• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Neerlandistiek. Online tijdschrift voor taal- en letterkunde

Neerlandistiek

Online tijdschrift voor taal- en letterkundig onderzoek

  • Over Neerlandistiek
  • Contact
  • Homepage
  • Categorie
    • Neerlandistiek voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal

Een rijker taalklimaat: niet zo sexy, maar wel urgent

18 mei 2024 door Saranne Schümers 1 Reactie

De resultaten van PISA zijn inmiddels weer met een laagje stof bedekt en een enkele eenzame strijder probeert dit er nog af te blazen, maar veelal tevergeefs. Steeds meer leerlingen halen de referentieniveaus voor taal niet en verlaten de school als functioneel analfabeet. Het PISA-onderzoek kijkt naar de zelfredzaamheid van onze 15-jarige leerlingen, nu en in de toekomst, en de resultaten zijn zorgwekkend. Er is een crisis. Die taal- en leesklimaatcrisis is alleen niet zo’n heel sexy probleem. 

De afname van de leesvaardigheid en, iets breder, de taalvaardigheid van onze jongeren is van alle schoolse problemen zo stoffig als het klimaatprobleem. Deze analogie lijkt vergezocht, maar er zijn meer parallellen dan je denkt. Zo goed als iedereen snapt dat we er een zootje van maken, ook al ben je het niet eens met de maatregelen. De oplossingen worden ontworpen voor de lange termijn, zijn lastig en complex en dus niet te leveren in hapklare brokken. Van het oplossen van het probleem word je niet beroemd of miljonair. Waarschijnlijker moet je stapsgewijs en met veel samenwerking tussen diverse partijen met verschillende belangen toewerken naar een rijker taal- en leesklimaat waarin ook degenen kunnen bloeien die niet al zelfredzaam zijn. 

Geïntegreerd

Het grootste overeenkomstige probleem is volgens mij het gebrek aan urgentiebesef. De mentaliteit lijkt: als we vandaag niets doen, kunnen we het morgen ook wel oplossen. De PISA-resultaten waren in 2014 en 2018 ook al zorgwekkend. De resultaten van 2022 waren verontrustend voor iedereen die al op de hoogte was, maar ze waren niet heel verrassend, want er was nog weinig wezenlijk veranderd aan ons taal- en leesonderwijs. 

Net als bij een klimaatcrisis heeft lang niet iedereen er voortdurend last van. Niemand gedijt goed bij extreme hitte, watersnood of een naderende storm. De gebieden waar de kansarmere mensen leven, worden echter vaak het hardst geraakt. Bij achterstanden in taal- en leesvaardigheid is het probleem juist het grootst bij leerlingen uit de sociale milieus waar ouders niet in staat zijn om hen bij te spijkeren of voor dure bijlessen te betalen. Als het niet jouw probleem is, waarom zou je dit dan willen oplossen? En zo groeit de ongelijkheid in ons onderwijs.

TeacherTapp stelde aan docenten van verschillende vakken vragen over de taalvaardigheid op Nederlandse scholen. Wiens verantwoordelijkheid is het dan om de problemen op te lossen? Uit de antwoorden van de docenten van het voortgezet onderwijs blijkt dat de meesten de noodzaak inzien van meer aandacht voor taalvaardigheid in de klas. Dit is volgens hen ook niet alleen de taak van de docent Nederlands, de schoolleiding, het basisonderwijs of de overheid, maar een taak van alle docenten (tabel 1). Daarbij vindt men dat taalvaardigheid geïntegreerd moet worden in alle vakken (tabel 2).

Screenshot

Verstoffen

Aan de andere kant zijn er andere prioriteiten en is er de waan van alledag, zodat taalvaardigheidsontwikkeling er toch vaak bij in blijkt te schieten. Docenten geven aan dat er op veel scholen nog wel een beetje is geïnvesteerd in taalcoördinatoren, scholing van docenten of leesuren, maar met name op het voortgezet onderwijs zijn er erg veel scholen waar een effectieve taalvaardigheidsaanpak nog steeds afwezig is of onvoldoende uitgewerkt (tabel 3 en 4). Daarin is nog niet meegenomen dat het per school ook erg verschillend is of en hoe er aandacht wordt besteed aan deze aanpak. De verschillen tussen scholen zijn groot. De meeste docenten merken op dit moment wel dat de huidige taalvaardigheid een negatieve invloed heeft op de prestaties van leerlingen bij alle vakken (tabel 5). Op de scholen blijkt die noodzaak er dus zeker te zijn. 

