• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Moeten schoolboeken aantrekkelijk geschreven zijn?

31 maart 2022 door Marc van Oostendorp 2 Reacties

Gummibeer, bron: Pixabay

“Vind jij het belangrijk dat je kleren er leuk uitzien of lekker zitten?” Ja, ik weet wel hoe ik jullie op het puntje van je stoel kan krijgen: door uit een geschiedenisboek voor de basisschool te citeren: Wijzer! Geschiedenis voor groep 7. Deze passage gaat zo verder:

Vroeger vonden mensen kleren vooral belangrijk om hun lichaam te beschermen tegen het weer of tegen schrammen van takken. De kleding moest dus stevig en lekker warm zijn.

Die twee zinnen bevatten min of meer zakelijke informatie, maar de eerste zin doet iets anders: die probeert de scholier er zelf bij te betrekken door hem of haar een vraag te stellen. Het is een techniek die op scholen vaak gebruikt wordt, zeker als het over ‘zaakvakken’ zoals geschiedenis of aardrijkskunde gaat. Gisteren promoveerde Nina Sangers in Utrecht op een proefschrift over de inzet van deze technieken in schoolboeken.

Sangers maakt onderscheid tussen twee belangrijke vormen. Het stellen van een vraag of het geven van een opdracht, of ook als schrijver zelf naar voren komen, noemt ze ‘stemtechnieken’: in plaats van dat er zakelijke informatie wordt opgelepeld, klinkt er ineens een stem. De andere belangrijke techniek is de verhalende, waarin iets verteld wordt over al dan niet verzonnen personen. Uit het biologieboek Binnenstebuiten, ook voor groep 7:

De Indiase Rajo Devi Lohan is bevallen van een gezonde dochter. Rajo en haar man hebben jarenlang gehoopt op een kind, maar dat kwam er niet. Daarom besloten ze een ivf-behandeling te doen. Hierbij worden een eicel en een zaadcel in een reageerbuisje bij elkaar gebracht. Als ze samensmelten wordt het bevruchte eitje in de baarmoeder van de vrouw geplaatst.

Ook hier geldt: wat het kind moet leren zit in de derde, vierde en vijfde zin. De eerste twee zinnen zijn de snoepjes waar de vitaminen voor de kinderen in verstopt worden. Een van de vragen die Sangers zich stelt: heeft zo’n snoepomhulsel wel zin? Die kwestie is al vaak onderzocht, maar Sangers zette al dat onderzoek op een rij in een zogeheten metastudie. De conclusie is vooral dat het heel lastig te onderzoeken blijft. Onderzoeken geven heel verschillende bevindingen: sommige vonden dat een stemtechniek of een verhaal de stof eenvoudiger maakte, maar andere vonden geen effect of zelfs een negatief resultaat. Het is dan ook een lastig te onderzoeken onderwerp; Sangers ontdekte bijvoorbeeld dat als twee teksten met elkaar vergeleken werden in een experiment, bleek de ‘neutrale’ tekst bij nadere analyse nog steeds wel wat stem- of verhalende elementen te bevatten.

Alleen op het punt van de aantrekkelijkheid zijn de resultaten in de verschillende onderzoeken vergelijkbaar: scholieren vinden de teksten helemaal niet per se aantrekkelijk. Ook Sangers zelf vond maar een klein effect – vooral als twee verschillende versies van een tekst expliciet met elkaar vergeleken werden.

Educatieve uitgevers blijven desondanks vasthouden aan dit soort technieken. Er is ook wetenschappelijk niets wat dat weerspreekt. Er is natuurlijk ook niet meteen iets beters en de precieze analyse die Sangers geeft van de manieren waarop deze technieken worden ingezet, kan het onderzoek alleen maar verbeteren – en daarmee uiteindelijk hopelijk ook de schoolboeken.

Nina Sangers. Vivid educational texts: Engaging students via narrative and voice elements. Proefschrift, Universiteit Utrecht, 2022. Hier te raadplegen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: schoolboeken, taalbeheersing

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter van der Land zegt

    31 maart 2022 om 10:51

    Heel interessant!
    Nog niet gelezen en dus een pavlovreactie: de voorbeelden die hier gegeven worden zijn imho helemaal niet zo aantrekkelijk. Bij een verhaal over ivf zou je de kinderen beter kunnen aanspreken op hun mogelijke toekomstige kinderwens. En deze zin is veel te lang en te abstract: ‘Vroeger vonden mensen kleren vooral belangrijk om hun lichaam te beschermen tegen het weer of tegen schrammen van takken.’

    Beantwoorden
    • Marc van Oostendorp zegt

      31 maart 2022 om 12:14

      Ik heb de voorbeelden gehaald uit de Nederlandstalige samenvatting. De voorbeelden in de Engelstalige hoofdtekst zijn allemaal naar het Engels vertaald en helaas worden de originelen niet gegeven. Ik vond het een beetje suf om Engelstalige vertalingen van Nederlandstalige teksten te bespreken.

      Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d