• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Het Schoolvak Nederlands 2019

25 november 2019 door Henk Wolf 1 Reactie

Een verslagje

Door Henk Wolf

Elke herfst organiseert een universiteit of hogeschool het congres Het Schoolvak Nederlands, “de HSN” voor ingewijden. Afgelopen vrijdag en zaterdag was hogeschool Windesheim in Zwolle de organisator. Door de opzet kan elke deelnemer maar een fractie van alle lezingen en workshops meemaken, dus de ervaringen die mensen opdoen als ze ernaartoe gaan, kunnen sterk uiteenlopen. Ik was in elk geval erg enthousiast over wat ik heb gehoord en gezien. Hierbij een kort verslagje.

Josée Coenen is de schrijfster van het boek De bovenkamer, dat kinderen in de basisschoolleeftijd kunnen gebruiken om inzicht in zinsbouw te krijgen. Ze durft de traditionele schoolontleding grotendeels los te laten en hanteert een semantische indeling van woorden en woordgroepen die allemaal een eigen kleurenkaartje krijgen. Door met zinnen te spelen, kunnen kinderen bijvoorbeeld spelenderwijs ontdekken dat in mededelende hoofdzinnen het tweede zinsdeel altijd een werkwoord is. Ik vond het een ontzettend gedurfd, interessant en sympathiek initiatief. Ik weet alleen niet of, zoals de schrijfster hoopte, de opgedane ontleedvaardigheid ook getransfereerd wordt naar de taalvaardigheid van niet-Nederlandstalige leerlingen. Het zou interessant zijn als daar iemand onderzoek naar zou willen uitvoeren.

Soms doen je collega’s prachtige dingen waar je nauwelijks weet van hebt. Dat toonden Maaike Pulles en Janke Singelsma van mijn eigen NHL Stenden Hogeschool aan. Ze hebben met een basisschool in Leeuwarden waarop veel buitenlandse leerlingen zitten een project op poten gezet waarin elk kind z’n thuistaal of -talen op een kaart of poster presenteert. Ik schrok er wel een beetje van dat onderwijzers zo’n project heel vernieuwend vinden en dat het op scholen een uitzondering is dat de thuistaal aandacht krijgt. Veel onderwijzers blijken helemaal niet te weten wat hun leerlingen voor moedertalen hebben.

Taalkundige Jenny Audring uit Leiden vertelde hoe het voornaamwoordelijk systeem in het Nederlands in een overgangsfase zit: in het verleden was het grammaticaal geslacht van woorden een belangrijk criterium voor de keuze van het voornaamwoord dat ze kon vervangen, maar dat is (al heel lang) aan het veranderen naar een systeem waarin bezieldheid het voornaamste criterium wordt. Wie het oude systeem gebruikt, zegt van een boek: “Het ligt op de tafel”, wie het nieuwe gebruikt: “Hij ligt op de tafel”. Het was geen nieuw verhaal voor me, maar ik merkte in de loop van de dag dat verschillende leraren Nederlands Jenny d’r ontdekkingen in hun eigen taaldidactiek gebruikten. Judith Steenge en Suzanne de Kleyn gaven daar in hun presentatie blijk van.

Gijs Leenders is leraar Nederlands en onderzoeker in Utrecht. Hij pleit voor een uniformere grammaticale terminologie in het onderwijs, zodat de leraar Nederlands niet hele andere termen gebruikt dan z’n collega’s die Duits, Frans of Engels geven. Ook pleit hij voor een meer semantische uitleg van ontleedtermen. Hij gaat onderzoeken of zo’n aanpak ook de prestaties van leerlingen bij de taalvakken verbetert. Erg interessant!

Alles wat Jimmy van Rijt, taalkundedocent bij de lerarenopleiding Nederlands van hogeschool Fontys, doet, is interessant. Hij is een van de grote vernieuwers van het ontleedonderwijs in het hoger onderwijs. In het verleden heb ik al interessante ideeën van hem gelezen over het verbeteren van het onderwijs in zinsbouw, nu deed hij met Ilona Dols verslag van een onderzoekje dat ze samen hebben uitgevoerd bij leerlingen die ontdekkend leerden hoe woorden in het Nederlands zijn opgebouwd. Ze hoopten dat de leerlingen door dat inzicht beter gingen spellen, maar het bleek dat hun spelvaardigheid juist lager was dan  bij een controlegroep. Peter Arno Coppen, ook zo’n interessante vernieuwer van het taalbeschouwingsonderwijs, merkte op dat het onderwijs de kinderen blijkbaar wel had beïnvloed en dat het grote aantal spelfouten dat ze maakten er ook op kon wijzen dat ze nog in een beginfase van het leren zaten, waarin ze door onzekerheid relatief veel fouten maken. Hij ried ze aan om de taalvaardigheid van de kinderen na een paar maanden opnieuw met die van een controlegroep te vergelijken.

Mijn eigen praatje ging over de vernieuwing van het ontleedonderwijs bij de lerarenopleiding Nederlands aan NHL Stenden Hogeschool. Ik heb de ezelsbruggetjes en trucjes aan de kant gezet en probeer van ontleden echt taalbeschouwing te maken, waarbij het plakken van etiketten op woorden en zinsdelen minder belangrijk is dan het doorkrijgen hoe zo’n zin nou wordt opgebouwd.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter Nieuwenhuijsen zegt

    25 november 2019 om 17:26

    Zoals Henk Wolf al zegt, er was nog veel meer, want op HSN worden meer dan tachtig presentaties.gegeven, deze keer voor 550 deelnemers. Al vele jaren belanden die ook allemaal in een bundel, die trouwens in gedigitaliseerde vorm te vinden is op de website van de Nederlandse Taalunie. (De NTu is de grootste sponsor van HSN, maar beide organisaties staan volledig los van elkaar.) HSN bestrijkt het hele schoolvak Nederlands op alle niveaus, in Nederland en Vlaanderen. (Nederlandse sprekers willen de deelname van Vlaamse leraren nog wel eens uit het oog verliezen, maar de organisatie beklemtoont wel voortdurend dat dit onwenselijk is.) Volgend jaar november (onder voorbehoud: 20 en 21) volgt HSN-34 in Antwerpen. (hsnconferentie.org)

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Peter NieuwenhuijsenReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Michel van der Plas • Uit Amerika

een hardnekkig vasthouden aan een stal,
aan koetsbellen die niet uit het gehoor
mogen; star blijft men een ster op het spoor
tot die zich op zijn dak nestelen zal

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

Als het 25 december is ben ik blij, want toen was Jezus verrezen.
Ik zoude toch zo graag willen hebben dat Jezus echt zou verrijzen. [lees meer]

Bron: Barbarber, november 1963

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

13 februari 2026: DBNL-dag 2026 in Den Haag

24 december 2025

➔ Lees meer
6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1917 Max de Jong
sterfdag
1981 Cornelis (C.J.) Kelk
2021 Jan van Bakel
➔ Neerlandicikalender

Media

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

Gerard Kornelis van het Reve – Kerstbrief (1963)

23 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

Publieke Intellectuelen: Maria Dermoût

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

Lidy Zijlmans: bijna vijftig jaar ervaring in de NT2

22 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d