• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Scheiding der Geesten

29 oktober 2023 door Marc van Oostendorp Reageer

40 jaar tandeloos (63)

Nederlandse witte bok. Bron: Wikimedia

Bij het verschijnen van ieder nieuw deel van De tandeloze tijd putten de uitgever en de recensenten zich uit in verzekeringen dat dit nieuwe deel toch echt ook zelfstandig gelezen kan worden. Er komen weliswaar personages in voor die ook al in eerdere delen verschenen, en er wordt ook anderszins af en toe verwezen naar eerdere delen, maar dat stoort heus niet als je De helleveeg, Kwaadschiks of Stemvorken ter hand neemt.

Het is natuurlijk commercieel en uit het oogpunt van leesbevordering zeer verstandig om dit te zeggen, en het is ook vast waar. Maar uiteindelijk is De tandeloze tijd toch ook echt één kunstwerk, waarvan je ieder deel beter gaat begrijpen door ieder ander deel. En dat gaat beide richtingen op: je kunt ook de eerdere delen beter begrijpen door de latere te lezen – wonderlijk genoeg, want het is evident dat de schrijver van Vallende ouders geen idee had van een deel als Stemvorken en wat daarin aan de orde zou komen.

Zo komen we in Stemvorken te weten dat Albert Egberts ‘in zijn studententijd’, dus in de tijd die beschreven wordt in Vallende ouders en De gevarendriehoek een theorie ontwikkeld had die ‘Scheiding der Geesten’ heette:

die moest aantonen dat het ene bewustzijn zich nooit met het andere kon mengen. Hij had het me ooit, om indruk te maken, geprobeerd uit te leggen, maar ik vermoed dat de vergeefsheid van zijn poging een bewijsstuk te meer vormde dat ons beider geesten gedoemd waren gescheiden te blijven.

Die Scheiding der Geesten, de onkenbaarheid van de ene mens van de ander, is een belangrijk thema in Stemvorken, dat de verhouding beschrijft tussen een voormalig fotomodel, die vooral bekend is van de maskers die ze opdeed in de modebladen, en een vrouw die als medewerkster bij de ongediertebestrijding te maken krijgt met de duistere kanten van het menselijk bestaan.

Daarnaast is Stemvorken vooralsnog ook dé roman waarin Van der Heijden in de huid van een vrouw kruipt en zijn stem aan haar leent – waarbij dan kennelijk altijd meteen de vraag opdoemt of het wel kan, of deze schrijver dat wel kan. Dat is een vraag die ook in de roman zelf aan de orde komt, in ieder geval in verband met Harry Mulisch en diens roman Twee vrouwen.

Maar bij nadere beschouwing is dit thema prominent aanwezig geweest in alle eerdere delen: het onbegrijpelijke gedrag van Albert Egberts senior voor junior, het mysterie rondom het gedrag van de moord op haar ouders verdachte Hennie A. Het universum van Van der Heijden is bevolkt door personages die elkaar misschien proberen te begrijpen of te manipuleren, maar uiteindelijk toch niet echt tot de geest van die ander weten door te dringen.

Het dieptepunt in de hele cyclus wordt wat dit betreft misschien wel bereikt als Zwanet, dan nog een jong meisje, in het Vondelpark verkracht wordt (in Stemvorken verwijst ze ernaar met ‘aangerand’), zich geheel ontdaan tot Ernst Quispel redt, die denkt dat ze een erotisch spelletje met hem speelt en dan de hele handeling om die reden nog eens overdoet.

De ultieme onkenbare is in dit wereldbeeld natuurlijk God. Dat mensen tot Hem bidden en Hem prijzen is ook een misverstand:

Hele volkeren hebben hun God, al dan niet met offers, dankbaarheid betuigd voor Zijn inspanningen. Ik vermoed dat ze Hem stiekem als zondebok vereren: Hij is immers verantwoordelijk voor de ondraaglijke willekeur van al het bestaande. Laten we Hem in plaats van De Schepper De Zondebok noemen… of kortweg, zoals God in het Kroatisch heet, Bok… Bok de Willekeurvorst.

De observatie dat de Kroatische naam voor God Bok is, wordt ook gemaakt in Het hof van Barmhartigheid, Maar hier wordt de toespeling op ‘zondebok’ nog niet gemaakt. God is hier een ‘oude bok’, iemand die de mens daadwerkelijk de hele tijd dwars zit:

Mijn hypothetische “God” is de gehate verzamelnaam voor… en nu doe ik maar even net of ik een definitie opdreun… “datgene wat, tot ons grote verdriet en onze machteloze woede, sterker is dan wijzelf zijn”… of op z’n minst “al wat ons, tot onze grote frustratie, tegenwerkt, dwarsboomt…” Het Kroatische woord voor God, las ik laatst in een tijdschrift, is “Bok”… Klinkt al beter dan “God”… De Oude Bok. Mooi. Ik noem die van mij De Oude Remschoen… daarmee is Hij niet slecht getypeerd. Hij is de grote weerstrever… de grote beknotter… Strooier van pikzwarte roet in ons eten.

Hier is van een scheiding der geesten (van de menselijke geest en de Heilige Geest) nog geen sprake. God is wel degelijk Wie Hij is. Op het inzicht dat Hij ook een Zondebok is, moet de lezer duizenden pagina’s doorlezen tot in Stemvorken.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: 20e eeuw, 21e eeuw, A.F.Th. van der Heijden, letterkunde

Lees Interacties

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

J.W. Schulte Noordholt • Adieu

Nu vannacht, het hele huis ligt open,
ik zit in de blote eeuwigheid,
en ik laat mij door de regen dopen
voor een zachte dood, ik ben bereid.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

WINTERMORGEN

Vastgeworteld in de richting van het waaien,
in die dromen scheefgegroeid bukken de bomen.
Elke ochtend in de wind die een maaier nabootst
en het bewegen van wie zand graaft, raap ik tussen
stammen, zoek ik talmend, breek ik berketakken. [lees meer]

Bron: Spinroc en andere verzen, 1958

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1933 Wim Hendriks
1948 Hans den Besten
sterfdag
1831 Willem Bilderdijk
➔ Neerlandicikalender

Media

Elise de Vos – Van alles de laatste

Elise de Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

Annemarie Nauta over Turks Fruit (1972)

15 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d