• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Nog niet bestaande vlogs voor het onderwijs

22 augustus 2019 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

Aan ideeën over een uitdagendere en rijkere invulling van het schoolvak Nederlands is geen gebrek. Dat kun je concluderen uit het fraaie, door Sander Bax samengestelde, speciale nummer van TNTL over ‘onderzoek voor het schoolvak Nederlands’. Het nummer bevat zes artikelen en bruist van de ideeën: hoe we het grammaticaonderwijs zinniger kunnen maken, hoe we gedichten ook elders in het onderwijs kunnen inzetten dan alleen bij het blokje ‘hoe beantwoord ik vragen over poëzie op een correcte manier’, hoe we Tjeempie kunnen gebruiken om leerlingen inzicht te geven in de literatuurgeschiedenis, enzovoort.

Het artikel over Tjeempie is geschreven door Bax zelf, samen met Erwin Mantingh. Het illustreert een aantal zaken die alle bijdragen tot op zekere hoogte kenmerken. Zo ligt de nadruk in het nieuwe vakdidactische onderzoek duidelijk minder op pure kennis – nergens wordt uit de doeken gedaan wat voor feiten een leerling uit het hoofd moet leren – dan op vaardigheden. Alleen zijn dat dan weer niet de tradionele taalvaardigheden lezen, schrijven, spreken en luisteren. De belangrijkste is het analyseren van en redeneren over taal en van teksten – waarbij in dit nummer overigens sterk de nadruk ligt op literaire teksten, want daar gaan vijf van de zes artikelen over.

In die zin is de titel ‘onderzoek voor het schoolvak Nederlands’ ook dubbelzinnig: de aandacht gaat vooral uit naar manieren om leerlingen onderzoekend bezig te zijn met taal.

Concrete lessen

Wanneer het aan de auteurs ligt, worden leerlingen in de toekomst klaargestoomd om kritisch met taal om te gaan. Wie zal ontkennen dat dit nuttig is? Toch ontbreken er daardoor wel een aantal zaken. Er is bijvoorbeeld vrij weinig aandacht voor de toch niet onbelangrijke opgave om leerlingen ook zelf taal te laten produceren: zinnen, betogen, verhalen.

Belangrijker vind ik dat de meeste artikelen nogal abstract zijn – ze behelzen ideeën die nog nauwelijks getoetst zijn. (Aan beide bezwaren wordt overigens het meest tegemoetgekomen in het artikel van Schrijvers, Janssen en Rijlaarsdam over ‘dialogische literatuurdidactiek’.) Een beetje extreem is dit het geval voor een artikel van Martine Veldhuizen over haar voornemen om vier vlogs op te nemen. Voor de kenners van het genre – dat doorgaans gekenmerkt wordt door videootjes die het ene moment worden opgenomen met de mobiele telefoon in één hand en het volgende moment online staan – heeft dat iets welhaast komisch, want die vlogs bestaan nog helemaal niet. Ze worden daarentegen uiterst zorgvuldig gepland en voorbereid – zozeer dat het kennelijk zelfs niet is gelukt ze online te krijgen voor dit nummer verscheen. (Ik kan ze in ieder geval niet vinden.)

Wat dat betreft is het dus nog even afwachten – hoe die vlogs eruit gaan zien, hoe alle mooie ideeën vertaald zullen worden in concrete lessen. Het begin is er, in ieder geval!

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter van der Land zegt

    22 augustus 2019 om 12:02

    Wat is eigenlijk het probleem met de voor de hand liggende oplossing om de invulling van het vak Nederlands (voor een groot deel) aan de scholen en de leraren over te laten? Dat het vak saai en niet relevant gevonden wordt, is een teken dat er geen maatwerk geleverd wordt. Er zijn grote verschillen tussen klassen en leerlingen in de precieze behoefte aan taalonderwijs.

    Al die goede ideeën zijn vliegjes op de voorruit van het beslismechanisme. Zie bijvoorbeeld de moeite die het kost om taalkunde in de lessen te krijgen. Er komt een portal met vlogs, maar nog steeds moeten alle eindexamenkandidaten dezelfde tekst van een of andere NRC-schrijver duiden.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Han Kang • Lied bij dageraad

Ik hef mijn hoofd
en mijn ogen blijven niet schoon
terwijl de zon als een koude vuurbal
de hemel geheel doorklieft

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WEILAND

De palen dragen prikkeldraad,
armen als hieven zij
guirlandes, elkander in een dans.

Het paard zet in de sneeuw
zijn hoeven in de sporen van
zijn lippen – hoorbaar scheurt het gras.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

30 januari 2026: Symposium Hof van Friesland ‘Schrobbers en schelmen!’

8 december 2025

➔ Lees meer
30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

30 januari 2026: Poëzie in Cyberspace

7 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1927 Jan van Bakel
1950 Dick van Vliet
sterfdag
2012 Ron van Zonneveld
➔ Neerlandicikalender

Media

Webinar ‘Hoe schrijf je een dialectwoordenboek?’

Webinar ‘Hoe schrijf je een dialectwoordenboek?’

10 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Alcibiade e la crisi della Democrazia

Alcibiade e la crisi della Democrazia

10 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Zeven podcasts over taalgeschiedenis

Zeven podcasts over taalgeschiedenis

9 december 2025 Door Aron Groot Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d