• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Vakinhoudelijke impulsen voor het schoolvak Nederlands

1 maart 2020 door Neerlandistiek voor de klas 1 Reactie

(Persbericht Boom)

Het schoolvak Nederlands saai en oninteressant? Het nieuwe handboek KERN Nederlands taal & cultuur laat zien dat onze taal zoveel méér is dan het eindeloos trainen van steeds dezelfde trucjes en deelvaardigheden voor het eindexamen. Waarom schreven middeleeuwers in ‘chattaal’? Is taal aangeboren of aangeleerd? Waarin verschilt een roman van Reve van het Burgerlijk Wetboek van Strafrecht? En waarom is het eigenlijk logisch dat we soms dt-fouten maken? In KERN Nederlands taal & cultuur komen deze en meer onderwerpen uit de neerlandistiek uitgebreid aan bod. 

Schoolvak in crisis 

In Nederland draait het sinds de invoering van de Basisvorming (1993) en het Studiehuis (1998) vooral om taalvaardigheden; buiten literatuur zijn er geen kennisdomeinen opgenomen in het curriculum. De grote aandacht die hierdoor in schoolboeken uitgaat naar deelvaardigheden, structuren en strategieën hebben het vak niet leuker gemaakt, integendeel. Uit onderzoek van Rijksuniversiteit Groningen (2016) en Onze Taal (2019) is gebleken dat leerlingen Nederlands ‘saaier, oninteressanter en minder leuk vinden dan andere vakken’. Gelukkig zijn er docenten Nederlands die met hun enthousiasme en eigen lesmateriaal het vak bezielen en een gezicht geven, maar ze werden hierbij niet ondersteund door inspirerende schoolboeken. 

Meer vakinhoud 

Een informatief en mooi schoolboek maken over Nederlandse taal en cultuur, dat je ook na je schooltijd wilt houden: dát was het doel van de makers van KERN Nederlands taal & cultuur. Kennis van en inzicht in taal, taalgebruik en cultuur zijn immers ook buiten de schoolse context relevant. De docenten, vakspecialisten en methodeontwikkelaars die aan KERN Nederlands werkten, lieten zich inspireren door het Manifest Nederlands op school van het meesterschapsteam Nederlands. Hierin pleiten specialisten en wetenschappers van verschillende universiteiten voor het combineren van talige vaardigheden met een vakinhoudelijk aanbod. ‘Bij geschiedenis of biologie lees je teksten die over het eigen vakgebied gaan, waarom zou dat niet ook bij Nederlands kunnen?’, aldus dr. Theo Witte, voorheen voorzitter van het meesterschapsteam en nu auteur van KERN Nederlands. 

Nieuwe lesmethode

Ook mét al het moois wat onze taal biedt, kun je je eindexamen halen.

KERN Nederlands taal & cultuur is het bovenbouwvervolg op de methode KERN Nederlands van educatieve uitgeverij Boom voortgezet onderwijs die sinds 2016 in de markt is. In de onderbouwdelen voor gymnasium en havo/vwo wordt al veel aandacht besteed aan taalbeschouwing. Uitgever Gemma Jissink: ‘We merken duidelijk dat we hiermee voorzien in een behoefte. Docenten én leerlingen geven aan dat de vakinhoudelijke verdieping het vak aantrekkelijker en uitdagender maakt.’

Het nieuwe handboek voor de tweede fase van het voortgezet onderwijs is opgebouwd rondom de pijlers taal, communicatie en literatuur. Het biedt veel aandacht voor taalkundige onderwerpen, vaardigheden vanuit een breed communicatieperspectief, literaire analyse gekoppeld aan creatief schrijven en literatuurgeschiedenis als representatie van ideeën en cultuur. Bij het handboek volgen nog oefen- en examenboeken en online licenties. KERN Nederlands taal & cultuur is getest op 25 scholen door heel Nederland.


KERN Nederlands taal & cultuur verschijnt 28 februari 2020.
Bestelinformatie bij de uitgever.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: lesmethode

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter van der Land zegt

    1 maart 2020 om 13:56

    Nu verschijnen dus de eerste antwoorden op de ondraaglijke saaiheid van het vak Nederlands!
    ‘Waarom schreven middeleeuwers in “chattaal”?’

    Als dat de strategie is voor de bovenbouw(!) vwo en havo, heb ik nog een paar suggesties:
    – Wist jij dat Bredero een soort straattaal gebruikte in zijn toneelstukken?
    – … de rederijkers aan het gamen waren met taal?
    – … PC Hooft de Lil’ Kleine van zijn tijd was met zijn gewaagde rijmen?
    – … Vondel een soort vlog maakte voor de stad Amsterdam?

    Het lijkt mij de verkeerde strategie. De leerling moet klimmen, de leraar moet niet dalen tot het vermeende interesseveld van de leerling. Je kunt het nog beter omdraaien: wist je dat je bij het appen dezelfde teksttrucs gebruikt als middeleeuwse schrijvers?
    Interesse wekken, betekent dat je leerlingen juist uit hun eigen hokje trekt en laat ontdekken dat er andere werelden bestaan. Laat ze een pen snijden uit een ganzen- of beter pauwenveer en galnoteninkt maken en proberen om een middeleeuwse oorkonde over te schrijven. Het heeft niets met chatten te maken, behalve dat het een zo omslachtig proces is dat je blij bent dat woorden worden afgekort.
    Laat ze ook ervaren dat het schrijven van hoofdletters heel lastig snel te doen is met ganzenveer en inkt. Dan begrijpen ze waarom de schrijvers de huidige ‘kleine’ letters ontwikkelden. Zo verwerven ze begrip voor typografie en begrijpen ze uiteindelijk veel meer van hoe teksten gestructureerd op papier (of scherm) worden geplaatst.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Maarten van der Graaff • Peiskam

ik zit met kruimels op mijn jas in de stiltecoupé
ik word morsiger ik weet iets van poëzie
de forenzen zien het morsige in mij
ik ruik naaldbomen ik ruik potgrond

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

ARS POETICA

Waar puin ligt en een oude fiets
keerde mijn schoen een kistje om,
ik keerde op mijn schreden,
keerde het om, ik dacht misschien
ligt het toch liever andersom.

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

26-29 juni: Dichters in de Prinsentuin 2025

26-29 juni: Dichters in de Prinsentuin 2025

18 juni 2025

➔ Lees meer
Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

17 juni 2025

➔ Lees meer
3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

17 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1962 Joseph Endepols
➔ Neerlandicikalender

Media

De internationale positie van het Engels

De internationale positie van het Engels

14 juni 2025 Door Marc van Oostendorp Reageer

➔ Lees meer
Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

11 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

10 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d