Moet alles een naam krijgen? Op een van mijn tochten over Wikipedia ontdekte ik ineens dat er een pagina bestaat voor ‘Generatie Beta‘, volgens de encyclopedie zelf bestaande uit kinderen die geboren zijn van ‘het midden van de jaren 2020 tot en met het einde van de jaren 2030′.
Met andere woorden: die kinderen zijn nog niet geboren, of hooguit kun je de baby’s van dit jaar er nog bij rekenen. Hoe weten we dat zij minder gemeen zullen hebben met de kinderen die nu een jaar of tien zijn (‘generatie Alpha’) dan met de kinderen die over tien jaar geboren worden?
Ik vroeg er op Wikipedia naar
Op Wikipedia draait alles om bronnen en er staan goede bronnen in het artikel. Prima artikel.
Het is inderdaad de waarheidsopvatting van Wikipedia: als er bronnen zijn die iets stellen, dan is het waar. En in dit geval zijn er allerlei marketeerstijdschriften die in ieder geval de Nederlandse redactie (er zijn nog geen artikelen in het Engels of andere talen, alleen in het Nederlands en het Japans) ervan hebben kunnen overtuigen dat hier iets is dat nu al echt bestaat.
Op basis van die bronnen weet Wikipedia ook al wat het onderscheidend kenmerk zal zijn. Dat ze geboren zijn temidden van klimaatproblemen, de opkomst van rechts, de voortgaande sloop van het onderwijs en alle andere aspecten van de publieke ruimte? Nee:
De generatie groeit op in een technologisch geavanceerde wereld waarin digitale interactie een groot onderdeel speelt in het dagelijks leven.
In een van de bronnen wordt er ook nog op gewezen dat dit de generatie is die helemaal zal opgroeien met AI, want dat vinden marketeers altijd vreselijk belangrijk. Ook over mijn generatie, Generatie X, werd al gezegd dat het zo bijzonder was dat wij helemaal opgroeiden met computers. Het heeft totaal niet betekend dat onze generatie vervolgens ook echt belangrijk werd voor de ontwikkeling van computers (dat was de generatie ervoor), maar dat doet er kennelijk niet toe.
Zo worden nog niet eens geboren kinderen nu al in een mal gegoten, een mal van taal: de mal van een naam die nu ook al een marketingconcept is.
Laat een reactie achter