Geregeld verschijnt op Neerlandistiek een bijdrage met de titel ‘Nieuw in het Handboek Didactiek Nederlands’. Het Handboek Didactiek Nederlands is een digitale vakdidactische publicatie die voortdurend wordt aangevuld met vakdidactische en vakinhoudelijke bijdragen over taalbeheersing, taalkunde en letterkunde. De beoogde lezers van het handboek zijn leraren en leraren-in-opleiding. Met deze artikelen kunnen zij actuele vakinhoud integreren in hun lessen Nederlands. Bovendien krijgen zij hiermee in een notendop informatie over de huidige stand van de wetenschap.
Doel(groep) van het handboek
Het doel van de aankondigingen op Neerlandistiek is vooral om leraren en leraren-in-opleiding te verleiden tot het aanklikken van de link naar het gehele artikel uit het Handboek. Die tekst kan online gelezen, geprint of als pdf opgeslagen kan worden. De omvang van een artikel mag de 1200 woorden niet overschrijden en de tekst is dan ook voornamelijk bedoeld als een eerste kennismaking met een bepaald onderwerp. Als een schrijver meer woorden nodig heeft, dan wordt een tekst in kleinere afgeronde gehelen van die lengte opgeknipt. Aan het eind van elke bijdrage staat een overzicht van geraadpleegde literatuur waarmee een leraar of student aan de lerarenopleiding op zoek kan gaan naar verdere verdieping. Ook is daar een korte biografie van de specialist te vinden. En helemaal aan het einde bevindt zich een overzicht met tags die aan het betreffende artikel zijn gehangen. Door daarop te klikken kom je terecht bij andere artikelen met diezelfde tag.
Redactie
De coördinatie van de redactie van het gehele Handboek is in handen van Gert Rijlaarsdam. Daarnaast bestaan er drie min of meer zelfstandig opererende redacties: een voor taalbeheersing, een voor taalkunde en een voor literatuur. Elk van deze redacties is voortdurend op zoek naar schrijvers die een bijdrage willen leveren over een onderwerp dat interessant kan zijn voor (aanstaande) leraren.
Zodra er een artikel binnenkomt, gaat de redactie op zoek naar twee beoordelaars. Een van hen is altijd een vakgenoot. Deze beoordeelt het stuk inhoudelijk op juistheid en op volledigheid (voor zover dat mogelijk is in 1200 woorden). De andere meelezer is altijd een leraar of lerarenopleider. Deze heeft de opdracht na te gaan of een tekst begrijpelijk genoeg is en of deze voldoende didactische aanknopingspunten biedt.
Taalkunde
Op dit moment zijn er in het Handboek al verschillende interessante stukken te vinden over uiteenlopende taalkundige onderwerpen als werkwoordspelling, taalvergelijking, straattaal, meertaligheid en grammaticaonderwijs. Maar er zijn nog meer dan genoeg andere onderwerpen die daarin ook een plaats verdienen. De vijfkoppige redactie van het onderdeel taalkunde – Kristel Doreleijers, Marc van Oostendorp, Jimmy van Rijt, Maartje Zijnge-Schenau en Roland de Bonth – houdt ogen en oren open voor taalkundige onderwerpen die geschikt zijn voor opname in het Handboek Didactiek Nederlands.
Meedenken of meelezen?
Voor suggesties uit het veld staat de redactie vanzelfsprekend open. We zouden het dan ook zeker waarderen als leraren en studenten aan een lerarenopleiding zelf taalkundige onderwerpen aandragen, waarvoor een bijdrage in het Handboek wenselijk is. Zo kan de aansluiting tussen de onderwijspraktijk en lopend onderzoek verder verbeterd worden.
Zoals gezegd wordt elke bijdrage ook kritisch gelezen door een leraar of lerarenopleider. Zou je het interessant vnden om eens – of vaker – een bijdrage over een taalkundig onderwerp te beoordelen voor het Handboek, stuur dan een mailtje naar Roland de Bonth (roland.debonth@ivdnt.org). Vermeld daarbij eventueel naar welk specifiek onderwerp uit de taalkunde je voorkeur uitgaat. Als er een artikel beoordeeld moet worden dat past bij jouw interessegebied, dan nemen we graag contact met je op.
Frans Daems zegt
Ik vind dit Handboek een schitterend initiatief. Felicitaties aan alle redacteuren en de coördinator.