• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Achter de ruit

25 februari 2019 door Redactie Neerlandistiek 5 Reacties

Door Wiel Kusters

Laatste weerzien met Gerrit Achterberg

Toen ik, zo vlakbij onder glas,
zijn onbereikbaar hoofd zag, was
het mij of ik dit al een keer
gezien had, maar ik wist niet meer
waar of wanneer.
Maar later, in de trein alleen,
viel het mij in: een jaar geleên
schoof ik, in alle vroegte, zacht
het gordijn open, en ik zag
dat het gesneeuwd had in de nacht.

A. Roland Holst

A. Roland Holst en G. Achterberg

Na een gedicht van Achterberg, nu dit gedicht óver hem, met als kern een onthutsend beeld: hoe het gezicht van de bekende dode, onder het ruitje van zijn kist, de suggestie vormt van een sneeuwlandschap. De bekende trekken zijn uitgewist. Er ligt een witte wade. ‘Vlakbij’ en ‘onbereikbaar’ vallen samen.

Er is de mogelijkheid van een associatie met Sneeuwwitje in haar glazen kist. Naar haar heeft de gestorven dichter een gedicht en een bundel vernoemd.

Suggereert de sneeuw de mogelijkheid van een herrijzenis? Roland Holst zal ze zeker gekend hebben, deze regels van Achterberg: ‘Sneeuw in de nacht gekomen, heeft vanmorgen/ de kracht om doden op te wekken.’ Ze komen uit het gedicht ‘Opstanding’.

Sneeuw en de illusie van een terugkeer, een nieuw begin. Maar sneeuw leidt in Holsts poëzie toch vooral tot gevoelens van gemis, en dus van verlangen. In het gedicht ‘Even sneeuw’ schreef hij:

De wind viel stil; al dichter vlokken
daalden doodzacht naar het smal pad.
Het was als kwam zij straks weer kloppen
om een aandenken dat zij hier vergat.

Het terugkeren van de herinnering is in ‘Laatste weerzien met Gerrit Achterberg’ mooi beschreven. In de trein, zijn blik op de beeldenstroom achter de coupéruit – onthult zijn geheugen hem plotseling het sneeuwlandschap dat hij een jaar eerder zag, toen hij vroeg in de ochtend het gordijn openschoof. Beide keren: onaanraakbaarheid achter glas.

Even bevreemdend als emotionerend is de wijze waarop het gezicht van de dode die men levend gekend heeft, zich als een leeg en eenzaam landschap onthult. In een prachtig gedicht uit de bundel Al die mooie beloften (1978) van Rutger Kopland is het hoofd van de gestorven vader een ‘eenzame/ steen in de hemel, de zee’, een ‘eiland waar nooit iemand/ heeft gewoond, waar/ nooit iemand komt.’

Achterberg rust onder een zwerfkei in de bossen bij Leusden.

A. Roland Holst: Poëzie 2. Amsterdam, G.A. van Oorschot, 1981.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 20e eeuw, Adriaan Roland Holst, Gerrit Achterberg, poëzie

Lees Interacties

Reacties

  1. Anton zegt

    25 februari 2019 om 15:37

    Het is de hoogste tijd voor vier meiden die hier gehakt van maken, niet van Wolkers. Toch ?

    Beantwoorden
  2. Gert de Jager zegt

    25 februari 2019 om 17:14

    Een sneeuwlandschap is een onthutsend beeld als je bedenkt dat bekende trekken worden uitgewist, maar wat is de emotie van iemand die ’s ochtends vroeg de gordijnen opendoet en ziet dat het die nacht gesneeuwd heeft? Geen onthutsing, lijkt mij, maar eerder iets dat in de buurt komt van ontroering.

    Onder de Holstiaanse titel “Ontmoeting binnen de tijd” beschrijft Roland Holst in het in memoriam-nummer van De Gids (maart 1962) een ontmoeting met Achterberg bij hem thuis in Bergen. Even later komt ook Lucebert aanwaaien. Achterberg karakteriseert hij als ‘wat onwennig en verlegen, gauw in de war gebracht, bang iets verkeerds te zeggen, onder zijn grijzend haar een overleefd kind’. Die laatste typering werkt Holst verder uit: Achterberg is een onnozele in de niet-pejoratieve zin van het woord: ‘zijn onnozelheid was eigenlijk een simpelheid, zo pril en van voor de wereld, dat zij hem eenkennig maakte.’

    Een eenkennig landschap, pril en van voor de wereld: zo zou je een vers sneeuwlandschap kunnen ervaren. In het sneeuwlandschap dat Roland Holst met de dode Achterberg associeerde, schuilt wellicht ook iets dat voor hem kenmerkend was voor de levende – iets dat verborgen lag onder alle nerveuze uiterlijkheid. Het leidde, naast de onthutsing, misschien vooral tot iets als ontroering – een emotie die wat mij betreft ook meer aansluit bij zoiets ongrijpbaars als de toonzetting van het gedicht.

    Beantwoorden
  3. Jos Houtsma zegt

    26 februari 2019 om 16:22

    ‘Een onthutsend beeld’, dat is goed gezegd. Maar dat het gezicht van Achterberg de suggestie vormt van een sneeuwlandschap, nee, zo zou ik het niet zeggen. Wat Holst (heel knap!) doet, is laten zien hoe ondoorgrondelijk, hoe magisch, het associatievermogen van mensen is. De dode deed hem denken aan een sneeuwlandschap. Wat wordt hier opgeroepen? Tederheid? Vergankelijkheid? Onberoerdheid? Onaanraakbaarheid, oké. Een link met herrijzenis zie ik niet.

    De regels uit ‘Even sneeuw’ zijn prachtig. Maar de associatie die hier onder woorden wordt gebracht – al even magisch! – is precies andersom.

    Beantwoorden
  4. Gert de Jager zegt

    26 februari 2019 om 23:10

    Het menselijke associatievermogen mag iets ondoorgrondelijks hebben, maar willekeurig is het niet. Met de formulering ‘onaanraakbaar achter glas’ laat Wiel Kusters dat hierboven mooi zien.

    En zou dat sneeuwlandschap alleen maar zijn gekozen om de magie van het beeld? In een bepaalde lichtval kan het gezicht van een dode ijzingwekkend wit zijn. In het tekstje dat ik als een kleine intertekst opvoer, noemt Holst één uiterlijk kenmerk van de levende Achterberg: zijn grijzend haar. Het uitwissen van de bekende trekken zie ik niet zo: de witheid zal schokkend en bevreemdend zijn geweest.

    Frappant, ten slotte, is dat het tekstje van Roland Holst in het in memoriam-nummer van De Gids gevolgd wordt door een tekst van Victor van Vriesland die zo begint:

    “In de stelligheid van de dood heeft hij na de onzekerheid van het leven nu zijn plaats genomen. De kleur van zijn haar verbeeldde zijn verbondenheid met de dood, die hij millimeter voor millimeter tegen het leven heeft verdedigd. Tot hij er één mee werd.”

    Al weet ik niet zeker of ik alles wat Van Vriesland hier schrijft, helemaal begrijp.

    Beantwoorden
  5. Anton zegt

    27 februari 2019 om 00:44

    Drie meiden dan.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij AntonReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d