• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Vaccineren: verplichten of vrijlaten?

21 december 2021 door Bregje Holleman 3 Reacties

Op 8 december meldde de NOS dat er geen meerderheid is voor een vaccinatieplicht in Nederland. Mijn ogen bleven hier onmiddellijk op hangen – en niet alleen doordat het vanwege de min of meer dubbele ontkenning (geen + plicht) een nogal complexe zin was.

Wat betekent dat eigenlijk? En had de NOS dit nou niet wat handiger op kunnen schrijven, zoals bijvoorbeeld: de meerderheid van de Nederlanders is voor een recht op zelfbeschikking.. ?

Abstract

In opinieonderzoek wil men doorgaans een mening achterhalen die waarschijnlijk best genuanceerd is, en het liefst door maar één vraag te stellen. Dat geldt althans voor dit type meer op de nieuwsmedia gerichte opinieonderzoek. Dan kan het behoorlijk wat verschil maken hoe je de vraag stelt. Vaak zie je ook dat er een heleboel context wordt geschetst in zo’n vraag om het beleidsdilemma zo concreet mogelijk te maken. Het gevolg kan dan zijn, dat een dilemma wordt voorgelegd dat in het hoofd van de respondent eigenlijk niet zo in elkaar steekt. Bijvoorbeeld: “Ik vind dat het onderwijs te allen tijde open moet blijven, zelfs als daarvoor een vaccinatieplicht moet worden ingevoerd”, of “Om de druk op de zorg te verminderen, moet een vaccinatieplicht worden ingevoerd”. Door zo’n reden(ering) op te nemen in de vraag, wordt het beleidsdilemma voor de minder ingevoerde invuller wellicht duidelijker. Tegelijkertijd is goed mogelijk dat het bestaan van zo’n dilemma niet breed gedeeld wordt door de burgers die de vraag beantwoorden: voor hen zit er dan met de soms impliciete oorzaak-gevolgredenering een vooronderstelling in de vraag die ze niet expliciet kunnen ontkennen via de antwoordschaal van de vraag. Zelfs al zouden ze vóór een vaccinatieplicht zijn, zouden ze ‘oneens’ moeten antwoorden om afstand te nemen van de veronderstelde oorzaak-gevolgketen. Vragen met een oorzaak-gevolg of doel-middelredenering zijn in feite dus altijd dubbele vragen, en om die reden minder geschikte opinievragen.

In de vraag van I&O Research is die achtergrondinformatie achterwege gelaten, en dat is gezien de hoeveelheid discussie rondom deze thematiek in de hele samenleving waarschijnlijk ook een verstandige keuze, de onderzoeker mag immers veronderstellen dat de burger de achtergrondinformatie over deze beleidskwestie wel kent. Er wordt in feite rechtstreeks gevraagd: bent u voor invoering van een vaccinatieplicht? En om dat moeilijkere wat abstracte woord ‘vaccinatieplicht’ te vermijden, wordt er wat omslachtiger gevraagd “Diegenen die nu niet gevaccineerd zijn, moeten verplicht worden zich te laten vaccineren”.

