• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Waar slaat het allemaal op?

30 maart 2024 door Marc van Oostendorp 1 Reactie

Op Amerikaanse colleges en universiteiten bestaat het fenomeen van de Great Books Lectures: een cursus die gebaseerd is op meesterwerken van de wereldliteratuur. In de handen van een goede docent kan dat een heel inspirerend vak zijn in de waardigste humanistische traditie: in Homerus, Dante en James Joyce vinden docent en studenten uiteindelijk zichzelf terug.

Jan Konst, hoogleraar Nederlandse letterkunde in Berlijn, zet met zijn nieuwe boek Papieren vrienden in zekere zin zo’n Great Books-cursus op. Het verschil is misschien dat het daarbij gaat om Nederlandstalige literatuur – uit alle eeuwen, dat wel – en dat niet iedereen per se De belofte van Pisa van Mano Benzamour tot de great books zou willen rekenen. Konst heeft het dan ook niet over grote boeken, hij heeft het niet eens over boeken: hij heeft het over personages in boeken, personages die hij tot zijn vrienden rekent.

Vrienden

Die vrienden gebruikt hij vervolgens wel om de allergrootste vraag te onderzoeken: die naar de zin van het leven. Hoe ervaren deze personages de zin van hun bestaan? En wat voor conclusies trekt Konst over de zin van zijn eigen bestaan, of dat van de ander? Behalve Samir Zafar uit De belofte van Pisa gaat het onder meer over Margriete van Limborgh, Jeptha (uit Vondels Jeptha ofte offerbelofte), Sofie Lakmaker (uit Tobi Lakmakers De geschiedenis van mijn seksualiteit) en Tibbolt Satink (uit MIM van A.F.Th. van der Heijden).

Het is nogal een waagstuk, zeker voor een literatuurwetenschapper. Zo’n aanpak vereist immers dat je de personages niet langer als personages ziet, maar als mensen van vlees en bloed. De zin van het bestaan van een personage is nogal overzichtelijk: die moet een rol vervullen in een verhaal. Konst moet daarom iets doen wat nogal ongebruikelijk is in de literatuurwetenschap: de personages serieus nemen als waren ze zijn vrienden.

Om de zin van het bestaan te onderzoeken (‘waar slaat het allemaal op?’ vraagt hij zich af, aan de hand van zijn vriend Onno Quist uit De ontdekking van de hemel) gebruikt hij verder een instrument uit de zogeheten existentiële psychologie – een vakgebied dat onderzoekt op welke manieren mensen betekenis geven aan hun leven.

Elegant

Er zijn dan vijf algemene strategieën te onderscheiden. De eerste heet horizontale transcedentie: je zoekt die zin in een verbinding met het hogere, het goddelijke. De tweede verticale transcedentie: je zoekt in de wereld om je heen iets dat groter is dan jijzelf – de wetenschap, de democratie, noem maar op – en vindt daarin betekenis voor je leven. De derde is zelfontplooiïng: je probeert te komen tot de best mogelijke versie van jezelf volgens een bepaalde maat. De vierde weg is dat je betekenis zoekt in grotere groepen – je dorp, je land, je voetbalclub. En de vijfde, laatste weg, is dat je de betekenis vindt in individuele mensen in je buurt: je geliefde, je kinderen, je hulpbehoevende buurman.

Konst laat zien hoe verschillende personages al dan niet succesvol naar betekenis zoeken volgens een van deze algemene stramienen. Hij confronteert ze ook met elkaar, deelt ze in groepjes in om zo het spectrum te beschrijven van waar je zin kunt vinden. De literatuurwetenschapper en de literaire non-fictieschrijver vloeien zo op een elegante manier in elkaar over.

Geloven

Wat is nu de zin van het bestaan? Het allerlaatste personage dat Konst behandelt is Marie. Zij staat niet voor niets aan het eind, haar zoektocht langs allerlei mannen in Connie Palmens De wetten heeft duidelijk veel gemeen met die van Jan langs allerlei personages. Van iedereen valt iets te leren, maar de ware betekenis zit natuurlijk uiteindelijk in die tocht.

Of eigenlijk zit het nog anders: waar Onno Quist (Konsts eerste personage) in een depressie verzinkt omdat hij nergens meer in gelooft, overleeft Marie omdat ze heel sterk gelooft in, bijvoorbeeld, de kunst en het kunstenaarschap. Het is van belang ergens in te geloven, al maakt het niet eens zoveel uit wat dat dan is. Misschien kun je dat nog beter leren van papieren vrienden dan van existentieel psychologen.

Externe inhoud van YouTube

Deze inhoud wordt geladen van YouTube en plaatst mogelijk cookies. Wil je deze inhoud bekijken?

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel Tags: letterkunde

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert Kruzdlo zegt

    30 maart 2024 om 10:09

    Existentialistische psychologie van Sartre trekt mij veel meer aan. Vooral de verantwoordelijkheid die je aflegt voor welk beleving, geloof dan ook. Alles is een beleving anders was er geen wetenschap. Alles blijft een beleving, anders is er geen vooruitgang. Feiten komen hier niet aan te pas. Het blijven papieren vrienden.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Robert KruzdloReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Kees Jiskoot • Zwaarmoed en potsier

Maar aan Brusselse loketten
bezig ik hun zoet patois:
Jefke, Ickxske, Sjefke, Krieckxske,
Olland, Olland, Toetatwâ.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

SNOETJE

Een snoetje van ontroering, een snoetje van ontrouw.

Bron: Barbarber, september 1969

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

6 februari 2026: Towards New Horizons of Scholarly Publishing

17 december 2025

➔ Lees meer
28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

28 december 2025: Zesde editie van Winterzinnen

16 december 2025

➔ Lees meer
14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

14 januari – 6 maart 2026: Workshop Slimmer zoeken in Delpher

10 december 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1901 Pierre Boyens
sterfdag
1891 Jan Beckering Vinckers
1933 Johan Kern
1951 Jacoba van Lessen
2024 Erik Brus
➔ Neerlandicikalender

Media

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

Het verdwenen botje van Sint-Werenfridus

18 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek 2 Reacties

➔ Lees meer
Elise Vos – Van alles de laatste

Elise Vos – Van alles de laatste

17 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Waar komt al die literatuur vandaan?

Waar komt al die literatuur vandaan?

16 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d