• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Waarheid staat pas weer op in iemand anders’ mond

3 april 2021 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

Lieke Marsman voor de klas (4)

Drie ei is een paasei, maar een easter egg is daarnaast ook een grapje dat verborgen zit in software, een film, een liedje of een boek. Als je in Google momenteel zoekt op Suez Canal, vaart boven de zoekresultaten een lange rij scheepjes. In haar nieuwste gedicht laat Dichter des Vaderlands Lieke Marsman zien dat je ze ook in een gedicht kunt verstoppen.

Bijzonder is dat de easter eggs in Een paasgedicht bovendien ook nog eens over Pasen gaan. Het gedicht is natuurlijk een commentaar op het lange Kamerdebat van afgelopen donderdag, en die titel is er natuurlijk niet voor niets.

Het is interessant om met de klas zoveel mogelijk verwijzingen naar Pasen te voorschijn te proberen te halen. (Wie vindt de meeste?) Het duidelijkst zijn de verwijzingen naar het christelijke feest, of vooral naar de aanloop ertoe. Het debat eindigde diep, diep in de nacht van Goede Vrijdag. Op allerlei manieren worden de gebeurtenissen van de avond verbonden aan het christelijke verhaal. Een van die haakjes konden Twitteraars overigens op de donderdagavond al live zien ontstaan (nadat Sigrid Kaag de relatie tussen het via via van Rutte en de Via Dolorosa had gelegd.)

Jammer, D66 had hier voor eens en altijd de afslag van de waarheid kunnen nemen, kiezen ervoor om de via via Dolorosa samen met Rutte helemaal uit te lopen. #omtzigtdebat

— lieke marsman (@liekemarsman) April 1, 2021

De waarheid is het hoofdpersonage geworden van het gedicht, en speelt in ieder geval deels de rol van Christus: aan het eind van de Via Dolorosa ligt ze op haar knieën, ze wordt besmeurd met modder en ligt uiteindelijk languit op de grond, en naakt. Bovendien staan er minstens twee verwijzingen in naar het requiem (lacrimosa en de vertaling ervan, ’treurig die dag’).

Het eigenlijke Paasfeest – de Opstanding – komt er maar bekaaid van af. ‘Waarheid staat pas weer op in iemand anders’ mond’, maar wie die ander dan zou moeten zijn, blijft onduidelijk. Bovendien worden we er attent op gemaakt dat na het weekend, dus als de Messias uiteindelijk is teruggekeerd, een ‘roedel’ elkaar gaat ‘verscheuren’. Het gedicht eindigt bovendien met een verwijzing naar wat Jezus uitriep aan het kruis (Lama sabachtani, Waarom hebt u mij verlaten?) – alsof het nooit Pasen wordt.

Hoeveel easter eggs leerlingen kunnen vinden, en welke, zal sterk te maken hebben met hun religieuze en culturele achtergrond. Je kunt met name in de tweede strofe ook verwijzingen zien naar het Joodse Pasen (Pesach, dat was het deze week ook), al overheerst ook dan wel de smaak van bitter kruid: de ‘leider’ brengt in dit gedicht zijn mensen, een ‘eenzaam volk’ niet naar een beloofd land, maar naar de afgrond.

Het aardige is hoe dan ook dat bijna alles wat veel niet-christelijke leerlingen zullen associëren met Pasen, in dit gedicht ontbreekt. Er is geen ei te vinden, behalve in leider, en zelfs de Paasstol is tot feeststol gemaakt. Wie helemaal niets van de traditie weet, snapt de titel van het gedicht dus niet, terwijl iemand die de traditie wel kent in bijna iedere regel wel een ei kan vinden.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Uitgelicht

Lees Interacties

Reacties

  1. Geert Booij zegt

    4 april 2021 om 08:16

    Mooi gedicht en heel goede reflectie op dit gedicht.

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Willem Bilderdijk • De wenschen

Naauwlijks vraagt hy geld en goed,
Of hy zwemt in overvloed.
Straks begeert hy vrouwenmin:
Hy verzadigt zich daar in.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

1837

Toen Dostojewski’s moeder stierf
doodde baron d’Antès Poesjkin.
Nog vijf jaar en Stendhal ontviel,
nog zes, toen stierf ook Hölderlin.

(“Literatuurhistorische overweging bij het lezen van een biografie van Dostojewski.”)

Bron: datering: tussen 1948 en 1955; Tijdrovertje, postuum verschenen, 1992

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

5 september 2025: Jaarcongres van de Werkgroep Zeventiende eeuw

5 september 2025: Jaarcongres van de Werkgroep Zeventiende eeuw

15 juni 2025

➔ Lees meer
20 juni 2025: Presentatie Vertalen wat er niet staat

20 juni 2025: Presentatie Vertalen wat er niet staat

14 juni 2025

➔ Lees meer
14 juni 2025: Programma rondom Een nieuw geluid

14 juni 2025: Programma rondom Een nieuw geluid

11 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

Geen neerlandici geboren of gestorven

➔ Neerlandicikalender

Media

De internationale positie van het Engels

De internationale positie van het Engels

14 juni 2025 Door Marc van Oostendorp Reageer

➔ Lees meer
Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

11 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

10 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d