• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Zo moet het echt niet!

9 juni 2022 door Frits Spits 1 Reactie

Icarus, door Jan Steen. Bron: Flickr

‘Laat eens kijken’, vroeg ik aan een dertienjarig meisje dat met een somber hoofd boven een schoolboek Nederlands hing. ‘Wat is er mis mee?’, vroeg ik. ‘Niet moeilijk, maar zo saai. Wat heb ik hier nu aan?’ Ik keek naar de bladzijden. Die zagen er inderdaad niet erg uitnodigend uit. Veel tekst, een vlakke bladspiegel. En dan het onderwerp, of moet ik zeggen de hoofdgedachte van het hoofdstuk. Eerlijk gezegd kreeg ik de schrik van mijn leven. Wat moet een kind van 13 jaar met deze geestdodende letterbrij. Is dit nu de manier om de kennis en de liefde voor de Nederlandse taal bij te brengen? Om een onderscheid te maken tussen hoofdgedachte en onderwerp als methode om een tekst te lijf te gaan. Wellicht nuttig, maar vooral zo fantasieloos, zo weinig uitnodigend, zo academisch.

Een andere toon zou al helpen. Volgens mij moet je jonge kinderen juist op een heel andere manier wijzen op de eigenschappen van de taal. Je moet ze vooral wijzen op het wonder van de taal. Kennis laten maken met wat je allemaal met taal kan. Teksten aanbieden waarom ze kunnen lachen, waarover ze zich druk kunnen maken, die inspelen op de wereld die hen bezighoudt. Maar dit theoretische geneuzel dat ook nog eens een hele schoolopleiding wordt volgehouden zal hoogstens een stoet apparatsjiks opleveren, maar geen wereldbestormers, geen idealisten, geen vernieuwers, geen liefhebbers van onze taal.

Biedt ze taal aan die hen interesseert en vraag dan waar de tekst die ze gelezen hebben over gaat, wat ze er zelf van vinden, hoe zij het zouden formuleren, hoe ze hierover een gedicht zouden schrijven of een brief. Laat zien hoe elastisch de taal is, hoe scholieren de taal kunnen gebruiken als iets van henzelf, niet van mensen die hun voorkauwen wat signaalwoorden zijn. Natuurlijk moet je dingen weten, maar laat ze de regels vooral zelf ontdekken, vertel vooral over de oneindigheid van de mogelijkheden die onze taal in zich herbergt. Verlok ze om in te treden in de wondere wereld van de taal. Moet je eens opletten hoeveel studenten zich dan weer voor het vak Nederlands zullen inschrijven. En dat meisje van dertien zal mij over haar nieuwe en vernieuwende leerboek zeggen…zo leuk…daar wil ik iedere dag wel mee bezig zijn.

Frits Spits is neerlandicus en radiomaker.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: Jubileum, Jubileum30

Lees Interacties

Reacties

  1. hindiannette zegt

    11 juni 2022 om 07:43

    Zullen we dat boek dan maar snel gaan maken, Frits? Houd me aanbevolen! Annette, Indoloog en docent Nederlands

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij hindiannetteReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d