• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Communicatieadviezen

11 november 2020 door Guusje Jol 6 Reacties

Brood, Brood Korst, Krokante, Vers
foto: Pixabay

Zouden communicatiedeskundigen de plaatselijke bakker gevonden hebben?

Vanochtend reed ik op weg van de kinderopvang, terug naar ons thuiskantoor. En onderweg wilde ik anderhalf brood halen. De mevrouw van de bakker wist kennelijk meer dan ik. Want toen ze klaar was met brood snijden, zei ze: ‘Waar kan ik u verder nog mee helpen?’. Hoezo: waar kan ik u verder nog mee helpen? Ik wilde gewoon anderhalf brood.

Speculaastaart

Misschien had ze in mijn ogen gelezen dat ik een speculaastaartje wilde. Toen ik namelijk net gezegd had dat ik brood wilde, zei de mevrouw: ‘Wilt u dan intussen een stukje speculaastaart proberen? Ze zijn in de aanbieding.’ Alsof ze er met dat ‘intussen’ voor zorgde dat alles lekker efficiënt ging. Tsja, en wie ben ik dan om ‘nee’ te zeggen.

Dat had ik beter wel kunnen doen, dat ‘nee’ zeggen. Iets eten met een mondkapje op is niet heel lekker. En als je net van de fiets komt en je neus vol loopt, wordt het een benauwde toestand. Dus ik denk eigenlijk dat ze in mijn ogen vooral een benauwde blik kon zien.

Irritant

Maar die vraag dus: waar kan ik u verder nog mee helpen?

Ik vind ‘m erg irritant. En wel hierom. In die vraag zit de vooronderstelling dát ik nog iets anders wil. En dan mag ik (of een andere klant) het werk doen om de vooronderstelling te ontkennen. In een restaurant kun je gemakkelijk zeggen: ‘de rekening alstublieft’. Maar ‘rekening’ is een beetje gek bij de bakker. Dus ik stamelde iets vanachter m’n mondkapje: ‘Niets. Ik wil graag afrekenen.’

Niet de standaardformulering

Wat ook niet helpt, is dat er een standaardformulering is voor deze gelegenheid: ‘anders nog iets’. Die vraag nodigt in de formulering ook wel uit naar een ‘ja’, maar tegelijkertijd werkt de vraag mogelijk toe naar afronding. In die zin is ‘nee dank u wel’ ook een gemakkelijk antwoord. Omdat de ‘waar kan ik u verder nog mee helpen’ zo afwijkt van de routine, valt nog eens extra op dat de mevrouw van de bakker je extra wensen in de schoenen schuift. Waar je dan vervolgens weer vanaf moet komen.

Of niet, natuurlijk. Je kunt best een hele tijd mee gaan met die vraag. Maar ooit vallen de broden, speculaastaarten, krentenbollen, croissantjes, kruidnoten, gebakjes, chocolade, kaasbroodjes, en andere calorierijke spullen waar de mevrouw je ‘nog verder mee kon helpen’, van de toonbank. Wat ik wil zeggen: je zal toch een keer de vooronderstelling van je af moeten schudden.

Helpen

Wat het nog irritanter maakt, is dat het opdrijven van de omzet van de bakker wordt verpakt alsof mij een grote dienst wordt bewezen. Alsof de mevrouw van de bakker helemaal voor mij klaar staat. Met een vriendelijke glimlach. Dat is op zich een techniek die wel vaker te vinden is in verkoopgesprekken (Huma, Stokoe, & Sikveland, 2019). Maar om een of andere reden zie ik het meer iets voor telemarketeers. Bij de bakker word ik er een beetje door overvallen.

Voorbereid

Het doet me (opnieuw) realiseren dat als je interactieadviezen geeft, de uitwerking niet voor iedereen lollig hoeft te zijn. Niet dat ik de bakker inkomsten misgun. Anders zou ik daar m’n brood niet kopen. Maar ik geloof dat ik volgende keer toch beter voorbereid naar de bakker ga. Met antwoorden als:

-‘Oh wat aardig dat u dat vraagt. Zou u misschien donderdag een dagje op onze zoon kunnen passen?’.

-Of: ‘Ik zit deze maand een beetje krap bij kas, zou het misschien gratis kunnen vandaag?’

-Of: ‘Nou, ons grasveld mag wel eens gemaaid worden…’

Maar het meest ter zake doende is natuurlijk: ‘Nu u erover begint: ik ben erg geïnteresseerd in de vraag die u net stelde. Zou ik misschien wat data mogen opnemen om te analyseren?’

Literatuurverwijzing:

Huma, B., Stokoe, E., & Sikveland, R. O. (2019). Persuasive Conduct: Alignment and Resistance in Prospecting “Cold” Calls. Journal of Language and Social Psychology, 38(1), 33-60. doi:10.1177/0261927X18783474

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: conversatieanalyse, taalbeheersing

Lees Interacties

Reacties

  1. Joke van Overbruggen van Overbruggen zegt

    11 november 2020 om 12:21

    Zo is er ook wel eens de vraag:

    “Anders nog iets?”

    Beantwoorden
    • Guusje Jol zegt

      13 november 2020 om 18:32

      Ja precies. En die vraag heeft geen ingebakken vooronderstelling waar je je als klant onderuit moet wurmen… Ik ben vooral benieuwd of de aangepaste variant die het onderwerp is van het stukje hierboven meer aankopen oplevert dan de gebruikelijke variant van de vraag. Misschien toch maar dat onderzoekje doen 🙂

      Beantwoorden
  2. Emma zegt

    12 november 2020 om 10:31

    In België hebben we de mooie formule “dat zal het zijn” die je kan toevoegen na de laatste bestelling op je lijstje bij de bakker/beenhouwer:
    2 chocoladekoeken, drie pistolets, een groot grijs gesneden en dat zal het zijn.
    En dan kan je dat dus herhalen als ze je vragen “en waar kan ik je verder mee helpen” :).

    Anderhalve broden kopen is daarentegen iets erg Nederlands, daar kijken ze je in de meeste Belgische bakkers aan alsof je gek bent denk ik!

    Beantwoorden
    • Guusje Jol zegt

      13 november 2020 om 18:29

      haha, dank! Het is in Nederland niet zo ingeburgerd. Maar ik zou wel kunnen zeggen: ‘dat was het’. Mocht ze het dan toch herhalen , dan kan ik met goed fatsoen (licht ongeduldig) zeggen: nee dat was het!

      Beantwoorden
  3. Erik Harteveld zegt

    13 november 2020 om 13:02

    Wilt u daar nog iets te drinken bij?

    Beantwoorden
    • Guusje Jol zegt

      13 november 2020 om 18:34

      En de nieuwe ‘bakker-variant’: wat wilt u daarbij te drinken?
      Al klinkt die toch alsof ik ‘m vaker gehoord heb…

      Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Jan van Harten • Boeket

Na zijn heengaan bleef mijn moeder
goed verzorgd achter. Soms was ze druk
bezig om losse gedichten van mij
te lezen om ze daarna te verscheuren.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

VERKEER

Als hielden handen opgeheven naar
een lus zich vast in openbaar vervoer,
zie ik de bomen en hoe roerloos blad
zich vastklemt aan de takken die zich spreiden.

Bron: datering: 1973; postuum gepubliceerd in Tirade, maart-april 1992

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

31 oktober 2025: Nedersaksisch symposium

31 oktober 2025: Nedersaksisch symposium

23 mei 2025

➔ Lees meer
26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

22 mei 2025

➔ Lees meer
25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

21 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

Memory, War and Translation

Memory, War and Translation

22 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
%d