• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Harteloos lezen

4 januari 2025 door Marc van Oostendorp 3 Reacties

De dichter Ester Naomi Perquin pleitte in haar Kees Fens-lezing onlangs voor ‘harteloos lezen’. Wat betekent dit in een tijd dat AI inmiddels gedichten schrijft die mensen mooier vinden dan door mensen geschreven gedichten?

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Video Tags: AI, letterkunde, lezen, poëzie

Lees Interacties

Reacties

  1. hvb zegt

    5 januari 2025 om 17:40

    Dank voor interessante uiteenzetting over de (on) mogelijkheid een gedicht van een mens en een gedicht gemaakt door AI (uiteindelijk wel gevoed door menselijke producten) te onderscheiden. hvb

    Beantwoorden
  2. Danny Habets zegt

    8 januari 2025 om 10:30

    Interessant vlog-essay (want dat is het wel in zijn aftastend onderzoeken), waardoor ik ook wat aan het peinzen raakte. Ik ben zo vrij mijn overpeinzingen hier te delen, voor wat het waard is.
    Ten eerste komt bij mij, n.a.v. beschreven experimenten, meteen de gedachte op: hoe makkelijk zijn we als mensen op het verkeerde been te zetten, met name als het om “menselijke intentie” gaat. Maar ook: blijkbaar is er (ook) bij poëzie geen essentieel “objectief” kenmerk te identificeren dat een tekst tot (als kunstzinnig ervaren) poëzie maakt (behalve dat ‘poëzie’ als genre gekenmerkt wordt door de vrije regelval, die niet bepaald wordt door de bladspiegel). Dat wisten we natuurlijk eigenlijk al vanuit de pogingen van de literatuurwetenschap van de laatste eeuw om dit soort essenties te abstraheren, maar toch. Met behulp van generatieve kunstmatige intelligentie (GenAI) kunnen dit soort hypothesen wellicht nog veel beter getoetst worden. Wat Marc van Oostendorp duidt, namelijk dat we als mensen blijkbaar die menselijke intentie en inspanning, erg belangrijk vinden om iets als een (waardevol / betekenisvol) gedicht te ervaren (alle “neutrale” ergocentrische benaderingen ten spijt).

    Ten tweede vraag ik mij af wat het effect op genoemd onderzoek is van die ‘non expert readers’, of beter: wat zou er gebeuren als je wél – min of meer geschoolde – lezers met enige tot veel bekendheid met de (wereld)literatuur in dit experiment zou gebruiken. Zouden zij beter het verschil kunnen maken tussen door AI en door mensen gemaakte poëzie? Of zou dat alleen betekenen dat zij leunen op herkenning en herinnering en zegt dat weinig tot niets over hun onderscheidingsvaardigheid? Hoe belangrijk oftewel bepalend is in dit opzicht geletterdheid?

    Dat de proefpersonen in een aantal beschreven testopstellingen een voorkeur lijken te hebben voor de AI-gegenereerde gedichten, is niet eens zo vreemd. ChatGPT en andere GenAI software werkt op basis van Large Language Models (LLM’s) en is feitelijk “statistiek”. Deze modellen voorspellen wat het meest voor de hand liggende volgende woord is van een tekstuele output, op basis van een heel omvangrijk tekstcorpus. Je krijgt dus het resultaat dat ‘logisch’ lijkt, maar feitelijk de grootst gemene deler is.
    Ik heb het door Van Oostendorp aangehaalde onderzoek niet geraadpleegd, maar interessant is dat hij de hypothese opwerpt dat de voorkeur van de proefpersonen voor AI-gedichten te maken zal hebben met het feit dat deze over het algemeen “simpeler” (toegankelijker) zijn; dat lijkt mij ook plausibel in het licht van het voorgaande. Dat heeft eveneens te maken met ‘voorspelbaarheid’ en de grootst gemene deler. De meeste lezers lijken een duidelijke voorkeur te hebben voor teksten die minder complex zijn en een zekere voorspelbaarheid, waarbij ‘herkenning’ en ‘identificatie’ belangrijke waarderingsnormen zijn. Een groot deel van het corpus dat aan de basis ligt van de LLM’s zal ook taalcombinaties omvatten die minder complex zijn dan b.v. een gedicht van Gerrit Kouwenaar of Hans Faverey, waardoor een gegenereerd gedicht die lagere complexiteit weerspiegelt.

    Tot slot en wellicht ten overvloede: kunstmatige intelligentie lijkt (!) intelligent, kan heel aardig wat kunstjes, maar het blijven (weliswaar complexe) trucjes, ook al zijn de resultaten soms verbijsterend en boeiend.

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      8 januari 2025 om 10:50

      Gedicht in de stijl van Hans Faverey, volgens ChatGPT:

      I

      licht in z’n hoedanigheid als licht: weeft zich verder in die chaos, een bewegend verzuim

      II

      ik zeg je niets verdwijnt, slechts haalt men adem buiten bereik

      III

      ik herken de vorm niet meer, maar vind het teken. En vergaat.

      https://chatgpt.com/share/677e4a53-4ff4-800e-90d2-a7d9b1a064e0

      Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

J. Slauerhoff • Morgen rijd ik met bedwelmende bloemen naar je toe

Morgen rijd ik met bedwelmende bloemen naar je toe.
Ik wil niet langer wachten, eindelijk weten hoe
Je bent; de bloemen zullen je verraden.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

OEUVRE

Het oeuvre van de dood is wel onmetelijk,
maar elke bladzij, blad na blad, is vastgeplakt
en ieder deel staat vastgespijkerd op de plank
en elke plank: nog in de boom onuitgehakt.

Bron: Barbarber, december 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

26 september 2025: Afscheid Peter-Arno Coppen

26 september 2025: Afscheid Peter-Arno Coppen

10 juli 2025

➔ Lees meer
Augustus: Eetvoorstelling ‘Muzikaal Feestmaal’ op Slot Zuylen en Muiderslot

Augustus: Eetvoorstelling ‘Muzikaal Feestmaal’ op Slot Zuylen en Muiderslot

8 juli 2025

➔ Lees meer
12 september 2025: Dag van de Nederlandse partikels

12 september 2025: Dag van de Nederlandse partikels

7 juli 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1914 Karel Meeuwesse
1936 Mieke Smits
1939 Seth Gaaikema
sterfdag
1978 Sonja Witstein
2021 Mark de Haan
➔ Neerlandicikalender

Media

De laatste keuze van Rogi Wieg

De laatste keuze van Rogi Wieg

9 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Van Lacarise den katijf die enen pape sach bruden zijn wijf

Van Lacarise den katijf die enen pape sach bruden zijn wijf

8 juli 2025 Door Vianne Cré Reageer

➔ Lees meer
‘Pipi, paradoxen en leermomenten’

‘Pipi, paradoxen en leermomenten’

5 juli 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d