• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Helleveeg

26 september 2023 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

40 jaar tandeloos (45)

Hoewel er dertien jaar verstreken waren na het verschijnen van het vorige deel van De tandeloze tijd, keerden veel van de thema’s en motieven terug in De helleveeg, schoenen bijvoorbeeld, speeksel, honden en incest. Zelfs Italië komt in deze verder door en door Nederlandse roman heel even langs – de huwelijksreis van titelpersonage Tiny zou naar Lugano voeren, al gaat dat op het laatst niet door.

Er zijn ook dingen anders geworden: aan het eind van De helleveeg is Albert Egberts niet alleen een toneelschrijver, maar een internationaal gevierd toneelschrijver, en heeft hij behalve de aangenomen dochter Cynthia ook een eigen zoon, Thjum. Dat wordt meer het materiaal van latere delen.

Een belangrijk verschil is dat er voor het eerst een vrouw een hoofdpersoon is – al staat verteller Albert Egberts af en toe nog behoorlijk in haar licht. In Stemvorken komt pas echt een vrouwelijke verteller aan het woord, en wat dat betreft zit er een duidelijke ontwikkeling in de cyclus: de stem van vrouwen klinkt steeds helderder.

In de eerdere delen gedragen de hoofdpersonen Albert en Ernst zich onaangenaam tegen vrouwen. Beiden beoordelen hen vaak op hun uiterlijk en zelfs het object van beider liefde, Zwanet Vrauwdeunt, nemen ze nauwelijks serieus. Zij komt ook niet echt aan het woord, spreekt als ze spreekt vooral in clichés, wordt door de heren ook belachelijk gemaakt om die clichés, en in het algemeen heb ik niet de indruk dat enig vroeg deel van De tandeloze tijd de Bechdel-toets zou doorstaan. Die behelst dat er minstens twee vrouwelijke bij naam genoemde personages met elkaar spreken over iets anders dan een man.

Dat ze zakken voor die toets komt doordat ze vrijwel uitsluitend verteld worden vanuit de mannelijke hoofdpersonen, die dan weer hun mannelijke gender te danken hebben aan het feit dat ze afsplitsingen zijn van de auteur. Maar De helleveeg doorstaat Bechdel in ieder geval glansrijk. Vrouwen spreken regelmatig met elkaar en die gesprekken zijn niet mals:

‘Ik heb het geweten,’ riep Tiny. ‘Ik heb aan den lijve ondervonden wat het betekent een oudere zus als moeder te hebben. Het maakt je kapot.’

‘Ik weet echt niet waar je het over hebt,’ zei mijn moeder. ‘Ik heb gewoon gedaan wat me opgedragen werd. En later, toen ik getrouwd was, heb ik je met raad en daad bijgestaan. Inderdaad als een oudere en misschien wat wijzere zus.’

‘Raad en daad, zeg dat wel,’ mekkerde Tiny. ‘Goede raad en slechte daad. Denk daar maar eens goed over na, Hanny. Ik kan die dingen hier nu niet hardop uitspreken, want het is feest en er zijn kinderen bij. Ik hoop dat je zelf je conclusies trekt.’

‘Ben ik dan zo’n slechte moeder geweest?’ zei oma met een bibberstemmetje. ‘Ik heb er vijf grootgebracht.’

‘Je bent helemaal geen moeder voor me geweest,’ snauwde Tiny.

Die vrouwen worden wel allemaal nog steeds noodzakelijkerwijs bezien door een man, want Albert Egberts is de verteller van dit deel. Kwalificaties als mekkerde, bibberstemmetje en snauwde komen dan ook allemaal van hem.

Het boek beschrijft een periode van ongeveer 50 jaar, en zeker in de eerste periode is Albert de man die we kennen uit de eerdere delen. Als student reist hij een keer speciaal naar Breda om seks te hebben met zijn tante Tiny, Tientje Poets, de ‘helleveeg’ uit de titel. Het avontuurtje eindigt overigens in een fiasco.

Maar ook in de in De helleveeg beschreven latere jaren zit er iets neerbuigends in Alberts manier van kijken naar zijn tante Tiny. Regelmatig noemt hij haar gedrag ‘kinderlijk’ en karakteriseert hij haar zelf als ‘meisje’ of als ‘bakvis’. Het woord ‘helleveeg’ is zelf natuurlijk al een weinig vleiende benaming voor een vrouw die opkomt voor zichzelf, en die mannen tegenspreekt.

Het interessante van De helleveeg is in de eerste plaats dat je als lezer ondanks die verteller wel sympathie voor de vrouw ontwikkelt (dit is overigens nog sterker het geval in de verfilming die er is gemaakt, waarin Albert nog wel voorkomt, maar hij niet meer degene is van wie uit alles wordt gezien). Tiny is een vrouw die als jong meisje geknakt is, door misbruik en bijna nog meer door de hypocriete wijze waarop vervolgens iedereen met dat misbruik is omgegaan; geen wonder dat ze zich teweer is gaan stellen, en als vrouw van haar generatie zat er dan misschien niet veel anders op dan een ‘helleveeg’ te worden. Tenzij ze, zoals Alberts moeder (de veel oudere zus van Tientje) had besloten een leven in lijdzaamheid te leven, en alle schuld voor alles altijd zelf op zich te nemen.

Een letterlijke betekenis van helleveeg – en bij Van der Heijden mag je denk ik altijd denken aan iedere betekenis van de gebruikte woorden, ook de letterlijke – is natuurlijk: iemand die de hel schoonmaakt. Zowel in de eerste als de laatste zin wordt haar ‘helgele’ stofdoek gememoreerd.

Ook Albert zelf lijkt langzaam tot dat inzicht te komen, al is dat voor hem psychologisch lastig: Tiny beschuldigde immers ook zijn moeder, die als oudere zus ervoor verantwoordelijk zou zijn geweest dat Tiny op zo’n armoedige manier illegaal abortus onderging dat ze onvruchtbaar zou blijven. Het boek eindigt ermee dat Albert een toespraak houdt op Tiny’s begrafenis:

Tijdens mijn toespraak bleef het doodstil, op het zacht verende geklik van Thjums toestel na. Pas toen ik, aan het slot, de overledene opvoerde als Tientje Poets met haar bliksemsnelle gele stofdoek, werd er gepast gegniffeld.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: A.F.Th. van der Heijden

Lees Interacties

Reacties

  1. yoshiyahu zegt

    26 september 2023 om 10:50

    “… en in het algemeen heb ik de indruk dat enig vroeg deel van De tandeloze tijd de Bechdel-toets zou doorstaan.”
    Bedoeld zal zijn: … heb ik niet de indruk …

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij yoshiyahuReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

2 januari 2026: Vlekflits

2 januari 2026: Vlekflits

5 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d