Vorig jaar op 14 augustus en 25 september riep Aleid Truijens docenten op om niet te vergeten elke dag een gedicht voor te lezen. Hoewel ik graag aandacht besteed aan poëzie en dat ook geregeld doe, had ik dát nog niet gedaan, maar omdat ik net Ik wou dat ik een vogel was – Een natuurgedicht voor elke dag van het jaar aangeschaft had, dacht ik: ik ga het gewoon doen!
En ik heb het gedaan! Ik startte een powerpoint met steeds een foto van een gedicht en de datum, de powerpoint vulde ik wekelijks aan, vaak met gedichten uit Ik wou dat ik een vogel was, maar ook uit gedichten voor elke dag – het beste uit 40 jaar PLINT, Wees welkom boven op mijn beste hoed en van de websites van School der Poëzie (gedichten van scholieren) en van raadgedicht.nl.
Mijn klassen varieerden dit jaar van 2-havo tot en met 6-vwo en ik las in alle klassen hetzelfde ‘gedicht van de dag’ voor en afhankelijk van de klas gaf ik indien nodig toelichting (bv. ‘Een bader is een zwemmer’ bij Baders hartewens van Albert Verweij) en stelde ik vragen als ‘waar gaat het over’, ‘wat valt jullie op’, ‘is er rijm’, ‘voelen jullie het ritme’, ‘zien jullie stijlfiguren’, ‘zien jullie beeldspraak’, etc.
In het begin vonden de leerlingen het een beetje gek (waarom doet deze mevrouw dit? waarom rijmt dit gedicht niet?), maar door de laagdrempelige manier van bespreken, werden ze steeds enthousiaster en durfden ze steeds meer bij te dragen aan de bespreking. Iedere les begon met een gezamenlijk moment, een korte contemplatie, en dat was heel mooi. Op mijn school, het Calscollege Nieuwegein, leren we de leerlingen in alle jaarlagen dat ze bij schrijf- en spreekopdrachten aandacht moeten besteden aan bijzonder taalgebruik en krijgen ze een hogere waardering als ze stijlfiguren en beeldspraak gebruiken. Al mijn leerlingen werden daar steeds vrijer en beter in, 6-vwo had prachtige creaties bij het literatuurmondeling, 2-havo en 2-vwo schreven in maart schitterende gedichten voor hun PoëzieRevue (School der poëzie) en afgelopen maand voor hun opdracht bij de vierde roman van dit schooljaar: “schrijf een gedicht / rap / lied”, en de meeste gedichten rijmden niet!
Kortom: ik blijf het doen en ik herhaal graag Aleids oproep: “En vergeet niet komend schooljaar elke dag een gedicht voor te lezen”!
Bas Jongenelen zegt
Prachtig!
Jm Viergever zegt
Mooi! En wat vreselijk leuk om te lezen dat de leerlingen er zelf ook steeds meer plezier in kregen.
Ruud Schinkel zegt
Ik geef les aan volwassenen《mbo-1 t/m mbo-4》en sluit de lesdag al vele jaren af met een gedicht. Meerdere studenten vragen om kopietjes. Een kleine moeite voor heel veel levensverdieping en plezier.
liselore van ockenburg zegt
Heel inspirerend, Karin!
Tonny van Hoek-Winnemuller zegt
Ben dol.op korte gedichtjes. Waar kan.ik.ze vinden?
Arthur Modderkolk zegt
Geweldig initiatief. Zelf ben ik in coronatijd wekelijks gedichten gaan ophangen bij een bankje op het Kloosterlaantje in Driebergen. Ik heb het bankje voorzien van het bordje “Gedichtbankje” en hang wekelijks op woensdagmorgen een gedicht van een nederlandse of vlaamse dichter op. Veel leuke reacties van wandelaars.
Debby Heymans zegt
Meer poëzie in de klas! Mooi initiatief, Karin. Daar wordt een juf blij van, toch?