Door Ömer Demirözcan
Toen ik 17 was besloot ik Nederlands te studeren en begon aan de lerarenopleiding Nederlands in Amsterdam. In de afgelopen 13 jaar heb ik er nooit spijt van gehad. Voor de duidelijkheid: ik ben allang afgestudeerd en sta al 9 jaar voor de klas. Wat deed mij besluiten om Nederlands te studeren? Wat voor voor- en nadelen heeft dat gehad? En waarom zou jij Nederlands moeten studeren?
Tijdens mijn stage bij een incassobureau wist ik het zeker, ik wilde niet op kantoor werken, maar wilde iets doen met mensen. Iets waar anderen ook wat aan hadden. Ik gaf vrijwillig bijles aan jongeren bij een educatief centrum in Zaandam. Het waren vooral jongeren van een lage sociale klasse, die na schooltijd bijles kregen. Dat bijles geven beviel me wel en ik hoorde van mensen om me heen dat het onderwijs best wel leuk kon zijn. Ik wilde graag aan de lerarenopleiding beginnen om docent te worden. Maar welk vak wilde ik doen? Ik vond talen altijd wel leuk of economie of iets creatiefs. Ik dacht dat je bij Nederlands heel veel met poëzie moest doen, iets wat ik totaal niet leuk vond.
Op de open dag vertelde de docent dat de opleiding veel te bieden had en liet voorbeelden zien van producten van studenten. Ik dacht er goed over na. Taal diende als een soort cement, het bracht mensen bijelkaar en wilde graag jongeren helpen om hun gevoelens en gedachten onder woorden te brengen. Het lijkt me dan ook een uitdaging om dit gerealiseerd te krijgen, maar een goed rolmodel zou anderen doen volgen. Want hadden de jongeren met wie ik samenwerkte niet gewoon een goed rolmodel nodig? Iemand die hen begreep, maar ook de Nederlandse taal goed machtig is, dat uitdraagt en actief deelnam in de samenleving?! Ik wist het zeker: ik wilde de opleiding Nederlands doen.
Op de opleiding leerde ik veel en kon ik mijn eigen creativiteit kwijt. We kregen veel theorie aangereikt en werkten vaak samen met andere studiegenoten. We hadden inspirerende docenten en hadden een uitwisseling met dezelfde opleiding in Gent. Fijn waren ook de lesideeën waar we zelf veel van konden leren en onze leerlingen op stage konden inspireren. Stages waren superleuk en je moest het wel heel slecht doen als je geen baan aangeboden kreeg. En o ja, mijn minor in het buitenland was een groot (en leerzaam) feest! Toen ik net terug was, heb ik voor een montessorischool gekozen voor mijn LIO. Het onderwijs en de sfeer waren zo fijn dat ik er ben gebleven en op de dag van vandaag werk.
Ik heb geen nadelen ondervonden van de opleiding Nederlands, alleen heb ik eenmaal een breed interessegebied en heb ik verschillende functies op school vervuld. Daar wordt je niet op de opleiding, maar dat leer je vanzelf als je werkt.
Waarom zou jij Nederlands moeten studeren?
- Het vak is superleuk, je kunt jongeren inspireren en motiveren om het vak ook leuk te vinden! Onderdelen als poëzie vind ik ondertussen erg leuk en kijk hoe ik dat op een leuke manier kan overbrengen aan leerlingen.
- Op alle scholen wordt het vak Nederlands gegeven. De kans dat je een baan kunt vinden is groot. Maar daar moet je het niet voor doen, doe het omdat je het leuk vindt.
- Je kunt alle kanten op met het vak. Ook binnen de lessen die je geeft. In de klas kun je van alles bespreken en koppelen aan het vak, dat is bij andere vakken veel moeilijker.
- Het is een van de kernvakken, dat wil zeggen dat alle leerlingen minimaal een 5.5 moeten halen voor hun eindexamen. Dat maakt dat ons vak een status heeft binnen de school – hoewel dat natuurlijk wel per school verschilt.
- Je kunt jongeren makkelijk uitdagen door modules aan te reiken (excellentie) of ondersteuning te geven bij onderdelen waar ze moeite mee hebben.
- Je kunt metacognitie/metacognitieve vaardigheden makkelijk combineren (hoe leren leerlingen? Plannen, terugblikken, samenwerken e.d.)
- “Waarom doe je geen Engels? Dan kun je ook nog in het buitenland werken” zeiden sommige vrienden. Dat is niet waar, met Nederlands kun je ook van alles – ook in het buitenland. Kijk even op het internet in welke landen er Nederlandse scholen/instituten zijn en aan welke buitenlandse universiteiten het vak onderwezen wordt.
- Je kunt makkelijk vakoverstijgend samenwerken en leuke dingen binnen de school organiseren.
- Niet alleen binnen de school, maar ook buiten de school valt veel te organiseren. Ga met leerlingen op pad en breng ze in contact met willekeurige anderen op straat. Taal is een mooie aanleiding om te praten.
- Tv, radio, kranten, tijdschriften, social media…bevatten allemaal items die je kunt gebruiken in de les, supergeëngageerd aan het werk dus!
- Vrijheid! Oké, er zijn wel onderdelen die je moet bespreken en toetsen, maar hoe je dat doet en wat je ermee doet is aan jou!
- En al je leerlingen zien groeien en bloeien en later kom je ze tegen op mooie plekken, wat fijn dat je een onderdeel was om hun tot hun doel te brengen.
martijnbenders zegt
‘Tijdens mijn stage bij een incassobureau wist ik het zeker, ik wilde niet op kantoor werken, maar wilde iets doen met mensen.’ – dat hoor je vaker, dat incassomedewerkers staan popelen om zelf deurwaarder te worden. Fijn dat die aandrang je ertoe wist aanzetten Nederlands te gaan studeren! Toch denk ik dat dit soort zendingsdrang alleen maar averechts werkt, een deurwaarder kan denk ik beter niet uitleggen waarom het nou zo’n leuke baan is. Er valt van alles te verzinnen, je ziet nog eens iemand, de vrijheid, ga zo maar even door, maar mensen denken dan al snel dat zulke noodzaak tot ronseling een beetje verdacht overkomt. Ja, het is wat met dat paranoïde moderne wereldbeeld!
Kamiel Choi zegt
Daar wordt je niet op de opleiding, maar dat leer je vanzelf als je werkt.
“taal is een soort cement”
Johan Schipper zegt
Tja. Daarop heb ik nu juist niet willen reageren. Het blijft een hartverwarmend verhaal.
Joke zegt
Leuke blog Ömer! Ik begin in september met de lerarenopleiding Nederlands en heb er veel zin in!