• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Kanker in drie

5 februari 2021 door Marc van Oostendorp Reageer

Lieke Marsman voor de klas (2)

Door Marc van Oostendorp

Lieke Marsman wil tijdens haar Dichterschap des Vaderlands aandacht vragen voor poëzie op school, en om die reden wil ik hier steeds voorstellen wat je in de klas met haar gedichten zou kunnen doen.

Haar gisteren – op Wereld Kanker Dag – gepubliceerde gedicht heeft een ernstig onderwerp, maar het laat zich volgens mij goed benaderen door middel van een spel. Probeer samen met de klas in de vorm van het gedicht zoveel mogelijk voorkomens van het getal 3 aan te wijzen. Als aanwijzing kun je geven: het gedicht bestaat uit drie blokjes tekst, drie strofen. Welk groepje kan de langste lijst met 3en maken?

Hier zijn maar een paar van de mogelijke antwoorden: de titel bestaat uit 3 woorden en 9 letters, het woord drie komt 9 keer voor (als we dertig meerekenen), Het gedicht bestaat bovendien uit 9 zinnen. De laatste strofe heeft 6 regels. In de eerste strofe staat 3 keer ‘een op de drie’, steeds somberder, in de tweede strofe 3 keer ‘een op de drie’/’tien op de dertig’, steeds onbekommerder. Er staan veel 3-lettergrepige woorden in dit gedicht.

Sommige dingen zijn gezochter dan anderen, maar ik kan me voorstellen dat vooral leerlingen die eigenlijk te bèta zijn voor een gedicht de geest kunnen krijgen en letters kunnen gaan tellen, of lettergrepen per regel of per strofe. Een vraag die zich dan voordoet is: hoeveel van al deze kabbalistiek heeft de dichter vermoedelijk bewust in het gedicht gelegd? En doet dat er toe?

Het lijkt me bijna onvermijdelijk dat een discussie daarna gaat over de vraag wat het betekent om één van de drie te zijn – want dat is precies de wrede reden waarom Marsman zelf dit spel speelt. Kun je bijvoorbeeld in dit gedicht een op de drie woorden weghalen en de boodschap toch overeind halen? Welke woorden zijn dat dan?

En tot slot: kunnen leerlingen ook zulke gedichten schrijven waarin het getal twee, of vijf, of veertien, betekenis krijgt?

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: Dichter des Vaderlands, Lieke Marsman, Lieke Marsman voor de klas

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Jan van Harten • Boeket

Na zijn heengaan bleef mijn moeder
goed verzorgd achter. Soms was ze druk
bezig om losse gedichten van mij
te lezen om ze daarna te verscheuren.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

FATUM

De hond drinkt uit zijn spiegelbeeld
het hele plasje leeg.
 

Bron: Barbarber, december 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

31 oktober 2025: Nedersaksisch symposium

31 oktober 2025: Nedersaksisch symposium

23 mei 2025

➔ Lees meer
26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

26 mei 2025: promotie Viorica Van der Roest

22 mei 2025

➔ Lees meer
25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

25 mei & 21 juni 2025: Leidse Zang voor Kerk en Kroeg

21 mei 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1920 Cyriel Moeyaert
➔ Neerlandicikalender

Media

Memory, War and Translation

Memory, War and Translation

22 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Van Hogwarts naar Zweinstein

Van Hogwarts naar Zweinstein

20 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Verschenen: Romanreuzen

Verschenen: Romanreuzen

15 mei 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d