Nuance

Nu is er met deze vraag wel iets anders dat opvalt: de formulering is negatief. Er had ook gekozen kunnen worden voor de vraag ‘”Degenen die nu niet gevaccineerd zijn, moeten worden vrijgelaten in die keuze”. Er is veel onderzoek dat laat zien dat zo’n formuleringskeuze uitmaakt. Al sinds halverwege de vorige eeuw worden de antwoorden op vragen met ‘verbieden’ en ‘toelaten’ vergeleken. Er werd dan bijvoorbeeld aan de ene helft van een grote steekproef gevraagd “Do you think the government should forbid speeches against democracy” en aan de andere helft werd diezelfde vraag met ‘allow’ voorgelegd in plaats van met ‘forbid’ (zie hierover bijvoorbeeld Donald Rugg, die dit in 1940 als allereerste onderzocht). Vragen met zo’n verbieden/toelaten-variatie zijn in vele recentere onderzoeken, ook in Nederland, voorgelegd, en vrijwel steeds bleek dat er vaker ‘nee niet verbieden’ wordt geantwoord dan ‘ja, toelaten’ – terwijl die percentages logisch gezien aan elkaar gelijk zouden moeten zijn. Of het nu gaat om die tamelijk abstracte toespraken, of om concretere zaken als roken in openbare ruimtes. Ook blijkt dit fenomeen op te treden bij andere positieve versus negatieve vragen, bijvoorbeeld met verplichten versus vrijlaten. Het lijkt erop dat mensen bij het beantwoorden van zo’n verbieden-vraag globaal bedenken wat ze van dat ‘roken in openbare ruimtes’ denken, en zich afvragen of ze het eens kunnen zijn met ‘verbieden’. Omdat ‘verbieden’ nogal extreem is, is het antwoord dan al gauw ontkennend, ‘weet niet’, of ‘neutraal’. Maar een vergelijkbare strategie hanteren respondenten ook bij de toelaten-vraag: hoewel ‘toelaten’ wel wat vrijblijvender en gematigder is dan de contrasterende vraag, kan men hier ook neigen naar ‘nee’, ‘neutraal’ of ‘weet niet’, omdat een instemmend antwoord kan klinken of afwijkend gedrag wordt gesanctioneerd. Kortom: ‘nee’ of ‘neutraal’ betekent in veel gevallen ‘niet ja’.

Als 43% zegt het oneens te zijn met het idee van verplicht vaccineren, betekent dit nog niet dat hetzelfde percentage het ook eens was geweest met de stelling dat de ongevaccineerden vrijgelaten moeten worden in die keuze. En waarschijnlijk zouden méér mensen het met die vrijlaten-stelling oneens zijn dan de 36% die het nu eens is met de verplichting. Waardoor er bij een vrijlaten-vraag opeens (bijna) een meerderheid zou kunnen lijken te zijn voor invoering van een vaccinatieplicht.

Toch wil ik hiermee niet zeggen dat de positieve vraag, dus met ‘vrijlaten’, een bétere vraag is. Omdat de negatieve vraag (met ‘verplichten’) wat extremer is, lijkt die de beste: wie dán ‘ja’ zegt, vindt dat waarschijnlijk ook het meest écht. Maar als we echt goed zou willen weten wat mensen ergens van vinden, in alle nuance, moet er meer dan één vraag gesteld worden.

Literatuur

Rugg, D. (1941). Experiments in wording questions: II. Public Opinion Quarterly 5, 91-92.

Kamoen, N. (2012). Positive versus Negative. A cognitive perspective on wording effects for contrastive Questions in attitude surveys. – Utrecht: LOT

Holleman, B., Kamoen, N., Krouwel, A., Pol, J. V. D., & Vreese, C. D. (2016). Positive vs. negative: The impact of question polarity in voting advice applications. PloS One, 11(10), e0164184.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Uitgelicht Tags: taalbeheersing

Lees Interacties

Reacties

  1. Casper de Weerd zegt

    21 december 2021 om 09:44

    Het probleem met formuleringen als ‘”Degenen die nu niet gevaccineerd zijn, moeten worden vrijgelaten in die keuze”, is dat het de suggestie bevat dat dat nu niet het geval is. De beleidskeuze is niet verbieden of vrijlaten, maar verbieden of niets doen. Overigens volstrekt eens met de stelling over opgetuigde doelredeneringen. De gemeente Den Haag heeft in een enquête over toekomstig beleid de stellingen voorzien van positieve en negatieve consequenties, waar je het al da niet mee eens mag zijn. Veel consequenties zijn twijfelachtig terwijl andere consequenties niet genoemd worden.

    Beantwoorden
  2. Jan Uyttendaele zegt

    22 december 2021 om 10:20

    Ik zie die ‘min of meer dubbele ontkenning’ niet. Ofwel wil je een verplichte vaccinatie, ofwel wil je die verplichting niet. Ofwel wil je de vrijheid om zich al dan niet te laten vaccineren, ofwel wil je die vrijheid niet. In de beide gevallen is er volgens mij een enkelvoudige ontkenning.

    Beantwoorden
  3. Lut Missinne zegt

    22 december 2021 om 10:45

    Ik zie hier geen dubbele ontkenning, net zomin als in een zin : “er is niet langer een verbod op het gebruik van …”
    De nieuwe zin in het voorstel van B. Holleman betekent gewoon iets anders.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Lut MissinneReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d