• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Die naar believen zwellende of smeltende, vervette vleeshomp

14 augustus 2023 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

40 jaar tandeloos (19)

Zwaarste man van Nederland, 1955. Foto: Harry Pot / Anefo, Nationaal Archief

Naast allerlei andere soorten boeken is De tandeloze tijd ook een studie in het dynamische karakter van de identiteit. Wie ben ik? Wie ben jij? Wie is de ander?

Jos Joosten heeft een tijdje geleden hier de Franse sociologe Nathalie Heinich geciteerd die zegt dat een identiteit altijd drie lagen heeft:

Het komt er dus op neer dat onze identiteit niet eendimensionaal, niet tweedimensionaal maar driedimensionaal is.

Toeschrijving (door anderen), presentatie (voor anderen) en zelfperceptie (door jezelf): dankzij het onderscheid tussen deze drie momenten van identiteit kunnen we de volle subtiliteit van het identiteitsspel vangen waarmee het subject via zijn zelfpresentatie de toeschrijving door anderen kan manipuleren, maar ook zijn zelfperceptie beïnvloed ziet worden door deze toeschrijving, wat er misschien weer toe leidt dat hij zijn presentatie zal aanpassen – et cetera. ‘Zich voelen’, ‘zich noemen’ en ‘genoemd worden’ [zijn] in gelijke mate bepalend voor iemands identiteitsgevoel en […] eventuele tegenstrijdigheid ertussen [kan] een bron van spanning, lijden of min of meer opgekropt conflict worden.

In Het hof van barmhartigheid gaat het over al die dimensies. Een opvallende stilistische karakteristiek is dat bij de hoofdstukjes de naam van een personage wordt vermeld vanuit wie het verhaal wordt verteld (laten we zeggen: Thjum Schwantje), en dat in zo’n hoofdstukje vervolgens de naam van dat personage (‘Op een septemberochtend trof Thjum in de Beethovenstraat een vers en overdadig bloedspoor’) en ik (‘Naar de grond kijken heb ik geleerd tijdens mijn eerste weken hier’) door elkaar worden gebruikt, het personage wordt zowel van buiten (‘door anderen’) als van binnen (‘door jezelf’) bekeken.

Bovendien wordt in dit deel het ingewikkelde verhaal van Albert Egberts en Patrizio Canaponi verteld. De laatste was de auteur van een verhalenbundel en een roman – een zoon van een Italiaanse moeder en een Nederlandse vader, een Evi Aarens van zijn tijd. Met De tandeloze tijd trad Van der Heijden vanachter dat masker vandaan (Canaponi’s ‘verzameld werk’ is nog steeds in de handel). Maar dan komt Canaponi terug in die roman, en is het een pseudoniem van Patrick Gossaert, die de cruciale biografische gegevens deelt met Canaponi. Gossaert sluit een verbond met Egberts: de laatste vertelt de verhalen, Canaponi geeft er de stijl aan.

In Het hof van barmhartigheid vertelt Egberts aan Gossaert een verhaal waarin we ‘Een gebroken pagaai’ herkennen. Gossaert besluit dat dan op te schrijven. ‘De gebroken pagaai’ was een verhaal dat Van der Heijden als allereerste, nog voor het werk van Canaponi, aan de uitgever had gestuurd. Bij de uitgeverij herkende men uiteindelijk Van der Heijden in Canaponi omdat elementen uit ‘De gebroken pagaai’ terugkomen in Canaponi’s Gondel in de Herengracht.

De ingewikkelde gelaagdheid van identiteit komt ook naar voren in het verhaal van Hennie A. Is zij een moordenares? Presenteert ze zich als moordenares? Ziet ze zichzelf als moordenares? Op al die vlakken verschuift er gedurende het verhaal het een en ander. Het begint ermee dat ze haar moeder dood aantreft (al dan niet omdat ze haar om het leven heeft gebracht), maar die dood onmiddellijk verdringt en de rest van de dag doorbrengt alsof er niets is gebeurd. Het eindigt ermee dat het ‘Hof van barmhartigheid’, het gerechtshof van Arnhem, en zo;n beetje iedereen, er voetstoots vanuit gaat dat ze een kille moordenares is die niet alleen haar moeder maar vermoedelijk ook haar vader heeft vermoord.

Maar het duidelijkst zit Heinichs drieslag misschien wel in een gesprek dat Albert Egberts heeft met Ernst Quispel, de zoon van de advocaat van Hennie A. Het gesprek gaat over Quispels zwaarlijvigheid. Quispel legt uit dat hij zichzelf eigenlijk niet dik vindt, hij voelt zich de jongeling die in de dikzak verstopt zit. Maar de buitenwereld reageert onontkoombaar op zwaarte – het begrip fat shaming bestond nog niet, Quispel had het kunnen uitvinden – en dat beïnvloed even onontkoombaar het zelfbeeld:

O, Albert, de walging wanneer opeens tot je doordringt dat je een klomp aan wetten en willekeur onderhevig vlees bent! …iets tussen opbouw en afbraak!… ergens tussen geboorte en dood! Hoe vaak zeggen we niet “ik”… heel ferm, heel overtuigd… maar dat “ik” is verankerd in die naar believen zwellende of smeltende, vervette vleeshomp. Raakt het anker los, dan staat het vermolmde lijf beteuterd naar een loos eindje touw te kijken. Weg “ik”!’‘

(…) Elke dikke of magere of anderszins vervormde persoon reikt zichzelf als halffabrikaat voor zijn totale verkettering aan. Het gaat om de mythe, maar dan niet van grootheid of schoonheid, nee, de mythische proporties gelden hier het misbaksel..

Een interessant aspect van deze beschrijving is hoe het lichamelijke hier invloed heeft op iets abstracts als het zelfbeeld.

Quispel noemt trouwens nog een ander interessante kant van deze ingewikkelde triangel:de toeschrijving van negatieve eigenschappen aan de zwaarlijvige heeft niet alleen invloed op diens zelfbeeld en zelfpresentatie, maar heeft óók te maken met het zelfbeeld van degene die deze eigenschappen toeschrijft (‘Zo mager als hij zelf is, hij voelt zich toch bespot en in zijn hemd gezet’).

Mensen kijken naar de ander en zien er al dan niet zichzelf in. Die ander ziet hoe anderen naar hem kijken en past zich aan, en op basis daarvan ook weer de manier waarop hij terugkijkt. Een zeldzaam lucide beschrijving van het identiteitsspel.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: A.F.Th. van der Heijden

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Kruzdlo zegt

    14 augustus 2023 om 09:12

    (…) bron van spanning, lijden of min of meer opgekropt conflict worden. Ja, daar bestaat literatuur uit. Uit balans zijn. Nooit in evenwicht. In de antipsychiatrie formuleert men het zo: Ik denk dat jij denkt dat jij denkt dat ik denk… enz. Er is nooit spraken van: wie ben ik, van een evenwichtig zelf, wat ben ik.

    Het gaat om de beleving die iemand heeft: Of het nu een drietraps raket is of een losse flodder ( Pavese.)

    Als je een té dikken man X vraagt om af te vallen, heb je grote kans, dat je, de jarenlange vriendschap kan vergeten.

    En dus is er maar één ding en dat is: in alle gevallen…, gebruik je hersens. *=)

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Robert KruzdloReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d