• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Driedimensionale tekeningetjes

18 juli 2019 door Marc van Oostendorp 12 Reacties

Interessante uitdrukking, in Ilja Leonard Pfeijffers zomercolumn in NRC van gisteren:

Toen ik een tijdje geleden in Florence was, kreeg ik van de receptionist aan de balie van mijn hotel op de Piazza del Duomo bij het inchecken een plattegrondje van het stadscentrum uitgereikt, waarop de voornaamste toeristische attracties van de stad – het museum van de Uffizi, de Academia met de David van Michelangelo en de Duomo – met makkelijk herkenbare, driedimensionale tekeningetjes waren aangegeven. 

Wat is in hemelsnaam een ‘driedimensionaal tekeningetje’? Is het geen onderdeel van de tekenkunst dat je de meerdimensionale werkelijkheid tot twee dimensies weet plat te slaan? Deelt men in Florentijnse hotels pop-up-plattegrondjes uit aan de toeristen?

Ik ben zo’n luie onderzoeker dat ik niet ben nagegaan welke kaartjes men precies uitdeelt in de verschillende hotels aan de Piazza del Duomo, maar het zou het onderstaande kunnen zijn. Dat is een (tweedimensionale) tekening van een tweedimensionale kaart waarop driedimensionale figuurtjes staan. Het combineert daarmee de voordelen van een gewone kaart (heel schetsmatig, alles wat kan afleiden van de plaats waar je bent wordt weggelaten) met het esthetische van een gewoon plaatje.

Zoiets is de columnist waarschijnlijk ook onder ogen gekomen. Hij beschrijft wat hij ziet: een tweedimensionale afbeelding met driedimensionale hulpstukken, maar vergeet dat de tekening zelf tweedimensionaal blijft. De macht van de kunstenaar!

(En dan heb ik het nog niet eens over het epitheton ‘makkelijk herkenbaar’.)

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: stijl

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter van der Land zegt

    18 juli 2019 om 09:16

    ‘Wat is in hemelsnaam een ‘driedimensionaal tekeningetje’?’

    Ik denk dat je het moet interpreteren als ‘3D-film’. Die is ook plat, maar geeft de illusie van drie dimensies. Net als dat ‘groene stroom niet groen is maar toch ook weer wel. Maar bovenstaand plaatje kan niet bedoeld zijn. Het ging om een plattegrond waarop alleen de drie belangrijkste attracties staan afgebeeld.

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      18 juli 2019 om 13:28

      Ik interpreteer die drie attracties als voorbeelden, niet als een uitputtende verzameling.

      Beantwoorden
  2. Rob Duijf zegt

    18 juli 2019 om 11:25

    Ik denk dat de ‘derde dimensie’ in dit geval het perspectief is, dat de illusie van diepte geeft in het tweedimensionale vlak. Dat valt te bereiken, door vanuit het oogpunt van de beschouwer een of meer verdwijnpunten op een horizon vast te leggen, waar alle denkbare lijnen naar toelopen.

    Bij het zien van plattegrondje van Florence (Firenze dus, dat ligt nog altijd gevoelig daar!) moest ik denken aan Stefan Bleekrode, een Nederlandse artiest die dat genre als geen ander beheerst.

    https://www.stefanbleekrode.com/

    Beantwoorden
    • gnjager zegt

      19 juli 2019 om 10:59

      Om van dimensie te kunnen spreken moet die diepte eigenlijk meetbaar zijn. Ruimtelijk is wat minder precies.

      Beantwoorden
      • Rob Duijf zegt

        19 juli 2019 om 12:06

        Dat klopt. Meetkundig gezien heeft een ruimtelijk object drie meetbare dimensies.
        Ruimtelijk is meer een visuele beleving, omdat we met twee ogen kijken. Omdat de afstand tussen onze ogen ca. 6,5 cm bedraagt, heeft ieder oog zijn eigen perspectief. Het brein verrekent het verschil en dat levert de ervaring van diepte op.

        Beantwoorden
        • Rob Duijf zegt

          21 juli 2019 om 22:34

          Dit fascinerende verschijnsel noemen we ‘binoculaire dispariteit’ of ‘stereoscopische parallax’, oftewel ‘diepteperceptie’, binoculair diepte zien, of strereoscopisch zien’

          Ik moest er aan denken, toen ik dit leuke filmpje zag:

          https://youtu.be/kuaPfnCFubY

          Een uil kijkt net zoals wij en de meeste roofdieren met twee ogen naar voren. Door zijn kop te draaien kan hij een ruimtelijk object vanuit verschillend perspectief bekijken. Zo kan hij bijvoorbeeld een muisje dat doodstil zit, toch herkennen…

          Beantwoorden
  3. Manfred zegt

    18 juli 2019 om 11:34

    Als je een stad (3D) van bovenaf bekijkt zie je een platte projectie (2D). Dus wat zie je dan eigenlijk, 2D of 3D?

