• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

‘Waarom moeten we die woke shit lezen?’

8 februari 2024 door Saranne Schümers 2 Reacties

Foto door Amanda Mills, USCDCP van Pixnio

Scholieren kozen deze week massaal voor een ruk naar rechts bij de jongerenverkiezingen en bleken daarmee verrassend goede voorspellers voor de landelijke stemming. Ook in mijn klassen is deze verandering in denken al een tijdje te merken. Liever praten ze in de bovenbouw van het vwo niet over feminisme, want er is volgens met name jongens al genoeg gelijkheid. Ook het klimaat staat opvallend laag op de agenda, want alles is wel gezegd of er zijn twijfels over de noodzaak. Ik geloof niet dat het alleen maar desinteresse is, maar er is in het maatschappelijke debat wel iets gebeurd waardoor leerlingen klaar zijn met, zoals zij het noemen, ‘die woke shit’.

Literatuur staat niet op zichzelf, ook niet in mijn lessen. Zo schrijven leerlingen een persoonlijke literaire recensie over een boek, of een essay over een onderwerp uit een geëngageerde roman. Ik wil leerlingen laten nadenken over wat romans voor hen betekenen en hoe ze zich weloverwogen kritisch kunnen verhouden tot de wereld in en buiten de romans. Ik hoop ze te kunnen laten zien wat kunstenaars willen bereiken door met hun boeken maatschappelijke debatten in te duiken. Ze mogen uitwerken waarom ze het eens of oneens zijn met een boodschap in een roman. Ze mogen kritisch zijn op oude romans en hoe die vandaag de dag bekeken kunnen worden. Ze mogen kijken wat de invloed van een omgeving op een karakter kan zijn.

Soms zit ik avonden na te denken over hoe ik leerlingen meer kan laten lezen. Wat raakt, inspireert, vermaakt, verrijkt, daagt uit? Is het mijn moeite nog wel waard, om ze tegen de groeiende desinteresse en recalcitrantie op te motiveren?

Maar dan, dan is er die leerling die na de les nog even blijft hangen en me stilletjes vertelt dat hij mijn tip heeft opgevolgd en nu een roman heeft gelezen over een hoofdpersoon die zich precies zo voelt als hij. De leerling die me mailt om te zeggen dat ze nooit had geweten dat er ook een boek bestaat dat precies haar moeite met uit de kast komen beschrijft. De leerling die zegt dat ze de hele nacht heeft doorgelezen, omdat een boek zo ontzettend verdrietig en mooi was en dat ze aan haar overleden moeder moest denken. De leerling die geen tijd heeft voor het huiswerk van andere vakken, omdat hij niet kan stoppen met het zoeken naar meer informatie over intertekstuele verwijzingen in een roman. De leerling die het boek op zo’n knappe manier koppelt aan iets wat we bespreken in de les, dat ik alleen maar glunderend kan zeggen hoe mooi die vondst is.

In een tijd waarin cultuur door veel mensen als linkse hobby wordt gezien, waarin mensen vrezen voor hun bestaansrecht, waarin mensen vaker de ander met argwaan bekijken, is het meer dan ooit nodig goede boeken te lezen die meer van het onbekende en onbeminde laten ervaren. Het is nodig leerlingen te leren hun eigen oordeel uit te stellen en ze te leren door de ogen van anderen te kijken en na te denken over de vele kleuren nuance voorbij de oppervlakte. We kunnen het bij Nederlands hebben over de verhalen van anderen en de kracht van woorden om mensen uit elkaar te drijven. Dat kan. Liever heb ik het over de kans om mensen met woorden en verhalen weer dichter bij elkaar te brengen. Als dat woke shit is, dan zoek ik voor de volgende les een nieuwe stapel boekentips.

Dit stuk verscheen eerder op de website van de Radboud Universiteit

Delen:

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: leesonderwijs

Lees Interacties

Reacties

  1. : J. Eissink zegt

    8 februari 2024 om 21:05

    Een stapel tips heb ik niet, maar zet Martijn Benders eens op die lijst, en dan niet in het laatst zijn De eeuwige ontgroening. Een van de thema’s in dat boek (naast een reisverslag met vertaalde Turkse poëzie) is juist ‘die woke shit’, meer in het bijzonder draait het er om de vraag waarom recente literatuur vrijwel alleen nog lijkt te bestaan uit woke shit. Ik had het genoegen er een voorwoord bij te schrijven, zie https://eiss.ink/2023/11/04/voorwoord/. De taal van Benders is soepel en zal jongeren aanspreken die afkerig zijn van inderdaad versleten ideologische thema’s. Als woke shit jongeren vervreemdt van literatuur, en dus van de taal, dan gaat er in het onderwijs iets mis.

    Beantwoorden
    • beukenwoud zegt

      9 februari 2024 om 12:12

      Na tweeëntwintig jaren in dit leven
      Maak ik het testament op van mijn jeugd
      Niet dat ik geld of goed heb weg te geven
      Voor slimme jongen heb ik nooit gedeugd
      Maar ik heb nog wel wat mooie idealen
      Goed van snit, hoewel ze uit de mode zijn
      Wie ze hebben wil, die mag ze komen halen
      Vooral jonge mensen vinden ze nog fijn

      Beantwoorden

Laat een reactie achterReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Jacob Winkler Prins • Volle maan

Visschermeisjes waden langzaam mee:
Voeten scheemren onder donkere rokken
En weerspieglen in de blanke ree!

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

NON VOYAGE

Het vermoeiende van reizen is het verdringen van het meemaken.

Bron: Barbarber, december 1971

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

Een rijk leven: afscheidsrede Johan Koppenol, VU Amsterdam

17 juni 2025

➔ Lees meer
3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

3 juli 2025: afscheidssymposium Johan Koppenol

17 juni 2025

➔ Lees meer
10 oktober 2025: De dag van de biografie 

10 oktober 2025: De dag van de biografie 

17 juni 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

sterfdag
1962 Joseph Endepols
➔ Neerlandicikalender

Media

De internationale positie van het Engels

De internationale positie van het Engels

14 juni 2025 Door Marc van Oostendorp Reageer

➔ Lees meer
Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

Inspiratiesessies in het Universitair Museum Utrecht

11 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

De Inktpodcast 29: Muziek voor tekst deel I

10 juni 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d