• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Verklaring hoogleraren Frans naar aanleiding van Sectorplannen

17 april 2023 door Jenny Doetjes, Jelle Koopmans, Alicia Montoya en Henriëtte de Swart 1 Reactie

Reactie van de landelijke hoogleraren en teamleiders Frans op de sectorplannen in het wetenschappelijk onderwijs tot 2028-2029

Op voorspraak van de decanen heeft de minister van OCW besloten om extra sectorplanmiddelen toe te kennen aan de talen, onder andere ter versterking van de universitaire opleidingen Nederlands, Duits en Frans. Als hoogleraren en teamleiders verbonden aan de landelijke opleidingen Franse taal en cultuur zijn we hen dankbaar voor deze erkenning van de maatschappelijke waarde van ons vakgebied, en voor het vertrouwen dat hiermee wordt uitgesproken in de kwaliteit van de bestaande opleidingen, die buitengewoon hoog is, ook in internationaal opzicht. Wij delen de zorgen over het tekort aan leraren Frans in het voortgezet onderwijs.

In samenwerking met lokale bestuurders willen wij met de medewerkers van de opleidingen Frans alles op alles zetten om de sectorplannen te laten slagen. Hieronder schetsen wij de randvoorwaarden die wij hiervoor nodig achten.           

  1. Aantrekkelijkheid voor studenten. Bij de implementering van de plannen staat de studie-ervaring van studenten voorop. De plannen worden om die reden sterk verankerd in de verschillende lokale bacheloropleidingen, die voor de studenten als een herkenbare thuisbasis functioneren en die elk een eigen identiteit behouden. Een goede balans tussen lokaal en landelijk onderwijsaanbod is nodig om studenten de breedte en diepgang van een opleiding Frans te laten ervaren en hen te enthousiasmeren om deze expertise via het leraarschap door te geven. Het gezamenlijke landelijke programma wordt door studenten als een aantrekkelijke, studeerbare verrijking ervaren, zodat het daadwerkelijk tot een groei in studentenaantallen kan leiden.
  2. Bottom-up implementatie. Het welslagen van een landelijk programma vereist maximale betrokkenheid van de medewerkers van de opleidingen Frans. Het succes van Masterlanguage Frans is te danken aan het vakteam Frans en de uitstekende samenwerking van de docenten van de opleidingen. Met de pilot Frans Centraal hebben we ook voor de bachelor kennis en expertise opgedaan voor het opzetten van landelijke samenwerking.  Voor interdisciplinaire samenwerking en voor het contact met het bredere maatschappelijk veld is het Platform Frans een waardevolle partner. Een bottom-up implementatie trekt die lijn door naar het beoogde landelijke bachelorprogramma. Dit heeft als bijkomend belangrijk voordeel dat de middelen worden ingezet om de primaire processen van onderwijs en onderzoek te versterken, en niet om nieuwe bestuurlijke organen te creëren.
  3. Langetermijnplanning. De decanen ontwikkelen samen met de medewerkers van de opleidingen Frans een landelijk leerstoelenplan, waarin concrete en lange termijn afspraken worden gemaakt over borging van de verschillende expertises op universitair hoofddocent en hoogleraarsniveau, ook na het emeritaat van zittende leerstoelhouders. Naar onze mening is de huidige capaciteit (landelijk slechts drie opleidingen Frans met een hoogleraar) ontoereikend.
  4. Talentontwikkeling en onderwijsvernieuwing. De sectorplannen worden actief benut voor talentontwikkeling over de hele linie, van student via promovendus en postdoc tot universitair docent, middels Honours programma’s en andere initiatieven. Dit zal bijdragen aan het verhogen van het prestige van de talenstudies, en het vergroten van de aantrekkelijkheid van de opleidingen Frans voor toekomstige studenten. Met steun van lokale bestuurders worden de opleidingen Frans voortrekkers op het gebied van onderwijsvernieuwing, en experimenteren zij met innovatieve onderwijsvormen.
  5. Bestuurlijke rust en ruimte. Om deze vernieuwingsslag mogelijk te maken, krijgen de opleidingen voldoende bestuurlijke rust en ruimte om nieuwe ideeën uit te kunnen werken, en om te kunnen experimenteren met nieuwe onderwijs- en onderzoeksvormen zonder dat dit leidt tot extra werkdruk. Administratieve en bestuurlijke hobbels die daadwerkelijke innovatie in de weg staan worden weggenomen, en nieuwe initiatieven worden gefaciliteerd. Dat zal in de praktijk enige mate van flexibiliteit vragen van bestuurders, én het verlenen van meer autonomie aan de medewerkers van de betrokken opleidingen.

Wij denken dat deze randvoorwaarden realistisch zijn, en dat de samenwerking tussen landelijke opleidingen Frans en lokale bestuurders van de betrokken universiteiten niet alleen het huidige fundament voor universitair onderwijs in de Franse taal en cultuur in stand houdt, maar kan leiden tot een wezenlijke versterking daarvan. Hiervoor willen wij ons graag inzetten. Desondanks signaleren we ook dat het oplossen van het lerarentekort in het voortgezet onderwijs, waaraan het sectorplan een bijdrage wil leveren, een zaak van lange adem is, waarvoor investeringen noodzakelijk zullen zijn over een nóg langere termijn, ook na afloop van de huidige fase van de sectorplannen in 2028-2029.

Prof. Dr. Jenny Doetjes (Universiteit Leiden)
Dr. Jelle Koopmans (Universiteit van Amsterdam)
Prof. Dr. Alicia Montoya (Radboud Universiteit Nijmegen)         
Prof. Dr. Henriëtte de Swart (Universiteit Utrecht)

Dit stuk verscheen eerder vandaag op Platform Frans

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Nieuws Tags: Frans, wetenschapsbeleid

Lees Interacties

Reacties

  1. inigo987 zegt

    20 april 2023 om 13:00

    “Teamleiders, bachelor 3x, bottom-up 2x, masterlanguage, pilot, platform, Honours”. Ik denk dat ik beter Engels kan gaan studeren!

    Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Frans Buyle • Anders

Het was anders. De wind
was anders van toon.
Ik vroeg de weg: het kind
aarzelde ongewoon.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

BERICHT HOE WE ZITTEN

Adem zien te halen
is het enige en
kijken of er geen paard aan komt.
 

Bron: Het Zinrijk, 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

25 augustus 2025: Het Colloquium Neerlandicum 2025

25 augustus 2025: Het Colloquium Neerlandicum 2025

23 juni 2025

➔ Lees meer
19 september 2025: Laatzomer Conferentie NDN

19 september 2025: Laatzomer Conferentie NDN

22 juni 2025

➔ Lees meer
2 juli 2025: Boekpresentatie ‘Een nieuw geluid’

2 juli 2025: Boekpresentatie ‘Een nieuw geluid’

21 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1934 Dirk Bakker
sterfdag
1991 Karel Meeuwesse
➔ Neerlandicikalender

Media

Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

Hoe je taal maakt en hoe taal je raakt

22 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De structuur van wetenschappelijke artikelen

De structuur van wetenschappelijke artikelen

21 juni 2025 Door Marc van Oostendorp 1 Reactie

➔ Lees meer
Het culturele landschap van Frits van Oostrom

Het culturele landschap van Frits van Oostrom

19 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d