Ondertussen lijkt het onderwijs en daarmee de toekomst van onze jongeren geen heet hangijzer bij de formatiebesprekingen. Lerarentekort, kansengelijkheid en zorgen over de taalvaardigheid leggen het af tegen scheuren op de snelweg. De mooie initiatieven van bezorgde docenten en onderzoekers lijken nog te veel op hozen met een lek emmertje, terwijl de storm doorraast over onze jongeren. Dan zet het weinig zoden aan de dijk wanneer de scholen geen stimulans krijgen vanuit die overheid om opleidingen te verbeteren en meer te doen voor een rijker taal- en leesklimaat. 

Gelukkig zijn die docenten met hun emmertjes er nog wel. De docenten die met liefdewerk oud papier proberen in hun lessen een rijk leesklimaat te creëren en die met de taalvaardigheid van hun leerlingen aan de slag gaan. Niet voor het grote geld of een sexy massasentiment, maar voor de jongeren die nu op school zitten, de jongeren die op dit moment beter onderwijs verdienen en die niet kunnen wachten op trage besluitvorming en desinteresse vanuit politiek en maatschappij. Het fundament voor hun toekomst wordt nu gelegd. Moet je dat laten verstoffen? Het gaat maar over mensen.

Delen:

  • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
  • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
  • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
  • Klik om te delen op Telegram (Opent in een nieuw venster) Telegram
  • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Aan het laden...

Gerelateerd

Categorie: Artikel, Neerlandistiek voor de klas Tags: leesonderwijs, onderwijsbeleid, PISA, taalklimaat

Lees Interacties

Reacties

  1. Els Stronks zegt

    18 mei 2024 om 17:24

    De overheid investeert wel, vanuit gevoel voor urgentie: via het Masterplan Basisvaardigheden, de actualisatie van de kerndoelen en eindtermen Nederlands, en ook door toekenning van NWA-subsidie (zie http://LeesEvolutie.nl). Verbetering zal inderdaad moeten komen door grootschalige samenwerking. Ik ben als trekker van het NWA-project LeesEvolutie niet onpartijdig, maar denk dat het meer helpt bij te dragen aan die grootschalige samenwerking dan te suggereren dat de overheid niets doet. Als je je bijvoorbeeld aan wilt sluiten bij LeesEvolutie, welkom!

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Els StronksReactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Gedicht van de dag

Sint Nicolaas

Zie eens, Mietje! wat al lekkers
U, Sint Nicolaas al bragt;
Omdat ge’ als gehoorzaam Meisje,
Uw verpligting hebt volbragt.

➔ Lees meer

Bekijk alle gedichten

  • Facebook
  • YouTube

Chris van Geel

De koeien schemeren door de heg,
het paard is uit taaitaai gesneden,
in ieder duindal ligt dun sneeuw.

De branding vlecht een veren zee
waar zon over omhoog stijgt, licht waarin
geen plaats om uit te vliegen is.

Bron: Uit de hoge boom geschreven, 1967

➔ Bekijk hier alle citaten

Agenda

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

11 december 2025: Anne Frank, schrijfster

3 december 2025

➔ Lees meer
11 december 2025: Proefcollege Nederlands

11 december 2025: Proefcollege Nederlands

2 december 2025

➔ Lees meer
5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

5 december 2025: Intreerede Jolyn Philips

28 november 2025

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle agendapunten

Neerlandici vandaag

geboortedag
1946 Dick Wortel
➔ Neerlandicikalender

Media

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

Dichter Esther Jansma (24 december 1958-23 januari 2025)

2 december 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

De postkoloniale podcast met Remco Raben over Pramoedya Ananta Toer

30 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

Peter van Zonneveld over Tjalie Robinson/Vincent Mahieu (1993)

29 november 2025 Door Redactie Neerlandistiek Reageer

➔ Lees meer
➔ Bekijk alle video’s en podcasts

Footer

Elektronisch tijdschrift voor de Nederlandse taal en cultuur sinds 1992.

ISSN 0929-6514
Bijdragen zijn welkom op
redactie@neerlandistiek.nl
  • Homepage
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Over Neerlandistiek
  • De archieven
  • Contact
  • Facebook
  • YouTube

Inschrijven voor de Dagpost

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Copyright © 2025 · Magazine Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Homepage
  • Categorie
    • Voor de klas
    • Vertelcultuur
    • Naamkunde
  • Archief
    • 10 jaar taalcanon
    • 100 jaar Willem Frederik Hermans
  • E-books
  • Neerlandistische weblogs
  • Jong Neerlandistiek
  • Frisistyk
  • Mondiaal Neerlandistiek
  • Over Neerlandistiek
  • Contact
 

Reacties laden....
 

    %d