• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een oog dat fileerde als een mes

17 juli 2022 door Marc van Oostendorp Reageer

Een zomer met Manon Uphoff (10)

Ogen spelen een belangrijke rol in het werk van Manon Uphoff. Ik wees er eerder al op dat het zicht het enige zintuig is dat ze echt behandelt in haar boek over het menselijk lichaam Het moet eten, slapen, ademhalen. Ik heb ook al uitgelegd dat de visuele vorm van haar proza zelf een belangrijke rol speelt – meer misschien dan de klank.

Ook de bundel columns, krantenartikelen en lezingen Hij zegt dat ik niet dansen kan bevat een stukje (dat ze oorspronkelijk schreef voor het hogeschoolblad Trajectum) met de titel Ogen. In dat stukje doet ze een opvallende onthulling: dat ze helemaal niet zo goed ziet. Zoals vaak in het werk van Uphoff wordt die zwakte meteen verbonden met macht. Altijd is er iemand anders die weleens misbruik zou kunnen maken van jouw gebrek:

Ik ben bijziend en een gevolg van mijn dioptrie van min twaalf was dat geruststellingen die op mij als kind werden losgelaten (nee, dat is geen kat of panter, dat is je zwarte jasje; geen spook in de kast, maar een jurk; geen witte hand met dunne vingers, maar een chrysant) niet werkten, omdat ze gebaseerd waren op de ervaringen van anderen die wél goed zagen en de overeenkomsten en verschillen tussen hun verbeelding en de waargenomen werkelijkheid konden controleren.

Het zicht is het belangrijkste zintuig van de mens, en daarmee een bron van macht: wie goed kan zien, kan beter zien hoe het écht zit. Minstens even belangrijk, om Uphoffs relatie met het kijken te begrijpen, is dat het de meest analytische zintuig is. Wie geluid wetenschappelijk wil analyseren, tovert op een scherm een spectogram. Het omgekeerde gebeurt niet of minder: het omzetten van beeld in een geluid om het preciezer te kunnen meten. Kijken betekent ontleden, in stukjes hakken en weer in elkaar zetten.

In die zin zijn het instrumenten in de strijd tussen lichaam en geest die een draad is in veel van Uphoffs werk. Ze zijn het deel van het lichaam dat het dichtst ligt bij de geest. Haar belangrijkste referentiepunt is daarom de beeldende kunst, hoewel ze zelf in maart van dit jaar in NRC iets schreef over het terugkerende thema van kleding in haar werk, en Peter Altena gisteren hier de allusies aan (visuele) porno memoreerde.

En tegelijkertijd ligt het ingewikkelder. Uphoffs liefde voor beeldende kunst, voor tekeningen en schilderen, tonen het ‘onverbrekelijke verbond tussen oog, gedachte en hand”.

In Parijs sta ik oog in oog met de [geschilderde gezichten] van Delacroix en dwars door tijd en ruimte heen worden de vingers van de maker zichtbaar, rond houtskool, potlood en grafiet. Het hoofd werpt een schaduw op het papier. Mens, dier of ding, het bevindt zich dichtbij. Het wordt geleidelijk aan met een blik bedekt, getransporteerd, opgetild, vervangen. Het versmelt met het mentale beeld dat even later over het papier wordt uitgestreken, als een streling van het oog, of er venijnig en scherp wordt neergekrast, door een oog dat fileerde als een mes.

Je neus, je oren en je mond zijn holtes, maar je ogen liggen aan de oppervlakte. Ze lijken daarin op de handen en de vingers, maar ze zijn ook tegenovergesteld. In de roman Gemis noemt de vertelster het oog “een kwetsbaar element, dat veel beelden maar weinig aanraking verdraagt”. Een schilderij of een tekening verenigt die werelden.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Uitgelicht Tags: Manon Uphoff

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

J.W. Schulte Noordholt • Adieu

Nu vannacht, het hele huis ligt open,
ik zit in de blote eeuwigheid,
en ik laat mij door de regen dopen
voor een zachte dood, ik ben bereid.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WINTERMORGEN

Vastgeworteld in de richting van het waaien,
in die dromen scheefgegroeid bukken de bomen.
Elke ochtend in de wind die een maaier nabootst
en het bewegen van wie zand graaft, raap ik tussen
stammen, zoek ik talmend, breek ik berketakken. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Wim Hendriks
1948 Hans den Besten
sterfdag
1831 Willem Bilderdijk
➔ Neerlandicikalender

Media

Elise de Vos – Van alles de laatste

Elise de Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

15 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d