    Als je een plattegrond (2D) zo tekent dat je de ruimtelijkheid van de objecten (3D) weet weer te geven, wat zie je dan eigenlijk, 2D of 3D.

    In deze gevallen zit je er tussenin. Tussen 2.0D en 3.0D zit een wereld van 2.1D tot 2.9D. Gebroken dimensies. Ook toegepast in fractals. https://nl.wikipedia.org/wiki/Fractal

    Beantwoorden
    • Rob Duijf zegt

      18 juli 2019 om 12:26

      ‘Als je een stad (3D) van bovenaf bekijkt zie je een platte projectie (2D). Dus wat zie je dan eigenlijk, 2D of 3D?’

      Dat hangt af van de hoogte van je standpunt en van de hoogte van de objecten van de stad die je bekijkt, maar bovenal van je vermogen om met twee ogen te kijken. In dat geval is er sprake van een ruimtelijke (3D) waarneming. Als je loodrecht naar beneden kijkt, lijkt een object plat (2D). Maakt jouw zichtlijn echter een hoek, dan gaat het al niet meer op, zelfs niet als je een satelietpositie inneemt. Kijk maar eens op Google Earth, al is dat dan weer een 2D-weergave met ruimtelijk perspectief.

      Gaat het om een grafische afbeelding op een plat vlak (2D) van een ruimtelijk object, dan wordt het ruimtelijke effect bereikt door het perspectief. Dit is echter een illusie. Holografie is een andere manier om een ruimtelijk object op een plat vlak af te beelden. Het blijft echter een illusie.
      Je kunt een ruimtelijk object ook op verschillende manieren scannen. Wanneer je de meetpunten in een computer invoert, onstaat er een computermodel, dat je vanuit alle denkbare hoeken op het platte vlak van een beeldscherm kunt bekijken. Dit is wederom een illusie. Wanneer je dat model echter uitprint (denk bijvoorbeeld aan schedelreconstructies in de medische wetenschap), maak je een echt 3D-object.

      De plattegrond van Florence hierboven zou je nog het best een ‘birds eye view’ kunnen noemen, een vogelvluchtperspectief.

      Beantwoorden
  4. Harry Reintjes zegt

    18 juli 2019 om 14:40

    als we ons al niet laten misleiden door onze ogen of ons brein, dan misleiden we onszelf wel met taal, woorden, begrippen. bij de term en de actie “scannen” is er wel letterlijk en figuurlijk een dimensie bij gekomen.

    Beantwoorden
    • Rob Duijf zegt

      18 juli 2019 om 16:12

      Volgens mij niet, meetkundig gezien. ‘Scannen’ is in het algemeen alleen een andere vorm van meten, ‘aftasten’, waarbij een computerprogramma de geregistreerde meetpunten op een logische manier met elkaar verbindt tot een model. Hoe hoger de resolutie, dus hoe meer meetpunten, des te nauwkeuriger het model.

      Overigens worden onze ogen niet misleid. Dat zijn welliwaar zeer complexe zintuigen, maar ze geven alleen prikkels door. De misleiding vindt plaats in de verwerking van die prikkels tot een waarneming in ons brein.

      Beantwoorden
      • Harry Reintjes zegt

        18 juli 2019 om 17:28

        vandaar dat ik schreef 1. letterlijk (actie): aftasten en 3d-bewerking (ipv alleen 2d-plaatje) 2. figuurlijk: de betekenis (volgens velen: änaloog document digitaal maken en met een computer bewerken) wordt uitgebreid met een dimensie.
        vandaar ook dat ik zei: ogen of brein.
        ik vond het eig alleen maar leuk 1. het woord dimensie hier te gebruiken
        en natuurlijk 2. hier taal de “schuld” te geven.
        maar verder heb jij natuurlijk helemaal gelijk.

        Beantwoorden
  5. DirkJan zegt

    18 juli 2019 om 17:33

    Als ie boven aan de hemel staat is ’t net of alles beter gaat
    Alles ziet er anders uit als de zon schijnt

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Rob DuijfReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d