ik graag weten wat het hoogste cijfer is dat is gehaald. Weet iemand hoe ik dat kan vinden?

    Beantwoorden
    • DirkJan zegt

      15 juni 2018 om 16:30

      Het gaat hier niet om het havo-examen, maar om het vwo-examen.

      F. Jacobse: ‘Ik had graag voor kantoor gaan studeren, maar ik ben gezak op éénduizendste punt.’

      Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Johanna van ZwetReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Budé • Parkscènes

Hij begroet de bomen, zwaait naar de eenden
in de vijver, de blinkende kiezels op de bodem.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d