• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Iedereen een master Neerlandistiek

20 augustus 2021 door Marc van Oostendorp 2 Reacties

Augustusoverwegingen over ons vak (15)

Deze week van augustusoverwegingen over het onderwijs wil ik afsluiten met een vorm van onderwijs die nog nauwelijks bestaat: het gratis onderwijs voor iedereen die het wil volgen, op ieder moment. In een ideale wereld (of, nou ja, in een op bepaalde aspecten geïdealiseerde vorm van onze huidige wereld) zou iedereen op ieder moment alles in eigen tempo kunnen inhalen wat ik de afgelopen dagen heb geschetst, en zij op de een of andere manier heeft gemist.

Er zou, kortom, online een cursusprogramma online staan vanaf groep 3 van de basisschool tot en met de master neerlandistiek, inclusief een lijn voor anderstaligen van ‘Goedemorgen, ik ben Piet’ tot diezelfde master.

Nieuwe dingen

Ik bedoel daarbij geen wetenschapscommunicatie, zoals hier op Neerlandistiek gebeurt. Daarover meer aanstaande maandag. Ik bedoel onderwijs. Dat wordt hier nauwelijks gegeven: je leest op deze website actualiteiten over het onderzoek, over het algemeen in hapklare brokken, en soms een serie zoals je nu aan het lezen bent. Maar dat alles is geen onderwijs. Onderwijs is systematischer, tijdens onderwijs leer je het jargon waarvan wetenschapscommunicatoren weten dat ze het moeten mijden, onderwijs bestaat uit meer dan een verzameling informatie, maar ook uit de uitwisseling van vragen en antwoorden tussen docent en leerling, uit allerlei soorten toetsen, enzovoort. Wetenschapscommunicatie is altijd vrijblijvender, op de manier waarop journalistiek vrijblijvender is.

Wetenschapscommunicatie vertelt je iets, waarna je over kunt tot de orde van de dag, terwijl onderwijs altijd gebaseerd is op bouwen: het bouwt voort op wat je weet en legt de basis voor nieuwe dingen die je zou kunnen leren.

Kans

Goed, en zulk onderwijs is er dus nauwelijks. Er bestaat in Groningen een beginnerscursus Dutch for beginners en daarmee is het eigenlijk wel gezegd. (Bij het afscheid van Frank Willaerts in Antwerpen maakten collega’s een MOOC Middelnederlands, maar die vormt geen onderwijs in de hierboven bedoelde vorm; ik maakte zelf een Engelstalige inleiding taalwetenschap, die ik beschouw als een hoogtepunt in mijn bescheiden oeuvre, maar niet gerekend kan worden tot de neerlandistiek. Op het niveau van het middelbaar onderwijs zijn er de filmpjes van Arnoud Kuijpers en Vlogboek, maar die vormen nauwelijks een systematisch programma, net zo min als het vele materiaal op de Drive van de Facebookgroep Leraar Nederlands, dat ook meer gericht is op leraren die materiaal zoeken dan op leerlingen die zelf iets willen leren.

De urgentie lijkt me hier ook het meest te liggen bij het hoger onderwijs, zoals er van oudher ook altijd volksuniversiteiten waren en geen volkslycea: plaatsen op het internet waar systematisch materiaal wordt aangeboden waarmee iemand die dat wil kennis kan nemen van het soort onderwijs dat je ook op de universiteit kunt doen. Niet omdat ik denk dat zulk onderwijs overbodig is, want als de afgelopen anderhalf jaar ons iets geleerd hebben is dat fysieke colleges niet vervangen kunnen worden, maar wel omdat iedereen in ieder geval de kans geboden moet worden om op dat niveau te komen. Ik denk trouwens ook dat zulk online-materiaal wel wervend kan werken voor de bestaande cursussen.

Diploma

Iedere neerlandicus klaagt weleens over het gebrek aan rudimentaire kennis over taal en literatuur bij zelfs de spraakmakende gemeente. Zulke klachten hebben weinig betekenis als we zelf die rudimentaire kennis niet ergens aanbieden.

Er zweven ook wel ideeën in de lucht, bijvoorbeeld om een podcast te maken met hoorcolleges, of een YouTube-kanaal met de thuis opgenomen versies van die hoorcolleges, maar ook om online-versies te maken van leerboeken zoals we die gebruiken.

Het probleem bij dit alles is dat niemand er tijd voor heeft. Ik ook niet. Terwijl het feitelijk wel een cruciale taak is voor iedereen die in het hoger onderwijs werkt: hoger onderwijs voor iedereen die dat wil, wat iets anders betekent dan een diploma voor iedereen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Augustusoverwegingen

Lees Interacties

Reacties

  1. maanantai zegt

    20 augustus 2021 om 12:18

    Kan Dhr van Oostendorp geen boek uitgeven bij DasMag? Iedereen Gratis Geld, Iedereen een boek en dus belezen, als goede herder moeten dit soort kreten wel heel verslavend zijn.

    Beantwoorden
  2. Berthold van Maris zegt

    22 augustus 2021 om 16:22

    Wat doe je in zo’n programma van neerlandistiek “van de wieg tot het graf” met mensen die hun interesse in de Nederlande literatuur zouden willen combineren met een bredere interesse in literatuur, geschiedenis en kunst? Of die hun interesse in de Nederlandse taal willen combineren met een veel bredere interesse in taal cq interesse in een aantal andere talen?

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Adriaan Morriën • Bloedverwantschap

Ik zend mijn beide dochters voor mij uit,
op zoek naar buitenstaanders voor haar schoot.
Zij wijzen mij de toegang tot de dood,
bedroefd maar zonder er te lang bij stil te staan.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

ANTIEK CORSO

Ik zal er zijn waar jij mij vraagt
te komen op het corso van
je keus en met mijn strooien bloem
versier ik jouw versierde paard.

Bron: Barbarber, december 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

19 december 2025: KANTL-colloquium

19 december 2025: KANTL-colloquium

15 november 2025

➔ Lees meer
3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

3 december 2025: Debatavond Lezen voor waarden

15 november 2025

➔ Lees meer
13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

13 november 2025: Letter en Geest-lezing: U wordt weggesleept

10 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1587 Joost van den Vondel
1801 Jan Bormans
sterfdag
2021 Jacques Hamelink
2022 Piet Buijnsters
➔ Neerlandicikalender

Media

De Postkoloniale Podcast met Norbert Peeters over Rumphius

De Postkoloniale Podcast met Norbert Peeters over Rumphius

16 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

Een kantiaanse benadering van de oorsprong van taal

12 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

De Sint-Nikolaasavond en Koning Willem II

9 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d